2026-07-11, 12:45
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
BO i denna tråd är 20-årige Kai Petteri Vähäkuopus som blev skjuten till döds i Enköping. 18 oktober 1998.

Brottet: BO och GM hade kommit i bråk på en krog dagen innan och skulle göra upp, och BO hade även känt sig trakasserad sedan tidigare av BO. Vid uppgörelsen stod BO på parkeringsplatsen utanför sin bostad och pratade med två personer då han sköts ihjäl. Kamraten till BO höjde ett baseballträ mot GM som sköt honom i benet. Därefter ställde sig GM i jägarställning och sköt BO till döds. GM körde sedan gevärspipan i magen på BO’s kamrat som hade skjutits i benet. GM tryckte av upprepade gånger, men vapnet klickade.

BO var känd av polisen sedan tidigare i kriminella sammanhang. GM som hade tre gevär med sig till konfrontationen hävdade senare att han ville ”sopa Enköpings gator rena från ohyra”

Texten ovan tog jag från skribenten IQ-145 som har postat en sammanställning som innehåller alla mord med skjutvapen i Sverige mellan 1984 / 2018. Ett imponerande arbete han - eller hon - gjort. Den ljugande vänstertidningen DN har två artiklar om mordet men dessa går ju inte att läsa utan att man betalar för access. Om inte någon här kan citera lite?

Far och son gripna för skotten i Enköping (1998-10-20)
Enköping: Hot bakom skottdrama. 22-åring häktad misstänkt för mord och mordförsök. (1998-10-23)

Eftersom det inte står annat antar jag att mordet blev olöst? Sökte lite på nätet efter ett brott men så kom det här fallet upp i stället. Vi kör på med en tråd, tänker jag. Det skadar inte.
Citera
2026-07-11, 15:03
Medlem
JasonDuvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
BO i denna tråd är 20-årige Kai Petteri Vähäkuopus som blev skjuten till döds i Enköping. 18 oktober 1998.

Brottet: BO och GM hade kommit i bråk på en krog dagen innan och skulle göra upp, och BO hade även känt sig trakasserad sedan tidigare av BO. Vid uppgörelsen stod BO på parkeringsplatsen utanför sin bostad och pratade med två personer då han sköts ihjäl. Kamraten till BO höjde ett baseballträ mot GM som sköt honom i benet. Därefter ställde sig GM i jägarställning och sköt BO till döds. GM körde sedan gevärspipan i magen på BO’s kamrat som hade skjutits i benet. GM tryckte av upprepade gånger, men vapnet klickade.

BO var känd av polisen sedan tidigare i kriminella sammanhang. GM som hade tre gevär med sig till konfrontationen hävdade senare att han ville ”sopa Enköpings gator rena från ohyra”

Texten ovan tog jag från skribenten IQ-145 som har postat en sammanställning som innehåller alla mord med skjutvapen i Sverige mellan 1984 / 2018. Ett imponerande arbete han - eller hon - gjort. Den ljugande vänstertidningen DN har två artiklar om mordet men dessa går ju inte att läsa utan att man betalar för access. Om inte någon här kan citera lite?

Far och son gripna för skotten i Enköping (1998-10-20)
Enköping: Hot bakom skottdrama. 22-åring häktad misstänkt för mord och mordförsök. (1998-10-23)

Eftersom det inte står annat antar jag att mordet blev olöst? Sökte lite på nätet efter ett brott men så kom det här fallet upp i stället. Vi kör på med en tråd, tänker jag. Det skadar inte.
Mordet inträffade söndagen 18 oktober 1998 på Slånbärsvägen i Enköping. Polisens larm kom strax efter klockan 16.30. Platsen beskrevs som ett bostadsområde i Enköpings västra utkant, nära E18. Sex unga män stod och pratade utanför porten till ett trevåningshus när en 22-årig man sköt med ett jaktgevär ”rakt in i klungan”. Två personer träffades. Den ene avled några timmar senare.

Vid skytten stod hans 53-årige far. Både far och son greps men fadern dömdes inte för mordet men anhölls initialt för medhjälp. GM fick tio års fängelse för ett mord och två mordförsök.

Gärningsmannen var kurd har jag för mig och hade jaktlicens för sina gevär. Jag känner inte igen det där med baseballträ, klickande vapen, jägarställning och rensa ohyra och annat som du skriver. Lite konstigt också att du tror att det förblev olöst.
Senast redigerad av JasonDuval 2026-07-11 kl. 15:14.
Citera
2026-07-11, 22:41
Medlem
Några artiklar från tidningen UNT från tiden.

Polisen fick kritik av JO för hur förhören gått till.

https://imgur.com/a/874oevv
Citera
2026-07-11, 22:44
Medlem
JasonDuvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Några artiklar från tidningen UNT från tiden.

