2026-07-12, 12:07
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Beasås borde ingå som en standardingrediens på alla pizzor på menyn.
Tomat, ost, bea….och därefter diverse andra ingredienser efter smak och sinnesstämning.

Fast alla gillar inte sås.
Citera
2026-07-12, 12:25
Medlem
Alltid sås. Men bara att doppa kanterna i. Inte på pizzan.

Så jobbar jag!
Citera
2026-07-12, 12:37
Medlem
Sladdarens avatar
Såklart behövs ingen toppingssås till pizzan ?

: Därför du har pizzasalladen att bryta av det feta och salta med pizzan som förr i tiden ingick den i priset på en pizzeria. Du kan lägga lite pizzasallad på pizzan om du så vill

Iaf så var det tänkt i början och sen har ju såstrenden kommit efter det

Du kan även ha en tomatsås enkel variant som är mild vid sidan om i en skål för mer syra sötma och kall fräschhet till pizzan om man vill vika pizza slicen och dippa med spetsen och nästa tugga osv

Eller ta currysåsen till kycklingpizza eller ta vitlökssåsen till kebabpizzan vid sidan om

Eller så lägger du både "överdriven" syra och socker halt i den tunna hinnan av tomatsåsen i botten på pizzan som du reducerar mycket

Du kan även göra en citron, socker liknande glaze mm om du vill balansera upp det feta och det salta stabbiga i en pizza

Så det handlar om balans emellan sötma, syra feta salta ifrån hela pizza upplevelsen men det kräver inte nån toppingsås ivf för att åstadkomma det bara för att det är enklast så i Sverige, som även kan kamouflera pizza smaken på mindre trevliga sätt

Men jag vet inte om alla eftersträvar just den balansen ? Det kan enkelt balanseras upp genom att bryta av med en klunk läsk helt enkelt emellanåt (söt, sur, fräsch smak)
Citera
2026-07-12, 12:40
Medlem
immenhusens avatar
Har du bra ingredienser, behövs ingen sås över huvud taget.

/AI
Citera
2026-07-12, 12:51
Medlem
Sladdarens avatar
De lägger nog gärna på sås ifrån pizzerian, men av den mer smarta anledningen att minska på osten (ost kostar men sås är inte lika dyrt att kamouflera med och toppa med krämigheten och lätt syrlighet i såsen istället. En sötsyrlig ost i en ostblandning kostar även mer pengar än nån pizzasås

Jag tror det är smartare att beställa en pizza om ni nu ska det med såsen vid sidan om
Då får du mer ost på pizzan. Det går inte dölja med sås
Citera
2026-07-12, 13:10
Medlem
Sällan sås på pizzan.
Då känner man ju inte smaken på själva pizzan tycker jag.
Samma med det mesta.
Citera
2026-07-12, 13:45
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Hur kan en glömma tomatsåsen?

Förvisso, tomatsåsen som i princip används på varenda pizza är ju inte samma sorts sås som en stark eller mild kebabsås, vitlökssås eller bearnaisesås.

Den dagen man inte ska använda sås till pizzan är den dagen man säger "jag vill ha en pizza utan tomatsås"

Men då kommer pizzabagaren att möta en med förundrad ifrågasättande tystnad.
Du har aldrig käkat pizza bianco?
Senast redigerad av TheBuster 2026-07-12 kl. 13:48.
Citera
2026-07-12, 13:54
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast alla gillar inte sås.

Då får man väl be pizzabagaren att skippa såsen.
Citera
2026-07-12, 13:56
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Då får man väl be pizzabagaren att skippa såsen.

Eller så kan de som vill ha sås begära att få det.
Citera
2026-07-12, 15:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Beasås borde ingå som en standardingrediens på alla pizzor på menyn.
Tomat, ost, bea….och därefter diverse andra ingredienser efter smak och sinnesstämning.

Ett tag var jag trött på specialpizzor och åt hellre det som många pizzerior kallar "normala pizzor" (fniss). Ofta tog jag bara med köttfärs plus en grej till. Och guuud vad en sås höjde den. Brukade köra vit sås med den, men säkert hade bea funkat.

Pizzagubben såg lite konfunderad ut tills han insåg att denna person är en såsare. Men egentligen förutom pris, finns inget som säger att sås skulle passa bättre till dyrare pizzor.
Citera
2026-07-12, 15:10
Medlem
Sladdarens avatar
Säger inte att det blir sämre med sås, det är en smaksak och tror mer på variation

Tex om du gör en oxfilepizza med lök, svamp så kan det va riktigt gott med strilad beasås på
Dock kan en sås maskera en sämre råvaru pizza så såsen "lyfter" den mycket
Citera
2026-07-12, 15:23
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Sedan jag kan minnas så har jag alltid haft sås på pizzan. Att inte köpa med en burk sås från pizzerian känns omöjligt. Det ger pizzan en extra kick helt enkelt. Och de fyra såserna som är populärast känner jag funkar till allt. (Stark/Mild kebabsås, Vitlökssås och Bea).

Men när jag ser klipp från Amerika och Italien tex så verkar ingen använda sås till. I italien känns det som man skulle få stryk om man frågade efter bea.

Har ni någon pizza som ni inte använder sås till? Eller äter folk en vesuvio som den är? Blir det inte ''torrt''?

Merparten jänkare använder tvångsmässigt ranch till pizzan och klagar högljutt, jänkarstyle, när de inte blir serverade dressingen på italiensemestern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in