BO i denna tråd är 20-årige Kai Petteri Vähäkuopus som blev skjuten till döds i Enköping. 18 oktober 1998.
Brottet: BO och GM hade kommit i bråk på en krog dagen innan och skulle göra upp, och BO hade även känt sig trakasserad sedan tidigare av BO. Vid uppgörelsen stod BO på parkeringsplatsen utanför sin bostad och pratade med två personer då han sköts ihjäl. Kamraten till BO höjde ett baseballträ mot GM som sköt honom i benet. Därefter ställde sig GM i jägarställning och sköt BO till döds. GM körde sedan gevärspipan i magen på BO’s kamrat som hade skjutits i benet. GM tryckte av upprepade gånger, men vapnet klickade.
BO var känd av polisen sedan tidigare i kriminella sammanhang. GM som hade tre gevär med sig till konfrontationen hävdade senare att han ville ”sopa Enköpings gator rena från ohyra”
Texten ovan tog jag från skribenten
IQ-145 som har
postat en sammanställning som innehåller alla mord med skjutvapen i Sverige mellan 1984 / 2018. Ett imponerande arbete han - eller hon - gjort. Den ljugande vänstertidningen DN har två artiklar om mordet men dessa går ju inte att läsa utan att man betalar för access. Om inte någon här kan citera lite?
•
Far och son gripna för skotten i Enköping (1998-10-20)
•
Enköping: Hot bakom skottdrama. 22-åring häktad misstänkt för mord och mordförsök. (1998-10-23)
Eftersom det inte står annat antar jag att mordet blev olöst? Sökte lite på nätet efter ett brott men så kom det här fallet upp i stället. Vi kör på med en tråd, tänker jag. Det skadar inte.