2026-08-14, 05:19
Medlem
Pillerburks avatar
Jag överhörde några smålänningar vid Arlandas Bagage-drop som var extremt nöjda med sina resväskor som de köpt på Rusta. De sade att dessa var som Samsonite i kvalité, fast med fler färgval.
Citera
2026-08-14, 06:51
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Förr, innan lågprisflyg, internett osv, innebära flygresa att man köpte en biljett av en resebyrå. Sedan tog man sig till flygplatsen, köade med sin resväska i ena handen och passet i den andra. När man kom fram berättade man att man skulle flyga till Säffle på semester, valde mellan gång och fönster, ställde väskan på bandet och sedan gick man till baren och drack frukost.

Som passagerare behövde man interagera en del med flygbolaget på flygplatsen och att då slängde in en väska blev ganska naturligt, för varför ska man bära runt på den?

Sedan kom lågprisflyg och internet, nu skulle man göra allt själv med telefonen och att lämna in väska med telefonen är fortfarande svårt, dessutom tar lastning/lossning tid och kostar pengar. Alltså bär vi själva ombord väskan. På en modernt passagerarflyg finns två typer av lastrum i kabinen, fotutrymmet under stolen och hyllorna ovanför passagerarna. De avgör nu hur stora väskorna kan vara och väsktillverkarna anpassar sig. Jag såg nyligen en Samsonite som kunde anpassas till kabinformat och sedan förstoras rejält, vilket kan vara användbart om behoven växlar.

Det finns många olika varianter och prisklasser. Mina nuvarande väskor är inte billigaste varianterna och har då två lite större hjul samt två lite mindre.
Fungerar bra på de flesta underlag. Och dom håller ihop efter minst ett femtiotal resor.

Har för länge sedan även haft ett set där man fick fyra väskor för en fjärdedel av priset av mina nuvarande.
Tyvärr var kvaliteten därefter. Hjulen tog slut efter en knapp kilometer på grusväg..
Citera
2026-08-14, 10:29
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Ja, kunsvagnshjulen vobblar nog för mycket om man skulle dra en sån väska annat än på terminal.
Jag bär min väska på asfalt. Tycker det känns som om hjulen tar onödigt mycket stryk annars
Fast i det här fallet försökte de inte dra väskan, alltså bakom sig som en tvåhjulig, den skulle köras på alla fyra som om det vore på ett platt terminalgolv fast över gatsten.

Men jo, det låter oroväckande mycket när man kör fyrhjulig väska i stan.
Citera
2026-08-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast i det här fallet försökte de inte dra väskan, alltså bakom sig som en tvåhjulig, den skulle köras på alla fyra som om det vore på ett platt terminalgolv fast över gatsten.

Men jo, det låter oroväckande mycket när man kör fyrhjulig väska i stan.

Då är ju en sån där Dramaten mycket bättre. Dom skulle tillverka en ordentlig kabinväska med infällda, smala, gummihjul i samma diameter som väskans tjocklek.
Citera
2026-08-17, 13:15
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Min kollektion av resväskor hemma har jag byggt upp över tid. Jag har några gamla väskor från 90-talet med hårt yttre skal som man öppnar som en mussla. De har små hjul på ena kortsidan så man ska kunna leda dem genom att dra i deras bärhandtag. Sedan har jag tygväskor med dragkedja som man rullar efter sig på två hjul med ett teleskophandtag. Sist har jag en helt ny väska som är som en låda som man rullar på fyra hjul och kan putta framför sig lika väl som dra, även den med teleskophandtag.

Jag inser plötsligt att dessa tre olika väskdesigner inte representerar olika väskpreferenser, utan att de istället är olika utvecklingsstadier hos resväskan. Det går knappt att få tag på väskor i den traditionella musselstilen längre och även den tvåhjuliga varianten är på utdöende. Googlar man på "resväska" är majoriteten av träffarna varianten på 4 hjul.

På min senaste resa hade jag med mig alla tre typerna av väska och jag förstår varför musselvarianten har dött ut då den är jobbig att rulla med sina små flimsiga hjul och då den även är svår att packa eftersom det är svårt att fylla båda halvorna med lösa grejor utan att allt trillar ut när man försöker stänga den.

Däremot uppskattar jag den tvåhjuliga varianten då de två hjulen ofta är robustare än hos den fyrhjuliga varianten så att den kan rullas i lättare terräng och inte bara på plant underlag. Den är också smidig att packa då den är som en låda med ett lock som man fyller till bredden och där man sedan bara stänger locket med dragkedjan utan risk för att locket plötsligt flyger upp som kan hända med en väska med spännen. Hjulen sticker inte heller ut så mycket, varför väskans maximala tillåtna yttermått istället kan utnyttjas till att öka innerutrymmet.

Jag har inget emot den fyrhjuliga varianten utan tvärt om är den smidig då en person lätt kan leda en väska i varje hand över ett slätt flygplatsgolv, men jag tycker ändå den tvåhjuliga varianten fortfarande har sin plats då den också kan rullas över kullerstenar, i backar och till och med på grus så länge den har rejäla hjul. Hur kommer det sig att den är så marginaliserad?

Man kan fortfarande hitta 2-hjuliga resväskor om man letar runt lite, men de är svåra att hitta med större hjul som jag tycker skulle hjälpa den att anpassa sig till sin nisch bättre. Jag har hittat den här på Aliexpress som ser rejäl ut, men jag hade gärna sett ett lite större utbud och från lokala försäljare.

2-hjulig resväska med stora hjul

Den där resväskan som du beskriver från 90-talet hade min exsambo. Det var en härlig nostalgikänsla att se den. Men samtidigt var den en pina i röven, eftersom det inte behövde mycket lutning på underlaget innan den välte.
Den moderna "spinnern" uppfunnen av Samsonite med 4 hjul är ett klart vinnande koncept. Egentligen ett mysterium varför det dröjde ända till 2004 innan den kom.
Citera
2026-08-17, 13:18
Medlem
Tacka vet jag Berras packning
https://www.youtube.com/watch?v=VIb-XDKM_4Q
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto