2026-07-12, 10:38
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Öh, nej? Vilka feministiska författare tänker du på i så fall?

Sedan Beauvoir och framåt har bl.a Butler, Gilligan och Kimmel på olika sätt analyserat och resonerat kring att den traditionella/hegemoniska mansrollen är en börda för män, eftersom att den är svår att leva upp till. Det här är liksom grundkurs i den akademiska feminismen.

Ja det stämmer, de analyserar sig fram till slutsatsen att feministiska kvinnor har bättre koll på vad män vill, tycker och känner än männen själva.

Detta eftersom manliga åsikter inte är på riktigt, män har fastnat i en form av teaterroll, "performing masculinity" brukar det heta. Män sitter fast i elaka partiarkala hierarkier där de är bundna av "destruktiva normer" och kan inte vara sig själva fullt ut.

Feministiska tänkare är oftast autistiska flator som inte förstår varför andra människor inte fungerar som de gör. Det är lättare för dem att bygga en hel teoretisk konstruktion som förklarar för dem varför dessa konstiga varelser (oftast maskulina män men även feminina kvinnor) beter sig som de gör, istället för att acceptera människor som de är.

Hur ofta ser du feminister engagera sig eller ens lyfta konkreta mansfrågor, såsom diskriminering vid vårdnadstvister, manlig könsstympning, obligatorisk värnplikt, rosa lagboken, utbildningsgapet mellan kvinnor och män, eller dödsfall i arbetet? När Ryssland anföll Ukraina och kvinnor och barn flödade ut ur landet medan Ukrainska män enligt lag var förbjudna att lämna landet, var fanns feministerna?
Citera
2026-07-12, 10:52
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Mellan könen.

Samma lön för samma arbete eller samma lön oavsett arbete? På sätt och vis önskar jag att jag var den som kunde bli gravid istället för min tjej. Ska vi verka för det också?
Citera
2026-07-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Samma lön för samma arbete eller samma lön oavsett arbete? På sätt och vis önskar jag att jag var den som kunde bli gravid istället för min tjej. Ska vi verka för det också?
Jämställdhet handlar om mer än bara lön, men visst, samma lön för samma arbete.

Vet inte hur vi ska kunna verka för att du ska få en livmoder och övriga förutsättningar för att kunna bli gravid, men fram till dess att den grejen är löst är det nog mest jämställt att du ser till att din tjej har det så bra som möjligt om hon blir gravid.
Citera
2026-07-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Ja det stämmer, de analyserar sig fram till slutsatsen att feministiska kvinnor har bättre koll på vad män vill, tycker och känner än männen själva.

Detta eftersom manliga åsikter inte är på riktigt, män har fastnat i en form av teaterroll, "performing masculinity" brukar det heta. Män sitter fast i elaka partiarkala hierarkier där de är bundna av "destruktiva normer" och kan inte vara sig själva fullt ut.
Vilken av författarna jag nämnde gör den analysen menar du?

''Performative masculinity'' är som jag förstår det en sorts trendspaning som har fått störst fäste i anti-feministiska högerkretsar på nätet. Syftet är väl att ringa in en sorts manlig post-hipster som lägger sig till med olika feministiska attribut i syfte att närma sig kvinnor. Det handlar dock om en (sub-)kulturell markör och är väl ingenting man behöver oroa sig över eller ta ställning till om man inte själv söker sig till sammanhang där det är relevant.

Judith Butler har ju resonerat utifrån snarlika begrepp, men utifrån en helt annorlunda och mer komplex analys.

Citat:
Feministiska tänkare är oftast autistiska flator som inte förstår varför andra människor inte fungerar som de gör. Det är lättare för dem att bygga en hel teoretisk konstruktion som förklarar för dem varför dessa konstiga varelser (oftast maskulina män men även feminina kvinnor) beter sig som de gör, istället för att acceptera människor som de är.
Den kritiken kan ju appliceras på all filosofi (och massor av andra områden)? Även dina åsikter i den här frågan är ju ett resultat av att folk har reflekterat och resonerat kring den här typen av frågor.

Citat:
Hur ofta ser du feminister engagera sig eller ens lyfta konkreta mansfrågor, såsom diskriminering vid vårdnadstvister, manlig könsstympning, obligatorisk värnplikt, rosa lagboken, utbildningsgapet mellan kvinnor och män, eller dödsfall i arbetet? När Ryssland anföll Ukraina och kvinnor och barn flödade ut ur landet medan Ukrainska män enligt lag var förbjudna att lämna landet, var fanns feministerna?

Rätt ofta faktiskt!
Citera
2026-07-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Är du beredd att betala ganska så mycket högre skatt för att det ska kunna bli lika välbetalda yrken inom offentlig sektor som i privat sektor?

Du menar alltså inte att det är tämligen vanligt att kvinnor siktar in sig på män som har högre social/ekonomisk status än de själva?

