2026-07-14, 21:32
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Det är inte i vårt närområde. Låt dem självsanera själva.
Citera
2026-07-14, 21:55
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Vår fredsduva Kaja Kallas har sagt detta.

https://theowp.org/incoming-eu-foreign-minister-approves-of-breaking-russia-into-smaller-states/

Polens ex utrikesminister, EU ledamot Anna Fotyga

https://www.euractiv.com/opinion/the-dissolution-of-the-russian-federation-is-a-far-less-dangerous-than-leaving-it-ruled-by-criminals /
OK, men vi talade om att stycka upp Ryssland för att länder i väst ville komma åt deras naturtillgångar.

Länkarna handlar inte om det, även om resultatet av en uppstyckning till viss del kanske ändå skulle göra deras naturtillgångar mer lättillgängliga.
Citera
2026-07-14, 22:06
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Är Ukraina större eller mindre idag än 2022?
Är Ryssland fattigare eller rikare idag, än 2022?
Citera
2026-07-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Är Ryssland fattigare eller rikare idag, än 2022?
Båda äe vinnare
Citera
2026-07-15, 14:24
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Som sagt, vem ockuperar vems mark?
Har du hört uttrycket "when you're in a hole, stop digging!"?
Det är du, du blir överbevisad 10 gånger men ändå försöker du framhålla att du har rätt.
Read the room, du har så fel någon kan ha.
Citera
2026-07-15, 14:50
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Har du hört uttrycket "when you're in a hole, stop digging!"?
Det är du, du blir överbevisad 10 gånger men ändå försöker du framhålla att du har rätt.
Read the room, du har så fel någon kan ha.
Jag bryr mig inte om vad rummet tycker. Rummet består ändå bara av gamla krigshetsande russofoba gubbar. Verkligheten tar inte hänsyn till era känslor. Och verkligheten är att det är Ryssland som står i Ukraina, inte tvärtom. Oavsett hur många flygande leksaker de utländska legoknektarna skickar.
Citera
2026-07-15, 15:03
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbsjukeGaggigeGalejan
Jag bryr mig inte om vad rummet tycker. Rummet består ändå bara av gamla krigshetsande russofoba gubbar. Verkligheten tar inte hänsyn till era känslor. Och verkligheten är att det är Ryssland som står i Ukraina, inte tvärtom. Oavsett hur många flygande leksaker de utländska legoknektarna skickar.

Vad bra att veta. Jag - och många med mig, vågar jag hävda - bryr oss inte ett dyft om vad Putlers pittpussare tycker. Och vi fortsätter att skaka medlidsamt på huvudet över deras monomana och monotona malande om hittepåproblemet ru卐卐åfåbii.

De ukrainska leksakerna har trots sin förmenta ineffektivitet skrämt upp det ryska herrefolket ordentligt, och får dem att brista ut i infantila hotelser om att "ta" det ena och det andra.

https://www.sverigesradio.se/artikel/ukrainas-dronaranfall-nar-ryssland-fler-marker-kriget
De ukrainska drönaranfallen ökar och slår mot fler delar av Ryssland och ryssar kan inte längre ignorera kriget.

Oberoende Sotavision frågar bland annat invånare i Sankt Petersburg om hur de ser på kriget. Alla som svarar vill ha ett slut, men ovanligt många ser inte Ryssland som skyldig till kriget.

”Jag tror att det kommer ta slut, men först måste vi ta Polen och Baltikum för att avsluta”, säger en äldre.
Man minns vad man läst om hur vissa tyskar ännu 1944-45 klamrade sig fast vid sagorna om Wunderwaffen.
Senast redigerad av Ördög 2026-07-15 kl. 15:14.
Citera
2026-07-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Ukraina bombar ryska oljeraffinaderier med drönare oljepriserna i Ryssland skjuter i höjden hur lång tid kommer det att ta innan Putin avsätts på grund av den katastrof han orsakat Ryssland.

Ja det över 4 år långa 3-dagarskriget går verkligen inte Rysslands väg. Framförallt inte när det brinner och bombas i Moskva.

Stora delar av Ryssland står utan bensin, Ryssar flyr Krim och Ukraina skulle i princip kunna ta tillbaka halvön imorgon. Kom ihåg att Krim är Putins lilla kronjuvel.

Det kommer verkligen inte bli lättare för Putin heller, jag tror att Putin förr eller senare kommer välja samma död som Hitler, han kommer hellre välja att bli avrättad (som kommer annonseras ut som att han dog i sjukdom) hellre än att ta förlusten och allt skit på hemmaplan som det kommer innebära.

Citat:
Ursprungligen postat av ILikeThisGame1
Haha ja många klassiker har man hört nu i 4 år.
Men nu när jag gick in på Youtube blev jag rekommenderad något jag inte sett förut "The Russian hunger games"
"The Russian hunger games have begun as Putin’s elite turn on each other"
Enligt The Sun och Youtubern har spelet redan börjat!
Kan bli en riktigt lång hunger games säsong det om jag själv får gissa.

Ryssland behöver ju ständigt mer pengar till krigskassan, Putin kanske borde börja streama detta "Hunger games" för världen, många hade nog betalat en krona för att få se det.
Senast redigerad av korvstofft 2026-07-15 kl. 15:53.
Citera
2026-07-15, 16:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Är det inte pinsamt att hålla på så där när vi kan se videosen som ni själva fotar i Ryssland? Vi kan ju läsa vad era milbloggare skriver och lyssna på vad Solovyev säger.
Citera
2026-07-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Vad bra att veta. Jag - och många med mig, vågar jag hävda - bryr oss inte ett dyft om vad Putlers pittpussare tycker. Och vi fortsätter att skaka medlidsamt på huvudet över deras monomana och monotona malande om hittepåproblemet ru卐卐åfåbii.

