Citat:
Ursprungligen postat av
Weeblie
Det är grundläggande matematik. Vi räknar som vi gör för att det är användbart och inte för att få det låta mindre illa. Enligt ditt sätt att räkna så betalar vi en lägre procentsats om vi skattar 102 kr för varje 100 kr vi tjänar brutto. Du inser nog själv att ingen vill arbeta i ett samhälle där man totalt sett får mindre pengar ju mer man arbetar (där man får betala för att arbeta), och därför faller ditt räknesätt som en bra modell att kunna resonera om.
Är det egentligen något specifikt med 50% (att hälften går till en själv och hälften går till staten) som är problemet? Spelar det någon roll om det hade varit 30% eller 70%?
Sveriges totala skattetryck (% av BNP) idag ser som sagt ut att vara någonstans nära mitten av EU.
Har inte sagt att du ska skatta 102 kr på 100 kr BRUTTO om du förstått något.
Det tråden diskuterar är ju just om att det inte är värt att arbeta extra just tack vare skatten,, eller har du missat det?
Mitt räknesätt är just ett räknesätt som inte är fel, bara annorlunda räknat vilket jag givit dig exempel efter exempel på.
Och precis som du säger så vill ingen jobba med såna skatter vilket då spelar stor roll när du säger att det inte gör det med 30 eller 70%..så hur ska du ha det?
Vad övriga världen och andra länder har skiter jag fullständigt i då våra skattepengar inte är någon kukmätartävling utan ska gå till det nödvändigaste för vårt land.
Och nej det är inte ok när mer än hälften av vad man jobbar in går till skatter/avgifter som inte hanteras på ett respektfullt sätt.
Här kan du få en liten hint:
https://skattebetalarna.se/sloseriombudsmannen/