Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Nu far du in i en fantasivärld.
Payoff-tiden var 5 år. Innan dess tjänar dom inget utan ligger back.
Det är din fantasi. I mitt exempel kostade roboten ungefär som en årsanställd. Då är inte payoff-tiden 5 år. Roboten kan jobba många fler timmar än människor. Minst dubbelt så mycket.
Här underdrev jag mitt argument för att inte åka dit på det. Men så tänker inte du när du argumenterar? Du fabulerar ekonomiska förutsättningar som är helt orealistiska, och genom dina ekonomiska fantasier "fungerar" ditt huvudargument.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Sedan tar staten mer av dom. Vinsten går ned till 0.
Nej, man beskattar vinsten. Skatten måste inte vara 100%, det har ingen föreslagit.
Om vinsten är 10 miljoner går t.ex. 5 miljoner till staten och 5 miljoner till ägaren som numera bara jobbar 15 timmar i veckan med AI-dashboards och prompter. Det är bra betalt och värt besväret. Någon kommer att jobba med det även om de fd libertarianska ägarna blir jättesura och flyttar till Monaco.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Men pensionsfonderna vill ha positiv avkastning. Det blir att prova med prishöjning. Men det ger inget mer. För då blir det färre som anlitar tjänsten.
Det gör inget om färre anlitar tjänsterna. Det kommer att finnas tillräckligt många som vill anlita tjänsten för att det ska vara intressant att driva en flyttfirma. Företagande i USA är extremt lönsamt trots att det finns 50 miljoner amerikaner som knappt har råd med något mer än att äta. Det återstår ju rätt många miljoner kunder som har pengar. Detsamma gäller i Sverige med t.ex. 2 miljoner på UBI som inte anlitar flyttfirmor. Då återstår det några miljoner som kan anlita en flyttfirma och då är det lönsamt att driva sådana företag.