2026-07-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrapad
När AI tar över jobb och produktion ska vi lägga alla produkter som skapas på en stor hög som ingen kommer att få röra.
Var är den där högen? Vi har haft automatisering i 200 år. Nog borde det väl blivit en hög på alla de åren?
Citera
2026-07-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Var är den där högen? Vi har haft automatisering i 200 år. Nog borde det väl blivit en hög på alla de åren?
Tja jag vet inte, slå upp en historiebok och se om du märker av någon skillnad i människors materiella välstånd.
Om vi lade våra moderna grejer på en hög och flyttade ut i ett pinnhus, med torrdass och kottar till middag så tror jag högen hade blivit någorlunda.
Senast redigerad av Skrapad 2026-07-17 kl. 19:51.
Citera
2026-07-17, 19:57
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nu far du in i en fantasivärld.
Payoff-tiden var 5 år. Innan dess tjänar dom inget utan ligger back.
Det är din fantasi. I mitt exempel kostade roboten ungefär som en årsanställd. Då är inte payoff-tiden 5 år. Roboten kan jobba många fler timmar än människor. Minst dubbelt så mycket.

Här underdrev jag mitt argument för att inte åka dit på det. Men så tänker inte du när du argumenterar? Du fabulerar ekonomiska förutsättningar som är helt orealistiska, och genom dina ekonomiska fantasier "fungerar" ditt huvudargument.

Citat:
Sedan tar staten mer av dom. Vinsten går ned till 0.
Nej, man beskattar vinsten. Skatten måste inte vara 100%, det har ingen föreslagit.
Om vinsten är 10 miljoner går t.ex. 5 miljoner till staten och 5 miljoner till ägaren som numera bara jobbar 15 timmar i veckan med AI-dashboards och prompter. Det är bra betalt och värt besväret. Någon kommer att jobba med det även om de fd libertarianska ägarna blir jättesura och flyttar till Monaco.
Citat:
Men pensionsfonderna vill ha positiv avkastning. Det blir att prova med prishöjning. Men det ger inget mer. För då blir det färre som anlitar tjänsten.
Det gör inget om färre anlitar tjänsterna. Det kommer att finnas tillräckligt många som vill anlita tjänsten för att det ska vara intressant att driva en flyttfirma. Företagande i USA är extremt lönsamt trots att det finns 50 miljoner amerikaner som knappt har råd med något mer än att äta. Det återstår ju rätt många miljoner kunder som har pengar. Detsamma gäller i Sverige med t.ex. 2 miljoner på UBI som inte anlitar flyttfirmor. Då återstår det några miljoner som kan anlita en flyttfirma och då är det lönsamt att driva sådana företag.
Citera
2026-07-18, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrapad
Tja jag vet inte, slå upp en historiebok och se om du märker av någon skillnad i människors materiella välstånd.
Om vi lade våra moderna grejer på en hög och flyttade ut i ett pinnhus, med torrdass och kottar till middag så tror jag högen hade blivit någorlunda.
Ok, din tanke är då att vi har hög levnadsstandard för att vi arbetet.
Automatiseringen räcker bara till utedass och kottar till middag.

Och eftersom ingen kapitalbildning blir möjlig när vi skall gå på bidrag framöver så kommer ingen fortsatt automatisering att göras. Det blir utedass och kottar till middag framöver då.
Citera
2026-07-18, 12:13
Medlem
Citat:
Ok, din tanke är då att vi har hög levnadsstandard för att vi arbetet.
Automatiseringen räcker bara till utedass och kottar till middag.

Och eftersom ingen kapitalbildning blir möjlig när vi skall gå på bidrag framöver så kommer ingen fortsatt automatisering att göras. Det blir utedass och kottar till middag framöver då.
Eftersom folk inte kommer kunna generera kapital utan ett arbete att gå till så blir det självfallet svårt.
Det är ju en tanke att om man får igång ett självgående och självförsörjande produktionssystem så hade folk kunnat utnyttja det till arbeta mindre eller ingenting alls i slutändan.
Men det är ju kommunism och dålig arbetsmoral i största allmänhet och det vill vi ju inte ha.
Därför föreslår jag som sagt att folk kan få piska sig själva för att faktiskt förtjäna sin mjölk till kaffet.
Men som sagt det går ju att lägga allt på hög också.
Det är väl det valet mänskligheten står inför.
Citera
2026-07-18, 19:38
Medlem
Det kan bli dystopi eller utopi beroende på vilka livslögner (livet är härligt etc.) och filosofier som hålls kvar i samhället. Saken är den att ett högt utvecklat AI samhälle med medborgarlön innebär i praktiken en total systemförändring, något som kan jämföras med övergången från agrarsamhälle/feodalism till industrialiseringen/marknadsekonomi etc. Det är svårt att föreställa sig det just nu. Däremot borde alla överflödiga människor kunna få somna in när de vill, speciellt om de inte ska försörjas med medborgarlön, och då har man i alla fall kommit närmare en utopi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in