2026-07-13, 12:45
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det har du helt rätt i men jag menade att vissa stockholmska etc skådespelare som försöker tala skånska, ibland får det att låta mer som småländska eller något. Det lät i varje fall i vissa filmer och serier inte som övertygande skånska...

Dialekt i Blekinge påminner väl mer om skånska än vissa andra dialekter, men som du skriver, låter det inte som skånska...
Just det har jag inte tänkt på så mycket, men å andra sidan ser jag inte fantastiskt mycket svenskt.
Blekingska är lite intressant då det är ett rätt litet landskap men ändå pratar man mer småländskt i Karlskrona och mer skånskt i Sölvesborg.
Citera
2026-07-13, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Rikssvenska och Stockholmska är inte samma sak, rikssvenska är just bristen på dialekt om du kollar noga! Tar någon från t ex Huskvarna och någon från Öland så är det knappast samma dialekt men de talar småländska!

Jo, men är inte rikssvenska någon sorts Stockholmska eller likt något som talas i regionen? Ingen extrem stockholmsk dialekt men ändå...

Kan det liksom finnas någon dialekt som inte talas någonstans i Sverige? Det blir i så fall lite som "transatlantic accent" som vissa påstår bara talades i filmer i USA.

Men man kan ta sin egen dialekt och tona ner dialektala drag. Det går då mer åt neutralt håll...
Citera
2026-07-13, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Just det har jag inte tänkt på så mycket, men å andra sidan ser jag inte fantastiskt mycket svenskt.
Blekingska är lite intressant då det är ett rätt litet landskap men ändå pratar man mer småländskt i Karlskrona och mer skånskt i Sölvesborg.

Ja, lustigt nog låter väl Blekinge-dialekt lite som mitt emellan skånska och småländska men jag kan ha fel. Det är ingen dialekt jag är van att höra...

Men Kristianstad-dialekt låter verkligen olikt från de flesta skånska dialekter. Det låter inte som hur de flesta föreställer sig skånska...
Citera
2026-07-13, 13:24
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ja, lustigt nog låter väl Blekinge-dialekt lite som mitt emellan skånska och småländska men jag kan ha fel. Det är ingen dialekt jag är van att höra...

Men Kristianstad-dialekt låter verkligen olikt från de flesta skånska dialekter. Det låter inte som hur de flesta föreställer sig skånska...
Ja, den är helt klart speciell.
Citera
2026-07-13, 14:05
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

Det finns ingen dialekt som heter "skånska". Det är som att säga "skandinaviska" istället för svenska. Det finns alltså många olika skånska dialekter och de låter definitivt inte likadant.
Citera
2026-07-13, 14:14
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Nja, jag kan imitera rikssvenska, stockholmska, norrländska, småländska, göteborgska, etc.

Kul att du nämner ett par dialekter man talar lokalt i specifika städer, i samma mening som en dialekt du påstår låter likadant i 60% av hela Sverige. Som du dessutom kan imitera. Spännande!
Citera
2026-07-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Det finns ingen dialekt som heter "skånska". Det är som att säga "skandinaviska" istället för svenska. Det finns alltså många olika skånska dialekter och de låter definitivt inte likadant.

Det finns ändå något gemensamt som gör man kan kalla det skånska. Typ att folk i Malmö, Trelleborg och Helsingborg har dialekter som låter lite olika men de flesta skulle ändå kalla allihopa "skånska". Sen skiljer sig väl en del som t.ex. Lundadialekt mer än andra...
Citera
2026-07-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Kul att du nämner ett par dialekter man talar lokalt i specifika städer, i samma mening som en dialekt du påstår låter likadant i 60% av hela Sverige. Som du dessutom kan imitera. Spännande!

Med vilken dialekt har jag nämnt det? Menar du "rikssvenska"? "Rikssvenska" är väl i stort sett något som låter åt stockholmska hållet men inte särskilt regionalt, typ nyhetsuppläsare.

Sen att jag kanske kan imitera vissa dialekter. Ja, väl i den grad att folk nog hade kunnat fatta vilken dialekt jag försöker mig på. Sen finns inom landskap såklart olika dialekter, men om man försöker sig på imitationer kan man köra något som låter åt det hållet.
Citera
2026-07-13, 16:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Enorm skillnad på "skånska" i t.ex Lund eller Malmö. Och de ligger 15 minuter från varann.

Om jag ser på dialekter som Stockholmare så känns gotländska småländska och malmöitiska ganska identisk grötiga i svårighet.
Citera
2026-07-13, 16:22
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag har svårt att uttala halmstad-dialekten. Jag inbillar mig att imitera skånska och kronobergska (för det är det vi pratar om, inte småländska) är lättare.
Sedan kanske inte en skåning eller värnamo-bo skulle hålla med om mina imitationer.
Citera
2026-07-13, 16:25
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Enorm skillnad på "skånska" i t.ex Lund eller Malmö. Och de ligger 15 minuter från varann.

Om jag ser på dialekter som Stockholmare så känns gotländska småländska och malmöitiska ganska identisk grötiga i svårighet.
Lund har precis som Göteborg en social dialekt. Inte en geografisk. Är de enda dialekterna som är det på rak arm.

Gissar att man skall låta som om man har studerat i Lund. KAn ofta säga vem som läst i lund om någon pratar i radion.
Citera
2026-07-13, 16:42
Medlem
IceEyess avatar
Gotländska eller grov värmländska är antagligen värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in