2026-07-12, 23:17
Medlem
Paddan1000s avatar
Min kollektion av resväskor hemma har jag byggt upp över tid. Jag har några gamla väskor från 90-talet med hårt yttre skal som man öppnar som en mussla. De har små hjul på ena kortsidan så man ska kunna leda dem genom att dra i deras bärhandtag. Sedan har jag tygväskor med dragkedja som man rullar efter sig på två hjul med ett teleskophandtag. Sist har jag en helt ny väska som är som en låda som man rullar på fyra hjul och kan putta framför sig lika väl som dra, även den med teleskophandtag.

Jag inser plötsligt att dessa tre olika väskdesigner inte representerar olika väskpreferenser, utan att de istället är olika utvecklingsstadier hos resväskan. Det går knappt att få tag på väskor i den traditionella musselstilen längre och även den tvåhjuliga varianten är på utdöende. Googlar man på "resväska" är majoriteten av träffarna varianten på 4 hjul.

På min senaste resa hade jag med mig alla tre typerna av väska och jag förstår varför musselvarianten har dött ut då den är jobbig att rulla med sina små flimsiga hjul och då den även är svår att packa eftersom det är svårt att fylla båda halvorna med lösa grejor utan att allt trillar ut när man försöker stänga den.

Däremot uppskattar jag den tvåhjuliga varianten då de två hjulen ofta är robustare än hos den fyrhjuliga varianten så att den kan rullas i lättare terräng och inte bara på plant underlag. Den är också smidig att packa då den är som en låda med ett lock som man fyller till bredden och där man sedan bara stänger locket med dragkedjan utan risk för att locket plötsligt flyger upp som kan hända med en väska med spännen. Hjulen sticker inte heller ut så mycket, varför väskans maximala tillåtna yttermått istället kan utnyttjas till att öka innerutrymmet.

Jag har inget emot den fyrhjuliga varianten utan tvärt om är den smidig då en person lätt kan leda en väska i varje hand över ett slätt flygplatsgolv, men jag tycker ändå den tvåhjuliga varianten fortfarande har sin plats då den också kan rullas över kullerstenar, i backar och till och med på grus så länge den har rejäla hjul. Hur kommer det sig att den är så marginaliserad?

Man kan fortfarande hitta 2-hjuliga resväskor om man letar runt lite, men de är svåra att hitta med större hjul som jag tycker skulle hjälpa den att anpassa sig till sin nisch bättre. Jag har hittat den här på Aliexpress som ser rejäl ut, men jag hade gärna sett ett lite större utbud och från lokala försäljare.

2-hjulig resväska med stora hjul
Senast redigerad av Paddan1000 2026-07-12 kl. 23:21.
Citera
2026-07-12, 23:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Stora hjul? Den var lustig. Vad mer kan komma? Borde inte infällbara hjul vara nåt? Så skadas de inte när de kastas av bagagepersonalen. Gamla väskor utan hjul finns i folks garderober, men syns väl inte på resa av någon. Lika lite som kistor för hundra år sedan på båtarna. Det är konstigt att bagagepersonalen måste behandla resväskorna så fruktansvärt illa. Man kan köpa aluminiumväskor av tex märket Rimova eller Samson för 10-15 000 bara för handbagagestorleken, och sen uppåt. Den är för tung att ta ombord om gränsen är låg (tex charter har 5 kg, dvs den får då packas med minus 2 hekto, flesta har lite mer men mycket pack blir det inte), och checkar man in den blir den snygga glänsande väskan direkt bucklig och skitful, till skillnad från de i nylon och annat. Kanske är det något helt nytt material som borde komma?
Citera
2026-07-12, 23:33
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Stora hjul? Den var lustig. Vad mer kan komma? Borde inte infällbara hjul vara nåt? Så skadas de inte när de kastas av bagagepersonalen. Gamla väskor utan hjul finns i folks garderober, men syns väl inte på resa av någon. Lika lite som kistor för hundra år sedan på båtarna. Det är konstigt att bagagepersonalen måste behandla resväskorna så fruktansvärt illa. Man kan köpa aluminiumväskor av tex märket Rimova eller Samson för 10-15 000 bara för handbagagestorleken, och sen uppåt. Den är för tung att ta ombord om gränsen är låg (tex charter har 5 kg, dvs den får då packas med minus 2 hekto, flesta har lite mer men mycket pack blir det inte), och checkar man in den blir den snygga glänsande väskan direkt bucklig och skitful, till skillnad från de i nylon och annat. Kanske är det något helt nytt material som borde komma?

Jag fascineras också över det otroliga prisspannet på väskor. Visst finns det kvalitetsskilnader, men det kan väl ändå inte vara så stor skillnad i uppbyggnad mellan två väskor av samma grundmodell. Man kan köpa den största Rimowan för 17.900 kr eller ett helt set med 5 st matchande väskor som kan stackas i varandra när de inte används på Temu för 1200 kr. Den fyrhjuliga väska jag har nu var billigast möjliga som köptes på Amazon utomlands för jag har för mig 400 kr när vi akut behövde en extra väska och den har hållit bra nu i 3 år utan några kvalitetsproblem.

