2026-07-12, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Lever mitt liv på ett sätt jag anser moraliskt försvarbart, den dagen "systemet" säger på ett felaktigt sätt att jag har fel så bränner jag skiten
Lycka till med det. AI-kamerorna kommer skicka drönare efter dig innan du ens har hunnit blinka..
https://youtu.be/O-2tpwW0kmU
Citera
2026-07-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Argumentet att det ska underlätta brottsbekämpning håller inte. Makthavarna har själva skapat den kriminalitet vi har idag. Riktigt vidrig utveckling.
Lycka till att få in det i skallen på alla "rent mjöl i påsen"-idioterna.
Citera
2026-07-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningsborgen
Du menar alltså att vi inte ska lita på serievåldtäktsmanspolisen Kapten Klänning, knarkande narkotikapoliser som Katja Nyberg, Linda Staaf eller Dan Eliasson? Menar du på fullt allvar att vi inte ska lita på gängens absolut största fiende, Jimmie Åkesson, som bjuder hem en kriminell dansk MC-president på bröllopstårta? Som är djupt psykiskt sjuk och slänger sig själv i väggen?

Hur vågar du ens misstro staten? Allt detta är självklart bara missuppfattningar och en lång rad orelaterade engångshändelser från folk med absolut fläckfritt omdöme.
Oja ser inga problem med att det där packet ska få tillgång till att övervaka oss. Vad kan gå fel?
Citera
2026-07-13, 19:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningsborgen
Funkar IR-kepsar (infrarött ljus som bländar kameran), asymmetriskt smink/CV Dazzle eller kläder med utspridda ansiktsmönster för att överbelasta algoritmerna?
Osäker på om de fungerar, men det finns motsvarande solglasögon.

https://www.reflectacles.com/

Däremot hjälper ju varken kepsar eller glajor om kamerorna detekterar gångarter. Osäker på om den nya lagen tillåter det, men om inte så är det nog ett "naturligt nästa steg" att göra det.

Då måste vi alla bli John Cleese och skaffa oss en repertoar av "silly walks".
Citera
2026-07-13, 19:42
Medlem
Man blir tvungen att ta fram en "Bill of Rights" där bland annat sådana företeelser förbjuds. Därefter publiceras den på internet, där befolkningen kan legitimera sig med BankID och skriva under. När en majoritet av befolkningen har ställt sig bakom förslaget återstår bara att driva igenom det på politisk väg.
Citera
2026-07-15, 13:54
Medlem
28-120s avatar
Håller med. De två sista är nog de enda rimliga tills det finns ett större motstånd mot övervakning än det gör än så länge.

Jag går på alternativ tre. Bor på landsbygden i glesbefolkat område. Knappt ens några grannar. Om några år pensionär så jag kommer inte behöva besöka någon arbetsplats längre. De får det inte lätt att samla in data om mig även om jag skulle råka komma med på någon kamera vid något enstaka tillfälle.

I värsta fall får man väl skippa datorn också. Växte upp utan datorer och kan säkert börja leva igen utan. Värre för de yngre generationerna som aldrig har testat ett liv utan ständig uppkoppling.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Finns bara följande lösningar:

1: Avsätt landsförrädarna/diktatorerna med våld.
2: Ta ner all övervakningskit med våld om så krävs.
3: Bo på landet, vistas på landet, rör dig inte in till städer.
4: Flytta ut från Sverige och ut utanför Eu, gärna till ett icke-västerländskt Orwell-land.

Utöver ovanstående finns det tyvärr ingenting man kan göra. Majoriteten vill ju ha det så här och röstar för det. Majoriteten har ju "ingenting att dölja" alternativt "rent mjöl i påsen", så det lär ju aldrig gå den politiska vägen.
Citera
2026-07-15, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
Håller med. De två sista är nog de enda rimliga tills det finns ett större motstånd mot övervakning än det gör än så länge.

Jag går på alternativ tre. Bor på landsbygden i glesbefolkat område. Knappt ens några grannar. Om några år pensionär så jag kommer inte behöva besöka någon arbetsplats längre. De får det inte lätt att samla in data om mig även om jag skulle råka komma med på någon kamera vid något enstaka tillfälle.

I värsta fall får man väl skippa datorn också. Växte upp utan datorer och kan säkert börja leva igen utan. Värre för de yngre generationerna som aldrig har testat ett liv utan ständig uppkoppling.
Ja. Punkt 4 är nog enda räddningen i det långa loppet. Punkt 1 hade nog blivit ett inbördeskrig/globalt utan ände, lite som ukraina mot ryssland, förutsatt att träskallarna i landet faktiskt hade vaknat upp och börjat agera för en gångs skull.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in