2026-07-12, 21:59
Medlem
Har en helt underbar randig hankatt som är det gosigaste jag har haft. Jag tog hand om honom genom katthemmet här i stan där han hamnat efter att ha varit hemlös i över ett år. Då var han cirka fem år, nu är han 14.
Han är lugn och trygg utom när man ska ha med sig honom någonstans och ska stoppa in honom i kattburen. Han blir sjövild, kämpar för sitt liv och sprattlar och slår sig lös. Springer sedan som en galning runt i lägenheten. När man kommer efter honom kan han t ex klättra i gardiner och t o m upp på gardinstången.

Nu ska jag flytta och bävar redan för hur jag ska få in honom i buren. Han ska få bo hos min tjej över själva flyttdagarna men det gäller att få med honom dit och därifrån.

Har ni något tips på ett bra lugnande preparat eller huskur? Har tidigare prövat Felliway men det var helt värdelöst. Har kattmynta. Det blir han alldeles salig av. Gnider sig in i det man sprutat på, ålar sig och grottar ner sig i. Kan man spruta in det i buren?

Jag vill ju minska hans ångest så han förstår att det inte är så farligt, bara obehagligt. Hur skulle ni göra?
Citera
2026-07-12, 22:01
Avstängd
Ta han i handduk och fös in honom. Köp något större transportbur så blir det också lättare
Citera
2026-07-12, 22:09
Medlem
Det tänkte jag göra. Problemet är att han är smart och anar oråd när något utöver det vanliga händer. Då går han och gömmer sig. Tidigare har jag lyckats få in honom i badrummet för att lättare få kontroll över honom men sist funkade inte det heller.
Citera
2026-07-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronolle
Har en helt underbar randig hankatt som är det gosigaste jag har haft. Jag tog hand om honom genom katthemmet här i stan där han hamnat efter att ha varit hemlös i över ett år. Då var han cirka fem år, nu är han 14.
Han är lugn och trygg utom när man ska ha med sig honom någonstans och ska stoppa in honom i kattburen. Han blir sjövild, kämpar för sitt liv och sprattlar och slår sig lös. Springer sedan som en galning runt i lägenheten. När man kommer efter honom kan han t ex klättra i gardiner och t o m upp på gardinstången.

Nu ska jag flytta och bävar redan för hur jag ska få in honom i buren. Han ska få bo hos min tjej över själva flyttdagarna men det gäller att få med honom dit och därifrån.

Har ni något tips på ett bra lugnande preparat eller huskur? Har tidigare prövat Felliway men det var helt värdelöst. Har kattmynta. Det blir han alldeles salig av. Gnider sig in i det man sprutat på, ålar sig och grottar ner sig i. Kan man spruta in det i buren?

Jag vill ju minska hans ångest så han förstår att det inte är så farligt, bara obehagligt. Hur skulle ni göra?

Köp en något större bur, med löst golv.
Låt honom sova på det lösa golvet.
Då lär han sig stegvis.
Sen kan du lägga in golvet i nya buren utan att ha den stängd, så han kan gå in/ut som han vill själv.
Då vänjer han sig oxå lite.

Sen lider han mer när du lider med honom. Om du visar att det inte är någon fara alls, så kommer det att gå bättre för honom (han kommer fortfarande tycka att det är jobbigt dock).
Citera
2026-07-12, 22:10
Moderator
evilhoneys avatar
Jag hade en katt som fullkomligt hatade burar men som alla katter älskade hon kartonger då till slut fick det bli lösningen. När hon var tvungen att transporteras så ställde vi en låda på golvet med en handduk i och hon hoppade in frivilligt och åkte lugnare i kartongen än hon någonsin gjort i en bur.
Citera
2026-07-12, 22:11
Medlem
zombie-nations avatar
Min ena går inte att stoppa i bur. Ibland kan det funka att man ställer buren med öppningen uppåt sedan tar tag i kattens bröstkorg och någon annan tar tag och styr ner bakbenen så katten glider ned. Men det måste gå fort så katten inte hetsar upp sig. Detta funkar dock inte på min. Man får passa på när han är i ett mindre utrymme typ toa, sedan öppnar någon utifrån och den enda vägen katten kan gå är in i buren. Det funkar på min. Brukar ta 3-4 försök.
Citera
2026-07-12, 22:11
Medlem
Ska försöka. Tänkte lura in honom in i badrummet med Dreamis för att få bättre kontroll.
Citera
2026-07-12, 22:12
Medlem
burialhexs avatar
ta fram buren i rummet katten tillbringar mest tid redan nu, gör det lite mysigt o skönt för katten att ligga där. kanske lite kattmynta som den verkar tycka om
Citera
2026-07-12, 22:18
Medlem
Tänkte också kontakta veterinären och fråga om det finns något lugnande han kan få.
Citera
2026-07-12, 22:20
Medlem
laughingducks avatar
Har buren delad men dörren är kvar så bara lägga ditt katten .
Har även några bitar av hennes favorit godis som hon ytterst sällan får .
Sen på med övre delen .

Å jag transportbur är ett OMEN för henne
Citera
2026-07-12, 23:22
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Om det är en ren ångestsituation för katten kan veterinär skriva ut Bonqat, ett lugnande medel. Gaba brukar också användas för ångestkatter. Veterinär skriver inte ut sånt utan att ha träffat katten så det är det.
Citera
2026-07-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronolle

Det här:
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Köp en något större bur, med löst golv.
Låt honom sova på det lösa golvet.
Då lär han sig stegvis.
Sen kan du lägga in golvet i nya buren utan att ha den stängd, så han kan gå in/ut som han vill själv.
Då vänjer han sig oxå lite.

Sen lider han mer när du lider med honom. Om du visar att det inte är någon fara alls, så kommer det att gå bättre för honom (han kommer fortfarande tycka att det är jobbigt dock).

Låt katten vänja sig vid buren i vardagen, lägg lite god mat därinne osv. Om katten känner sig trygg i buren funkar det bättre på andra platser också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in