Jag har också funderat på infällbara hjul, men risken är att de blir en svag punkt då hjulen redan är svaga nog som det är. Jag hade också gärna sett avtagbara hjul så man lätt kan byta dem när de är slitna, men då är det nog en stor risk att de faller av medan man är på resa och så står man där med en väska man inte kan rulla.
Senast redigerad av Paddan1000 2026-07-12 kl. 23:38.
Citera
2026-07-12, 23:49
Medlem
Lite sjukt för mig att denna tråden dyker upp just ikväll. Jag funderade på EXAKT samma sak tidigare under kvällen när jag började kolla på "30 grader i februari". Tänkte på just resväskor och ffa den "musselvarianten" som var såååå jobbig. Inte tänkt tanken tidigare, men så slog det mig ikväll.... och vips kommer denna tråden upp 😅
Citera
2026-07-13, 05:50
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Västcivilisationskritiska "forskare", hävdar att rullväskor borde konstruerats av industrien redan straxt efter hjulets tillkomst. Hom0 Sap1ens som numer påstås ha vandrat ut ur kontinenten Afrika för bara 40K år se'n, borde varit given kundgrupp för köpa snitsiga rullväskor inför sin dem ovetandes förestående snabbförvandling, till ljus hy, blondhet och blåa jack.

On topic: Våra egna gamm'-resväskor (Samsonites mussl0r, utan hjul) bars ännu runt av oss vid långresor tidigt 80-tal med egen medtagen hopfällbar pirra som tog ohemult med plats men då accepterades som löst extra handbagage. Väskorna gjorde det då ännu till en utmaning att resa långt. "Vi är som Ni utläser av vårt bagage Travelers, inte turister", boastade vi i sterila flygplatsbarer för ointresserade främlingar.
Citera
2026-07-13, 09:49
Moderator
Neksnors avatar
Förr, innan lågprisflyg, internett osv, innebära flygresa att man köpte en biljett av en resebyrå. Sedan tog man sig till flygplatsen, köade med sin resväska i ena handen och passet i den andra. När man kom fram berättade man att man skulle flyga till Säffle på semester, valde mellan gång och fönster, ställde väskan på bandet och sedan gick man till baren och drack frukost.

Som passagerare behövde man interagera en del med flygbolaget på flygplatsen och att då slängde in en väska blev ganska naturligt, för varför ska man bära runt på den?

Sedan kom lågprisflyg och internet, nu skulle man göra allt själv med telefonen och att lämna in väska med telefonen är fortfarande svårt, dessutom tar lastning/lossning tid och kostar pengar. Alltså bär vi själva ombord väskan. På en modernt passagerarflyg finns två typer av lastrum i kabinen, fotutrymmet under stolen och hyllorna ovanför passagerarna. De avgör nu hur stora väskorna kan vara och väsktillverkarna anpassar sig. Jag såg nyligen en Samsonite som kunde anpassas till kabinformat och sedan förstoras rejält, vilket kan vara användbart om behoven växlar.
Citera
2026-07-13, 13:03
Medlem
JasonDuvals avatar
Jag är rätt fascinerad av att resväskor fram till, kanske 80-talet, faktiskt saknade hjul. De kunde vara stora och tunga i läder.
Citera
2026-07-13, 15:07
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JasonDuval
Jag är rätt fascinerad av att resväskor fram till, kanske 80-talet, faktiskt saknade hjul. De kunde vara stora och tunga i läder.

Man klarade sig väl med kärrorna som fanns på flygplatsen. Jag använder dem fortfarande till majoriteten av väskorna då jag inte vill slita på deras hjul i onödan, men ibland är det någon väska som inte får plats och då rullar man den vid sidan om hellre än att hämta en kärra till. Jag minns också att när man reste utomlands till fattiga länder så fanns det bärare som bar ens väska mellan bilen och hotellet i utbyte mot dricks.

Jag fick en nostalgichock härom året när min fru förköpt sig på förnödenheter utomlands och köpte en gigantisk tygbag som bara hade två små tygremmar som bärhandtag och inte ens en axelrem och som hon fyllde med 20 kg av sina souvenirer och skulle ha med sig hem som incheckat bagage. Det var tortyr att förflytta sig med den väskan bara man skulle 10 meter till och från en bagagekärra. Efter det planerar jag alla väskor vi ska ha med oss till OCH FRÅN våra destinationer redan innan avresan och lyssnar inte på henne när hon säger "vi behöver inte utnyttja all vår möjlighet till incheckat bagage, för jag ska inte köpa så mycket". Vi hade för övrigt den gången med oss hem 8 incheckade väskor och 4 handbagage fördelat på en familj på 4 personer.
Citera
2026-07-13, 20:17
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JasonDuval
Backar man ett tag till så var det väl fint folk, som hade råd med bärare, och emigranter, som lastade det som skulle med i en kista som reste. Helgresor och charterresor, särskilt med flyg, i stor skala är nog en ganska ny företeelse.
Jag läste för länge sedan om Heathrows parkeringsutveckling, när de öppnade efter andra världskriget behövdes inte resenärsparkeringar, bilen kördes hem av betjänten. Jag antar att han också såg till att bagaget kom till rätt plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in