Citat:
Jag har ett jobb där jag ofta kommer i kontakt med unga barn. Men det gäller även privat då jag har en del barn omkring mig. Typ grannar, bekanta osv.
Jag är medelålders man, singel och vill verkligen inte ha barn själv, men jag gillar dom ändå, ungar kan vara för jävla roliga i lagoma doser. Barn har också en förmåga att ty sig till mig. Jag vet inte vad det beror på men rätt ofta tycker jag det blir jobbigt och jag har svårt att veta vad jag ska säga åt dom när de börjar fråga om saker som att de vill komma in till mig och liknande.
Jag är en sån människa som vill vara snäll mot alla och jag gillar inte att avvisa folk.
Vad säger man till ett barn som vill komma hem till mig samtidigt som mamma eller pappa står bredvid och tittar på?? 🫤
Jag är medelålders man, singel och vill verkligen inte ha barn själv, men jag gillar dom ändå, ungar kan vara för jävla roliga i lagoma doser. Barn har också en förmåga att ty sig till mig. Jag vet inte vad det beror på men rätt ofta tycker jag det blir jobbigt och jag har svårt att veta vad jag ska säga åt dom när de börjar fråga om saker som att de vill komma in till mig och liknande.
Jag är en sån människa som vill vara snäll mot alla och jag gillar inte att avvisa folk.
Vad säger man till ett barn som vill komma hem till mig samtidigt som mamma eller pappa står bredvid och tittar på?? 🫤
I just den situationen du beskriver med föräldrarna så skulle jag nog råda dig att bara läsa av föräldrarna å tala till dom i första hand å säga t ex - "men han/hon har ju redan ett hem eller hur? å du/ni vet ju var jag jobbar!". Då har du liksom öppet separerat privatliv och jobbliv vilket oxå är standarden speciellt ang jobb som involverar andra lite mer personligt. Ett alternativ som ett barn troligen förstår är att faktiskt vara nästan helt ärlig och säga typ - "jag får inte det för min chef men du träffar ju mig här då å då" (på frågan varför chefen är så "elak/dum" då så kan du ju alltid svara - "chefer är lite speciella ibland!").
Jag kan faktiskt minnas att jag tänkte som barn att - "fan va häftigt det skulle vara om han (vuxen - en av ledarna på stället) på dagis kom på besök hemma hos oss" (kan dock inte minnas att jag frågade honom men detta nog relativt vanligt förekommande)
Fullt av ungar i trappen här btw. Har hänt mer än en gång att nån eller t om flera ungar gått in i fel lägenhet när man råkat ha olåst - brukar bara säga "jag tror ni har gått fel!?" - ett barn såg väldigt skamsen ut när hon stått å ringt på i en halv evighet å jag öppnade å sa - "jag tror du bor en trappa upp va?" - å hon - "eh... ja" - men så stod hon kvar ändå varpå jag sa - "ta hand om dig nu" - å sen gick hon långsamt upp till sin lägenhet tyst (visste väl inte vad hon skulle säga, förväntade sig kanske att jag skulle öppna å va skitsne, haha).
Senast redigerad av JohnnySamhall Idag kl. 01:29.
Senast redigerad av JohnnySamhall Idag kl. 01:29.
ha ha