2026-07-10, 15:27
Medlem
GreenBastards avatar
Tyvärr blir det nog inte back to basic. Men man kan ju alltid hoppas att Boyarski får ett finger med i spelet så man kanske kan få ett mörkare Fallout rent estetiskt.

Efter Baldurs Gate 3s framgång så förstår jag inte att man inte ser till så inxile eller obsidian får göra ett nytt tur baserat Fallout med isometrisk vy.
Citera
2026-07-10, 18:59
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Snarare är det så att Microsoft satsade allt på deras jävla haveri CoPilot AI och det floppade.

Microsoft vet inte ens vad för IP de äger, och allt de rör vid förvandlas som vanligt till skit. Glöm ett New Vegas 2.

Ja, verkligen sorgligt att se. Det verkar som ett ogenomtänkt, helt och håller destruktivt beslut.

Jag tycker att Jeff M hade bra poänger i sin kritik/rant mot Microsoft i senaste The Minnmax Show, bland annat när han lyfte att flera av de där studiorna som hamnade under Microsofts kniv, som Obsidian, redan är helt otroligt personaloptimerade och "lean".

https://youtu.be/Lj0XyTzStgg&t=4375

I slutet sade Haley en uppmuntrande sak, om en positiv aspekt med att det nu finns massor med arbetslösa, före detta MS-anställda nu, som börjar satsa på egna indieprojekt, och att hon tror att många verkar nå framgång med att få viss finansiering, vilket kan vara lovande för de kommande åren, med en uppsjö nya titlar som kan ta kreativa risker som de stora utgivarna inte skulle våga.

Själv undrar jag om vi kanske börjar se slutet av AAA-titlarnas och megastudiornas era. Kanske om GTA VI kraschar och brinner på ett episkt vis blir det spiken i kistan på hela grejen. Det kommer ju med rejäla krav på försäljningssiffror för att ens break even, när det har såna astronomiska utvecklingskostnader.
Citera
2026-07-10, 22:21
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Tyvärr blir det nog inte back to basic. Men man kan ju alltid hoppas att Boyarski får ett finger med i spelet så man kanske kan få ett mörkare Fallout rent estetiskt.

Efter Baldurs Gate 3s framgång så förstår jag inte att man inte ser till så inxile eller obsidian får göra ett nytt tur baserat Fallout med isometrisk vy.
Du menar att Fallout äntligen skulle bli ett rollspel igen? Det hade ju inte gjort ont. Jag personligen avskyr FO3 och 4 och tolererar NW. Eller rättare så älskar jag NW, förutom hur man rent praktiskt spelar det. Det känns liksom ändå som att det är ett TES-spel jag spelar.

Faktum är att i en av mina våta drömmar så var det Larian som fick ta över Fallout-licensen.
Citera
2026-07-11, 00:04
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Du menar att Fallout äntligen skulle bli ett rollspel igen? Det hade ju inte gjort ont. Jag personligen avskyr FO3 och 4 och tolererar NW. Eller rättare så älskar jag NW, förutom hur man rent praktiskt spelar det. Det känns liksom ändå som att det är ett TES-spel jag spelar.

Faktum är att i en av mina våta drömmar så var det Larian som fick ta över Fallout-licensen.

Helt klart mer rollspel igen och mörkare råare värld med metalskrammel och vind och lite synth då och då som bakgrundsmusik. Larian hade säkert kunnat göra det rätt, man får väl ändå säga att obsidian på senare år faktiskt inte levererat något vidare. Jag vet inte var Chris Avellone håller hus nu men hade gjärna sett att han blir inblandad i storyn för ett nytt Fallout också.
Citera
2026-07-11, 00:17
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Helt klart mer rollspel igen och mörkare råare värld med metalskrammel och vind och lite synth då och då som bakgrundsmusik. Larian hade säkert kunnat göra det rätt, man får väl ändå säga att obsidian på senare år faktiskt inte levererat något vidare. Jag vet inte var Chris Avellone håller hus nu men hade gjärna sett att han blir inblandad i storyn för ett nytt Fallout också.
Jag vet inte riktigt om jag håller med, jag gillade till exempel faktiskt The Outer Worlds och Grounded. Pentiment var inte så pjåkigt, inte Grounded heller för den delen. Pillars of Eternity verkar också rätt omtyckt. Det har jag dock inte spelar, så jag fick inte ut så mycket av Avowed. Visst, det är inga 10/10-spel men jag tycker att dom har hållit rätt jämn nivå. ¨

I övrigt håller jag med dig, det hade varit fantastiskt fett med ett Fallout där man känner sig som att man faktiskt är i the wasteland. USA är stort och det finns många andra platser att utforska.