Många vårdpersonal har redan valt den privata sektorn för att lönerna och arbetsvillkoren är mycket bättre där. Det är därför som de stora sjukhusen lider av konstant personalunderskott. Tjänar man mer kommer man automatiskt att betala mer i skatt..... Ingen rocket science direkt.

Nja troligen vanligare att högutbildade kvinnor umgås och söker partner i sina egna kretsar. Högutbildade och framgångsrika män och kvinnor brukar inte umgås med städare och paketerare inom industrin.
Citera
2026-07-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrTragisk
Ordet feminist har blivit förstört och förbrukat. Högern har genom sitt omfattande nätverk av propagandakanaler förknippat ordet "feminist" med att vara för våldtäkter, islam, könstympning, att vita män låses in oskyldigt för våldtäkt, massinvandring med mera.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/allt-farre-unga-ar-feminister-tror-att-det-ar-manshat

Så därför behöver en ny frågeställning framföras, nämligen följande:

Istället för: "Är du feminist?"

Så frågar vi istället:

Vilken grupp i samhället litar du mest på, kvinnor eller män?

Denna nya frågeställning ersätter den gamla, för den avslöjar vilken grupp du litar på mest.

Litar du mer på män: Antifeminist
Litar du mer på kvinnor: Feminist

Så låt oss nu diskutera, vilken grupp i samhället litar du på mest, kvinnor eller män?
Och varför förstås.

Vetenskapen talar emot logiken i att ställa en sådan här fråga.

Både män och kvinnor litar generellt mer på kvinnor.

Logiskt så bör en inte lita på någon pga deras medlemskap i en specifik grupp. Utan pga av deras handlingar. Och det bör vara ett väl eftertänkt beslut.
Citera
2026-07-12, 18:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Många vårdpersonal har redan valt den privata sektorn för att lönerna och arbetsvillkoren är mycket bättre där. Det är därför som de stora sjukhusen lider av konstant personalunderskott. Tjänar man mer kommer man automatiskt att betala mer i skatt..... Ingen rocket science direkt.

Nja troligen vanligare att högutbildade kvinnor umgås och söker partner i sina egna kretsar. Högutbildade och framgångsrika män och kvinnor brukar inte umgås med städare och paketerare inom industrin.

OK så då kommer alltså "problemet" med lägre löner inom offentlig sektor alltså att lösa sig på sikt enligt dig. Eller menar du att pengarna finns redan idag men de används av regeringen till annat?
Citera
2026-07-12, 19:19
Medlem
Citat:
OK så då kommer alltså "problemet" med lägre löner inom offentlig sektor alltså att lösa sig på sikt enligt dig. Eller menar du att pengarna finns redan idag men de används av regeringen till annat?

Sjuksköterskorna har fått upp sina löner en hel del redan inom offentlig sektor. Men arbetsvillkoren suger hästballe för många eftersom de är kroniskt underbemannade pga att så många flytt till privat sektor. Där lönerna är ännu bättre och definitivt har bättre arbetsvillkor.
Citera
2026-07-12, 19:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Sjuksköterskorna har fått upp sina löner en hel del redan inom offentlig sektor. Men arbetsvillkoren suger hästballe för många eftersom de är kroniskt underbemannade pga att så många flytt till privat sektor. Där lönerna är ännu bättre och definitivt har bättre arbetsvillkor.

Vilka patienter tar de inom den privata sektorn hand om? Eller har de inga patienter? Jag tänker bara att om det är så att den privata sektorn kan anställa så många så måste de ju ha patienter att ta hand om och de patienterna borde ju då ha valt den privata vården istället för den offentliga vården?

Det verkar vara ett problem att få till bra arbetsscheman kopplat till heltidstjänster. Är det därför det är relativt vanligt med deltidstjänster inom vården? Jag tänker att inom industrin där produktion sker 24 timmar om dygnet finns ju olika skiftscheman. Är det svårare att applicera och få till sådana scheman inom vården?
Citera
2026-07-12, 20:24
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Vilken av författarna jag nämnde gör den analysen menar du?

''Performative masculinity'' är som jag förstår det en sorts trendspaning som har fått störst fäste i anti-feministiska högerkretsar på nätet. Syftet är väl att ringa in en sorts manlig post-hipster som lägger sig till med olika feministiska attribut i syfte att närma sig kvinnor. Det handlar dock om en (sub-)kulturell markör och är väl ingenting man behöver oroa sig över eller ta ställning till om man inte själv söker sig till sammanhang där det är relevant.

Judith Butler har ju resonerat utifrån snarlika begrepp, men utifrån en helt annorlunda och mer komplex analys.

Den kritiken kan ju appliceras på all filosofi (och massor av andra områden)? Även dina åsikter i den här frågan är ju ett resultat av att folk har reflekterat och resonerat kring den här typen av frågor.

Rätt ofta faktiskt!

De gör samma analys allihop, kontentan i deras nonsens är alltid någon variant av att kön (i alla fall det manliga) är socialt konstruerat, maskulitet är inlärt och något som man gör snarare än något man är. Därav uttrycket "performing masculinity". Du förväxlar det nog med "perfomative male" som är hipster-spaningen du beskriver. Kimmel kände jag iofs inte till, men han ger lite kapten klänning-vibbar.

