2026-07-13, 09:08
Medlem
Fantens avatar
Givetvis behöver man inte sås på en pizza. Men det är inte så att rätt sås på rätt pizza gör den sämre direkt. Ja, givet att man ens gillar såser så klart.
Citera
2026-07-13, 11:47
Medlem
Det e ju tomatsås på pizzan.
Citera
2026-07-13, 11:51
Medlem
Gillade såspizza mer i tonåren. Nuförtiden tycker jag att sås på pizzans toppingar är ganska äckligt och överflödigt. Kan vara trevligt att doppa kanterna i dock!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Sås på pizza hör inte hemma på riktiga pizzor! Det är något som hör till turkpizzor som kebabpizza tex.
Det finns inget fånigare än folk som ska haka på italienarnas reaktionära gatekeeping kring mat och recept. Om det är det du ägnar dig åt så råder jag dig att avveckla den attityden. Maträtten pizza finns i en mängd olika stilar och att bråka om vad som är och inte är pizza är helt meningslöst. Intressantare är i så fall att bedöma pizzan utifrån dess gastronomiska kontext (tex. sås eller inte sås på svensk pizza).
Senast redigerad av BrotherClark 2026-07-13 kl. 11:58.
Citera
2026-07-14, 19:35
Medlem
Bakade en bianca verde i helgen som var underbart krämig utan någon extra sås. Och en kebabpizza skulle jag aldrig käka utan sås. Det beror på pizzan helt enkelt och det finns alldeles för många pizzor för att jag ska orka rabbla alla.
Citera
2026-07-15, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
En vanlig vesuvio är väl mer basic pizza än en qutro stragione dock? Inte samma liga överhuvudtaget. Den första kan du äta med vitlökssås men inte den senare.
Hur ofta ser du någon ta en Vesuvio med sås???
Citera
2026-07-15, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Sedan jag kan minnas så har jag alltid haft sås på pizzan. Att inte köpa med en burk sås från pizzerian känns omöjligt. Det ger pizzan en extra kick helt enkelt. Och de fyra såserna som är populärast känner jag funkar till allt. (Stark/Mild kebabsås, Vitlökssås och Bea).

Men när jag ser klipp från Amerika och Italien tex så verkar ingen använda sås till. I italien känns det som man skulle få stryk om man frågade efter bea.

Har ni någon pizza som ni inte använder sås till? Eller äter folk en vesuvio som den är? Blir det inte ''torrt''?
Sås har man bara på turkpizzor.

Finns ingen anledning att vanära en riktig italiensk pizza med sås, om den så är romersk eller napolitansk.
Citera
2026-07-15, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Hur ofta ser du någon ta en Vesuvio med sås???
Ganska ofta. En burk vitlöksås bredvid att doppa pizzan i är standard där jag bor i alla fall. Det lyfter en annars fattig Vesuvio helt klart.
Citera
2026-07-15, 10:59
Medlem
Sladdarens avatar
Nån som har nå tips på en bra ananas tropisk sås man kan ha på en hawaii ?
Citera
2026-07-15, 11:01
Medlem
Tunn pepperonipizza...
Då ska man inte kladda med sås

Men!!
Med tjock botten så man ha sås.
Men vem fan vill ha tjockisbotten
Citera
2026-07-15, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nån som har nå tips på en bra ananas tropisk sås man kan ha på en hawaii ?
Mangoraja? Innehåller dock inte ananas.

Det är för övrigt en svensk sås
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-15 kl. 11:07.
Citera
2026-07-15, 11:05
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Mangoraja? Innehåller dock inte ananas.

Ingen curry i vill jag ha men tack för tipset.
Citera
2026-07-15, 12:35
Bannlyst
Du fick mig att skratta lite nu!

Man kan inte ha sås på pizzan som redan har pizzasås på brödet. Kom igen nu!

Men det är bra tänkt ändå!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in