Edit:
Citera
2026-07-11, 10:42
Medlem
guderis avatar
Har inget som helst förtroende för dom amerikanska utvecklarna när det gäller RPG längre, är Europeiskt som gäller nu för tiden om man vill ha bra rollspel. CDPR, Warhorse och Larian utklassar Bethesda och Obsidian och Bioware idag. Till och med Owlcat gör bättre spel idag.
Senast redigerad av guderi 2026-07-11 kl. 10:46.
Citera
2026-07-11, 11:31
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt om jag håller med, jag gillade till exempel faktiskt The Outer Worlds och Grounded. Pentiment var inte så pjåkigt, inte Grounded heller för den delen. Pillars of Eternity verkar också rätt omtyckt. Det har jag dock inte spelar, så jag fick inte ut så mycket av Avowed. Visst, det är inga 10/10-spel men jag tycker att dom har hållit rätt jämn nivå. ¨

I övrigt håller jag med dig, det hade varit fantastiskt fett med ett Fallout där man känner sig som att man faktiskt är i the wasteland. USA är stort och det finns många andra platser att utforska.

Edit:

Jag gillade det första Outer Worlds speciellt då det kändes som lite en parodi på Starfield innan ens Starfield fanns. Att vetenskapsmannen man hjälper var en kopia av Rick Sanchez var ju också roligt. Men Awowed och Outer Worlds 2 har jag inte provat, då jag tyckte de såg rätt tråkiga ut på trailers och videos. De har väl inte sålt speciellt bra heller. Pillars of Eternity och Pentiment har väl fått rätt bra kritik, men det kanske också säger lite om att Obsidian inte är en AAA studio, som ska styras av Microsofts vinstintresse där alla spel som inte drar in miljarder är floppar.
Citera
2026-07-11, 19:33
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag gillade det första Outer Worlds speciellt då det kändes som lite en parodi på Starfield innan ens Starfield fanns. Att vetenskapsmannen man hjälper var en kopia av Rick Sanchez var ju också roligt. Men Awowed och Outer Worlds 2 har jag inte provat, då jag tyckte de såg rätt tråkiga ut på trailers och videos. De har väl inte sålt speciellt bra heller. Pillars of Eternity och Pentiment har väl fått rätt bra kritik, men det kanske också säger lite om att Obsidian inte är en AAA studio, som ska styras av Microsofts vinstintresse där alla spel som inte drar in miljarder är floppar.
Avowed är faktiskt rätt coolt och värt att kolla in.

Men precis. Och alla spel behöver inte vara AAA.
Citera
2026-07-11, 19:54
Medlem
De omfattande avskedanden som gjorts inom de av Microsoft kontrollerade spelföretagen har förmodligen gjorts av utomstående konsulter där de mer seniora och fackligt anslutna och dyrare utvecklarna har blivit avskedade. Microsofts ide är att anlita Foodora budet från Indien för att göra det snabbare och billigare. Hur slutresultatet av detta blir kan ni gissa er till när en grafiker på BGS sedan 27 år med delaktighet i Morrowwind, FO3, Skyrim och FO4 blir avskedad.
Citera
2026-07-11, 23:36
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
För Obsidians del innebär det back to New Vegas och en 2:a, förmodligen.
Hur fan tänkte du när du drog den slutsatsen? Hur ska ett "New Vegas 2" kunna göras när New Vegas har flera olika slut?
Citera
2026-07-12, 00:04
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Hur fan tänkte du när du drog den slutsatsen? Hur ska ett "New Vegas 2" kunna göras när New Vegas har flera olika slut?
På samma sätt som vi har ett Fallout 4 när Fallout 3 har flera olika slut? Eller att dom bestämmer sig för att ett slut är canon, som man gör med andra spelserier med öppna slut.
Citera
2026-07-12, 00:50
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
På samma sätt som vi har ett Fallout 4 när Fallout 3 har flera olika slut? Eller att dom bestämmer sig för att ett slut är canon, som man gör med andra spelserier med öppna slut.
Inget av Fallout 3 sluten har nåt att göra med Fallout 4. Och om dom bestämmer sig för att ett slut är canon så kommer en stor del av fansen att bli riktigt upprörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in