2026-07-12, 19:22
Medlem
Hawaii med bea och pizzasallad på, en riktig smakexplosion. Fantastisk kombo.
Citera
2026-07-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Sedan jag kan minnas så har jag alltid haft sås på pizzan. Att inte köpa med en burk sås från pizzerian känns omöjligt. Det ger pizzan en extra kick helt enkelt. Och de fyra såserna som är populärast känner jag funkar till allt. (Stark/Mild kebabsås, Vitlökssås och Bea).

Men när jag ser klipp från Amerika och Italien tex så verkar ingen använda sås till. I italien känns det som man skulle få stryk om man frågade efter bea.

Har ni någon pizza som ni inte använder sås till? Eller äter folk en vesuvio som den är? Blir det inte ''torrt''?

Vad har hänt med den gamla goda pizzasalladen?
Citera
2026-07-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Vad har hänt med den gamla goda pizzasalladen?
Är inte den som vanligt? Finns knappast någon anledning att fuska med den.
Citera
2026-07-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är inte den som vanligt? Finns knappast någon anledning att fuska med den.

Salladen gör ju det blir så saftigt och gott - behövs väl inget mer ..
Citera
2026-07-12, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Salladen gör ju det blir så saftigt och gott - behövs väl inget mer ..
Trodde du menade att den var annorlunda numera.
Citera
2026-07-12, 21:41
Avstängd
Yoloswag55s avatar
Jag äter pizza 1 gång om året här ner finns italiensk söm gör autentisk pizza. Typ blanco, Quattro formaggi etc etc. Ja beställer näsan alltid quarrel formaggi för deras ostar är riktiga italienska ostar från delikatesser.
Sen när jag kommer hem brukar jag ha en sopptsllrik som jag fyller ned såndör vit "sallads dressing" av märket eldorado o sen doppar ja pizzan där blir sjukt jävla äckligt. Men, sån är jag. Pizzan är iaf 10/10 varje gång. Tror det är romer som jobbar i köket
Mao jag skulle inte rekommendera sås till pizzan om ni inte som mig är maaosokister

Edit : stavning
Citera
2026-07-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Hur kan en glömma tomatsåsen?

Förvisso, tomatsåsen som i princip används på varenda pizza är ju inte samma sorts sås som en stark eller mild kebabsås, vitlökssås eller bearnaisesås.

Den dagen man inte ska använda sås till pizzan är den dagen man säger "jag vill ha en pizza utan tomatsås"

Men då kommer pizzabagaren att möta en med förundrad ifrågasättande tystnad.

Tack, jag tänkte nästan detsamma då jag läste TS. Men jag vågade inte skriva, med risk att bli utskälld att vara ett dumhuvud.

Dock finns det ju på sina håll "Pizza bianco" som jag fram till nyss- Tack flashback! Alltid kan man lära sig något nytt!- trott att innebär att pizzan endast har ost och ingen sås. Men läste nu(tack, google) att den har vit sås, istället för tomatsås.
Citera
2026-07-12, 22:27
Medlem
irrelevants avatar
En riktigt god pizza gjord på ingredienser av hög kvalitet behöver ingen extra sås för att förhöja smaken - den finns redan i ingredienserna.

T.ex en napolitansk pizza med riktigt bra tomatsås, bästa mozarellan, perfekt deg, några stora fina basilikalöv - tror du verkligen att bearnaise skulle göra den bättre?

En turkpizza med tveksamt kebabkött, billigaste tomatsåsen och osten du kan hitta hos turkgrossisten - behöver inte vara helt oätlig för det men ja, vad fan, varför inte ha bearnaise på? Den blir sannolikt inte sämre.
Citera
2026-07-12, 22:48
Medlem
Om pizzan innehåller massa "fina ingredienser" redan blir ju den smaken maskerad nästan om man dränker den i vitlökssås etc.
Citera
2026-07-12, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Sedan jag kan minnas så har jag alltid haft sås på pizzan. Att inte köpa med en burk sås från pizzerian känns omöjligt. Det ger pizzan en extra kick helt enkelt. Och de fyra såserna som är populärast känner jag funkar till allt. (Stark/Mild kebabsås, Vitlökssås och Bea).

Men när jag ser klipp från Amerika och Italien tex så verkar ingen använda sås till. I italien känns det som man skulle få stryk om man frågade efter bea.

Har ni någon pizza som ni inte använder sås till? Eller äter folk en vesuvio som den är? Blir det inte ''torrt''?
En Vesuvio med sås? Är du dum i huvudet? Kräver du sås på Qutro stragione också då eller???

Sås på pizza hör inte hemma på riktiga pizzor! Det är något som hör till turkpizzor som kebabpizza tex.
Citera
2026-07-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
En Vesuvio med sås? Är du dum i huvudet? Kräver du sås på Qutro stragione också då eller???

Sås på pizza hör inte hemma på riktiga pizzor! Det är något som hör till turkpizzor som kebabpizza tex.
En vanlig vesuvio är väl mer basic pizza än en qutro stragione dock? Inte samma liga överhuvudtaget. Den första kan du äta med vitlökssås men inte den senare.
Citera
2026-07-13, 00:12
Medlem
Jiiimboohs avatar
Vesuvio ska inte behöva sås. Vissa pizzerior snålar tyvärr med skinkan, trots att de använder samma billiga fuskskinka som alla andra. (Passar till pizza dock.) Därför kanske du upplever det som att du behöver sås till. Man kan be om extra kött, men då får man betala extra bara för att de ska göra den ordentligt. Det finns annars pizzor jag kan ha kebabsås eller bearnaisesås till, men det brukar ingå som standard på dessa. Italienarna får ursäkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in