Judith Butlers "komplexa" analys är ett skämt. Hon skriver så jävla invecklat och dåligt att hon tilldelats pris för hur dåligt hon skriver. Här är meningen som gav henne första pris:
Citat:
"The move from a structuralist account in which capital is understood to structure social relations in relatively homologous ways to a view of hegemony in which power relations are subject to repetition, convergence, and rearticulation brought the question of temporality into the thinking of structure, and marked a shift from a form of Althusserian theory that takes structural totalities as theoretical objects to one in which the insights into the contingent possibility of structure inaugurate a renewed conception of hegemony as bound up with the contingent sites and strategies of the rearticulation of power."
Har man akademikerkomplex så blir man kanske jätteimponerad över en så lång mening full med svåra ord men hon är i grund och botten en autistisk flata och en bluff.

Visst, liknande kritik kan riktas mot flera ideologier men min poäng är egentligen inte att läran i sig är kass (vilket den är), utan att dess främsta förespråkare inom politiken som kallar sig feminister inte vet vad det är de förespråkar. Feminism är en politisk ideologi som inte har något med jämställdhet att göra när det väl implementeras i praktiken. Länka gärna feminister som engagerar sig i mansfrågor om du nu känner till så många som gör det. Jämställdhetsmyndigheten gör det i alla fall inte. Feministiskt initiativ gör det inte.
Citera
2026-07-12, 21:39
Medlem
Citat:
Vilka patienter tar de inom den privata sektorn hand om? Eller har de inga patienter? Jag tänker bara att om det är så att den privata sektorn kan anställa så många så måste de ju ha patienter att ta hand om och de patienterna borde ju då ha valt den privata vården istället för den offentliga vården?

Det verkar vara ett problem att få till bra arbetsscheman kopplat till heltidstjänster. Är det därför det är relativt vanligt med deltidstjänster inom vården? Jag tänker att inom industrin där produktion sker 24 timmar om dygnet finns ju olika skiftscheman. Är det svårare att applicera och få till sådana scheman inom vården?

Hur ska jag veta hur många patienter de har? Eller hur många de anställer? Många svensk vårdpersonal sticker ju till Norge och jobbar också, där de tjänar betydligt mer än här. Sen har jag för mig att vårdpersonal inom privat vård kan vara anslutna till regionen ändå. Men låter det vara osagt. De stora sjukhusen lider av kronisk underbemanning och har svårt för att locka och behålla folk sen lång tid tillbaka oavsett.

Ingen aning.
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-12 kl. 21:57.
Citera
2026-07-13, 11:33
Medlem
Citat:
De gör samma analys allihop, kontentan i deras nonsens är alltid någon variant av att kön (i alla fall det manliga) är socialt konstruerat, maskulitet är inlärt och något som man gör snarare än något man är. Därav uttrycket "performing masculinity". Du förväxlar det nog med "perfomative male" som är hipster-spaningen du beskriver. Kimmel kände jag iofs inte till, men han ger lite kapten klänning-vibbar.

Judith Butlers "komplexa" analys är ett skämt. Hon skriver så jävla invecklat och dåligt att hon tilldelats pris för hur dåligt hon skriver. Här är meningen som gav henne första pris:
Har man akademikerkomplex så blir man kanske jätteimponerad över en så lång mening full med svåra ord men hon är i grund och botten en autistisk flata och en bluff.

Visst, liknande kritik kan riktas mot flera ideologier men min poäng är egentligen inte att läran i sig är kass (vilket den är), utan att dess främsta förespråkare inom politiken som kallar sig feminister inte vet vad det är de förespråkar. Feminism är en politisk ideologi som inte har något med jämställdhet att göra när det väl implementeras i praktiken. Länka gärna feminister som engagerar sig i mansfrågor om du nu känner till så många som gör det. Jämställdhetsmyndigheten gör det i alla fall inte. Feministiskt initiativ gör det inte.

Då förstår jag det som att ''Performing masculinity'' är synonymt med den manliga könsrollen?
Vi kan enas om att vara oeniga om Butler mfl. Jag har själv inte orkat lusläsa allt hon skrivit, men det finns ett antal texter jag har läst som inte haft en så hög svårighetsgrad och som jag har uppskattat.

Feminism som politisk rörelse är extremt brett och tar sig väldigt olika uttryck beroende på organisationsform (här känner jag dock att det känns onödigt att rabbla upp en massa exempel).
Att jämställdhetsmyndighetens arbete är trögt och inrutat köper jag eftersom att det är en myndighet.
Feministiskt initiativ exiserar ju i princip inte längre, så där håller jag med dig.

Kommer du ändra uppfattning om jag letar upp några länkar som bevisar att det finns feminister som engagerar sig i mansfrågor? I så fall kan jag gräva lite. Annars känns det som att vi kan släppa det här nu och helt enkelt konstatera att vi tycker olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in