De ukrainska leksakerna har trots sin förmenta ineffektivitet skrämt upp det ryska herrefolket ordentligt, och får dem att brista ut i infantila hotelser om att "ta" det ena och det andra.

https://www.sverigesradio.se/artikel/ukrainas-dronaranfall-nar-ryssland-fler-marker-kriget
De ukrainska drönaranfallen ökar och slår mot fler delar av Ryssland och ryssar kan inte längre ignorera kriget.

Oberoende Sotavision frågar bland annat invånare i Sankt Petersburg om hur de ser på kriget. Alla som svarar vill ha ett slut, men ovanligt många ser inte Ryssland som skyldig till kriget.

”Jag tror att det kommer ta slut, men först måste vi ta Polen och Baltikum för att avsluta”, säger en äldre.
Man minns vad man läst om hur vissa tyskar ännu 1944-45 klamrade sig fast vid sagorna om Wunderwaffen.

Det är på slagfältet det avgörs och vid fronten ser det inte bra ut för ukrainarna. Det finns en anledning till varför msm media är så tysta om fallna ukrainska städer för tillfället. Manuset har ändrats till "Ukraina slår ut ryska raffinaderier därför vinner dom!" Vi ska tydligen manipuleras att tro att skadade raffinaderier, som för övrigt är ganska lätta att reparera, är det nya wunderwaffen. Snart blir det ukrainsk seger, allt de behöver är några få hundra miljarder till, sen så... Och ett 21a sanktionspaket lol.
Citera
2026-07-15, 16:12
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Är det inte pinsamt att hålla på så där när vi kan se videosen som ni själva fotar i Ryssland? Vi kan ju läsa vad era milbloggare skriver och lyssna på vad Solovyev säger.
Att ni ens håller på såhär gällande en avlägsen konflikt som i det närmaste är över sedan länge vittnar om hur sorgliga ni är. Sitter och läser bloggar och lyssnar på ”experter”. Visst, första året var det väl lite intressant men inte ens massmedia orkar hålla på med Ukraina längre. Det är nya nyhetscykler nu. Men för er MÖP-ar har inget förändrats.

Faktum är att den väpnade konflikten i allt väsentligt är över. Fronten har stått mer eller mindre stilla i flera år. Ukraina och Väst förlorade och Ryssland närmade sig Kina istället för Europa. Kvar på perrongen sitter äldre nordiska män och tittar på Youtubevideos och läser krönikor om truppförflyttningar någon mil hit eller dit. Inte ens Pasaakivi får längre TV-tid. Ni är som dårarna som fortfarande har munskydd eftersom ”pandemin är inte över än!!!11”.

Men jag antar att det är så det blir när man blir äldre och börjar få allt färre intressen. Då blir sånt här viktigt. Gubbsura fixeringar.
Citera
2026-07-15, 16:34
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazarusHeart
Det är på slagfältet det avgörs och vid fronten ser det inte bra ut för ukrainarna. Det finns en anledning till varför msm media är så tysta om fallna ukrainska städer för tillfället. Manuset har ändrats till "Ukraina slår ut ryska raffinaderier därför vinner dom!" Vi ska tydligen manipuleras att tro att skadade raffinaderier, som för övrigt är ganska lätta att reparera, är det nya wunderwaffen. Snart blir det ukrainsk seger, allt de behöver är några få hundra miljarder till, sen så... Och ett 21a sanktionspaket lol.

Trovärdigt så det förslår, komplett med det papegojmässiga babblet om "msm media" och "manipulering".

Ta gärna och fördjupa dig i de storvulna planer som en av Putlers propagandaprissar, Pjotr Akopov (tvivelsutan mer begåvad än du, men lika fanatisk i sin sjukliga övertygelse) basunerade ut då aggressionskriget inleddes. Hans artikel automatpublicerades i flera ryska medier den 26 februari 2022, två dagar efter offensivens början. Man trodde nämligen i Kreml, att Ukrainas motstånd då skulle vara krossat. Ryzzland hade i och med denna stora seger "återställt sina historiska gränser", och satt P för "atlantisternas geopolitiska expansion", bland annat.

Det gick ju inte riktigt så, inte sant? Eller har du andra uppgifter att förmedla?

(FB) RIA Novosti tog ut segern i förskott - skrytsam text om Putins Neuordnung togs bort

När du läst den där texten, kan du försöka begrunda varför den ryska imperialismen och herrefolksmentaliteten hatas så intensivt. Och varför du bara gör dig till åtlöje med dina egna predikningar om Gustave Doré och västvärldens hiskliga "russåfåbi" i en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av GaggandeGalejan
Men jag antar att det är så det blir när man blir äldre och börjar få allt färre intressen. Då blir sånt här viktigt. Gubbsura fixeringar.

Berätta gärna vilka intressen du själv har, utöver tvångsmässigt ältande av låtsasåkomman ruzzåfåbiii och tröttsamma litanior om Putlers oövervinnlighet.
Senast redigerad av Ördög 2026-07-15 kl. 17:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in