Polisen fick kritik av JO för hur förhören gått till.

https://imgur.com/a/874oevv
Det kritiken bestod av var dock inget allvarligt och inget som förändrade målet i sak. Det var att polisen inte dokumenterat "uppläst och godkänt" när förhören skrevs ut. Man hade dock sannolikt tillfrågat alla förhörda om de kunde godkända förhörsanteckningarna.
Citera
2026-07-12, 12:19
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JasonDuval
Mordet inträffade söndagen 18 oktober 1998 på Slånbärsvägen i Enköping. Polisens larm kom strax efter klockan 16.30. Platsen beskrevs som ett bostadsområde i Enköpings västra utkant, nära E18. Sex unga män stod och pratade utanför porten till ett trevåningshus när en 22-årig man sköt med ett jaktgevär ”rakt in i klungan”. Två personer träffades. Den ene avled några timmar senare.

Vid skytten stod hans 53-årige far. Både far och son greps men fadern dömdes inte för mordet men anhölls initialt för medhjälp. GM fick tio års fängelse för ett mord och två mordförsök.

Gärningsmannen var kurd har jag för mig och hade jaktlicens för sina gevär. Jag känner inte igen det där med baseballträ, klickande vapen, jägarställning och rensa ohyra och annat som du skriver. Lite konstigt också att du tror att det förblev olöst.

Briljant att du hade info att komma med om mordfallet. Tack för det. Eftersom skribenten IQ-145 inte hade skrivit något om vad det blivit för domslut och då jag inte hittade någon DN-artikel heller om åtal... så tänkte jag att det blev olöst.

Någon som vet vad GM hette? Mer intressant kanske: hur gick det för honom sen?
Citera
2026-07-12, 12:26
Medlem
JasonDuvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Briljant att du hade info att komma med om mordfallet. Tack för det. Eftersom skribenten IQ-145 inte hade skrivit något om vad det blivit för domslut och då jag inte hittade någon DN-artikel heller om åtal... så tänkte jag att det blev olöst.

Någon som vet vad GM hette? Mer intressant kanske: hur gick det för honom sen?
Eftersom jag är uppvuxen i Enköping vet jag naturligtvis vem det är. Det var dock många år sedan som jag såg honom sist och då jobbade han i en av släktens affärer. Kunde inte bry mig mindre om den där dumma blatten men jag tänker ändå inte skriva ut hans namn här eftersom jag inte tycker att han ska behöva bli uthängd för det nära 30 år senare.
Citera
2026-07-13, 10:21
Medlem
GM var av svensk/finsk och hade bestämt träff med dessa killar pga pågående konflikt. En kille dog och en annan blev skjuten i benet efter att GM sprungit efter killen in i trappen. När GM skulle avlossa ett avslutande skott mot killen han skjutit i benet så klickade geväret varpå killen drämde gevärskolven i huvudet på honom istället. Jag vill inte skriva ut några namn eftersom det är folk jag känner eller har kännt. GM var känd som en konstig människa som bla nån gg hamnade i tjaffs på stan och då gick hem och satte på sig en karatedräkt och gick ner på stan igen... Han är släppt efter fängelsestraffet, men åkte in igen blev tagen med stora mängder droger. Men jag har hört rykten att han är död nu. Dock obekräftade rykten bara.
Senast redigerad av Trickybricky 2026-07-13 kl. 10:31.
Citera
2026-07-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JasonDuval
Eftersom jag är uppvuxen i Enköping vet jag naturligtvis vem det är. Det var dock många år sedan som jag såg honom sist och då jobbade han i en av släktens affärer. Kunde inte bry mig mindre om den där dumma blatten men jag tänker ändå inte skriva ut hans namn här eftersom jag inte tycker att han ska behöva bli uthängd för det nära 30 år senare.
Vet inte var du fått det ifrån men jag tror du menar killen som sköts i benet och inte GM för GM var finsk och finns inte kvar i stan.
Citera
2026-07-13, 10:29
Medlem
Oavsett så var det hela en sån jävla onödig händelse och alla inblandade har det gått rätt dåligt för. Så länge sedan nu så konstigt att det ff kommer upp så här.
Citera
2026-07-13, 10:30
Medlem
Schournalistens avatar
Gärningsmannen var Juha*i Nykä*en.

År 2011 så dömdes han för häleri, grovt vapenbrott och grovt narkotikabrott till 7,5 års fängelse. 2021 så bör han ha varit handikappad på något sätt då han beviljats färdtjänst. Han avled året efter, nämligen den 23 juli 2022, och han vilar idag på S:t Olofs kyrkogård i Enköping.
Citera
2026-07-13, 10:35
Medlem
JasonDuvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trickybricky
Vet inte var du fått det ifrån men jag tror du menar killen som sköts i benet och inte GM för GM var finsk och finns inte kvar i stan.
Ja exakt så. Blandade ihop.
Citera
2026-07-13, 23:23
Medlem
Precis Juha hette han. Extremt märklig människa. Minns så väl när en kompis hamnade i tjaffs med honom på James Joyce som Burgers and beers hette på den tiden. Senare när jag tittade ut från restaurangen stod Juha där och värmde upp i en karate dräkt och skulle göra upp med polaren...Men det framgick ju i tidningsurklippen som länkades att han hade narcisistiska drag. Konstigt att det inte blev rättspsyk för honom. Oavsett en helt onödig händelse med unga människor inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in