Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Förr, innan lågprisflyg, internett osv, innebära flygresa att man köpte en biljett av en resebyrå. Sedan tog man sig till flygplatsen, köade med sin resväska i ena handen och passet i den andra. När man kom fram berättade man att man skulle flyga till Säffle på semester, valde mellan gång och fönster, ställde väskan på bandet och sedan gick man till baren och drack frukost.
Som passagerare behövde man interagera en del med flygbolaget på flygplatsen och att då slängde in en väska blev ganska naturligt, för varför ska man bära runt på den?
Sedan kom lågprisflyg och internet, nu skulle man göra allt själv med telefonen och att lämna in väska med telefonen är fortfarande svårt, dessutom tar lastning/lossning tid och kostar pengar. Alltså bär vi själva ombord väskan. På en modernt passagerarflyg finns två typer av lastrum i kabinen, fotutrymmet under stolen och hyllorna ovanför passagerarna. De avgör nu hur stora väskorna kan vara och väsktillverkarna anpassar sig. Jag såg nyligen en Samsonite som kunde anpassas till kabinformat och sedan förstoras rejält, vilket kan vara användbart om behoven växlar.
Det finns många olika varianter och prisklasser. Mina nuvarande väskor är inte billigaste varianterna och har då två lite större hjul samt två lite mindre.
Fungerar bra på de flesta underlag. Och dom håller ihop efter minst ett femtiotal resor.
Har för länge sedan även haft ett set där man fick fyra väskor för en fjärdedel av priset av mina nuvarande.
Tyvärr var kvaliteten därefter. Hjulen tog slut efter en knapp kilometer på grusväg..