2026-07-12, 23:32
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det här:

Låt katten vänja sig vid buren i vardagen, lägg lite god mat därinne osv. Om katten känner sig trygg i buren funkar det bättre på andra platser också.

exakt. detta är det bästa. ställ ut buren i det rummet katten hänger i mest.
Citera
2026-07-12, 23:34
Medlem
sommarlovs avatar
Skaffa väska istället för bur, vem vill ha en vettskrämd katt!?

https://www.zoo.se/hund/produkter/sherpa-deluxe-transportvaska
Citera
2026-07-13, 00:03
Medlem
Strunta i buren och ta den som den är, kanske ett koppel för att ha något att hålla den med. Det är ju svårt att hålla i en katt som vill komma loss. Med min första katt hade jag aldrig någon bur. Ofta bar jag den som den var, men började använda ett koppel när den var svår att hålla om den inte ville. Att tvinga en katt till något är en dålig väg. Det någon skrev med en låda var en bra idé, ta en flyttlåda och gör bekväm. Kan du få katten att tycka det är roligt att gömma sig i lådan kan det fungera riktigt bra. En filt i och någon leksak den gillar. Kasta i leksaken när den ser så hoppar den kanske efter.
Citera
2026-07-13, 00:24
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Skaffa en större bur och låt den vara framme 24/7 låt katten vänja sig vid den gärna lite kattmynta i så avdramatisera du den och katten är inte rädd för buren!
Citera
2026-07-13, 08:03
Medlem
ansluts avatar
Jag lockar in honom genom att placera godis i buren när han ska veterinären för sin årliga vaccination. Slutar med han skiter på sig. Som tur är har det hänt på vägen hem. Enligt veterinären är detta väldigt vanligt. De flesta katterna skiter ner sig redan på väg till veterinären.
Citera
2026-07-13, 09:24
Medlem
Låt buren stå frame, lägg in ett plagg du haft på dig, katten blir lugn av din lukt.

Ny bur luktar främmande och kommer upplevas med skepsis av din katt.
Citera
2026-07-13, 10:58
Moderator
Neksnors avatar
Har bara passat katt och transportburen/väskan var inte populär. Jag lärde mig att jag kunde ställa buren med öppningen uppåt, sedan pysslade jag lite med annat ett tag och började Sedna gosa med katten som till slut låg på rygg i min famn och blev kliad på magen. Då var det bara att ställa sig över buren och sänka ner katten.
Väl på plats i buren var katten dock lugn.
Citera
2026-07-14, 18:36
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag hade en katt som fullkomligt hatade burar men som alla katter älskade hon kartonger då till slut fick det bli lösningen. När hon var tvungen att transporteras så ställde vi en låda på golvet med en handduk i och hon hoppade in frivilligt och åkte lugnare i kartongen än hon någonsin gjort i en bur.
Den var fan bra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in