2026-07-12, 09:02
Medlem
ansluts avatar
Man har inte kebabsås, vitlökssås till pizza. Och nej, kebabpizza är ingen pizza.
Citera
2026-07-12, 09:11
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har aldrig haft sås på pizzan, förutom när jag köper kebabpizza, och då brukar jag be dem att inte ha på så mycket. Men varför inte? Ska nog ta med en burk vitlökssås nästa gång jag köper en capricciosa.
Det rekommenderar jag verkligen.
Citera
2026-07-12, 09:42
Medlem
Jag gillar äggpizza, med bl.a. ett ägg o bacon på. Den äter jag helst utan sås.
Citera
2026-07-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Man har inte kebabsås, vitlökssås till pizza. Och nej, kebabpizza är ingen pizza.
Det låter som att du inte tillhör de som utvecklar matkulturen i världen.
Citera
2026-07-12, 09:48
Medlem
ansluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det låter som att du inte tillhör de som utvecklar matkulturen i världen.

Så kebabpizza är utveckling av världens matkultur????
Citera
2026-07-12, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Så kebabpizza är utveckling av världens matkultur????
Det är helt klart en utveckling av pizzan. Saftigt och välkryddat nötkött passar perfekt som topping, och så röd och stark sås. Till det ett par fefferonisar.
Citera
2026-07-12, 09:57
Medlem
Cyborg2030s avatar
En medioker pizza kan höjas med kebabsås, men en riktigt bra pizza behöver ingen sås.
Citera
2026-07-12, 10:18
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Sedan jag kan minnas så har jag alltid haft sås på pizzan. Att inte köpa med en burk sås från pizzerian känns omöjligt. Det ger pizzan en extra kick helt enkelt. Och de fyra såserna som är populärast känner jag funkar till allt. (Stark/Mild kebabsås, Vitlökssås och Bea).

Men när jag ser klipp från Amerika och Italien tex så verkar ingen använda sås till. I italien känns det som man skulle få stryk om man frågade efter bea.

Har ni någon pizza som ni inte använder sås till? Eller äter folk en vesuvio som den är? Blir det inte ''torrt''?

En bra vitlökssås passar till allt. Men calzone den kör man helst med bara tomat ost och skinka. Riktigt gott.
Citera
2026-07-12, 10:23
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har gärna sås till även om jag undviker kebabsåser då jag inte lever i området för de goda starka kebabsåserna. Så det är bea eller vitlökig något som liknar kebabsås men ändå inte. Beroende på typ av pizza väljer jag sås. En pizza med bitar av kött passar med bea, grönsakspizza med ananas funkar bea med ypperligt också. Pizza baserad på köttfärs passar bättre med vitlökssås. Kyckling funkar med vitlökssåsen med. Äter sällan pizza med skinka.

Jag skulle inte ha sås till en pizza med banan på.

Jo då är det curry inkluderat i pizzan i såsforn.

Panpizza kräver oftast ej sås.
Citera
2026-07-12, 12:01
Medlem
klybans avatar
Sås gör aldrig bort sig på pizzan, inte om vi pratar om den normala "turkpizzan", sen om man går över till "fin pizzor", så blir det mer tvärtom på dom.
Men sure, det finns säkert nån av dessa med som sås blir gott, och antar att på fin pizzan att kvalitén på såsen ökar markant också.

Själv blir det en kebabpizza snart, och den får en vitlökssås på sig när den kommer hem, och ett antal rejäla skvättar med Tabasco Habanero.
Citera
2026-07-12, 12:03
Medlem
Silltunnas avatar
Beasås borde ingå som en standardingrediens på alla pizzor på menyn.
Tomat, ost, bea….och därefter diverse andra ingredienser efter smak och sinnesstämning.
Citera
2026-07-12, 12:06
Medlem
Ganonitos avatar
Äter i princip bara äkta napolitansk pizza nuförtiden. Någon gång då och då amerikansk, men när jag åt turkpizza hade jag aldrig sås på. Inte pizzasallad heller för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in