2026-07-09, 16:45
Medlem
Efter att Microsoft gått fram med yxan och kapat 25% av arbetsstyrkan på Obsidian råder misstankar om att Outer Worlds serien och efterföljare till Avowed kapas, åtminstone för tillfället.

Microsoft är missnöjda med spelen och försäljningarna och tycker att det är dags för back to basics, att sälja spel som EFTERFRÅGAS, d.v.s. inte Avowed eller Starfield.

Det betyder inte att Starfield 2 eller Avowed 2 aldrig kommer, men att fokus för Bethesda och Obsidian är på de titlar som är efterfrågade, d.v.s. uppföljare till New Vegas, remake av FO3 samt fullgöra ESVI och FO5. För Obsidians del innebär det back to New Vegas och en 2:a, förmodligen.

https://www.youtube.com/watch?v=w4vcJ0Tjl_0
https://www.youtube.com/watch?v=HbCFojeX9Ok
Citera
2026-07-09, 21:28
Medlem
Fantens avatar
Jag vet inte om jag vill ha en till New Vegas faktiskt. Jag skulle hellre se att nästa spel utspelade sig någon annanstans. Kanske i Caesar's Legions hemtrakter.
Citera
2026-07-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag vet inte om jag vill ha en till New Vegas faktiskt. Jag skulle hellre se att nästa spel utspelade sig någon annanstans. Kanske i Caesar's Legions hemtrakter.
Det ska medges att det de facto bara är säkert att Obsidians tidigare ansvarige för NV, Josh Sawyer, fick ansvaret för utvecklingen varvid många har antagit att det rör sig om FONV 2 utan att veta det säkert.
Citera
2026-07-09, 22:53
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det ska medges att det de facto bara är säkert att Obsidians tidigare ansvarige för NV, Josh Sawyer, fick ansvaret för utvecklingen varvid många har antagit att det rör sig om FONV 2 utan att veta det säkert.
Jag hoppas i alla fall inte det.
Citera
2026-07-10, 00:04
Medlem
Elementarts avatar
Känns som att samtliga Fallout-spel är för långt bort :/ Fallout 4 släpptes 2015, och nu väntar vi på Fallout 5, en remake av Fallout 3 och nu möjligtvis Fallout New Vegas 2, som alla ligger många år bort i framtiden.
Citera
2026-07-10, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Känns som att samtliga Fallout-spel är för långt bort :/ Fallout 4 släpptes 2015, och nu väntar vi på Fallout 5, en remake av Fallout 3 och nu möjligtvis Fallout New Vegas 2, som alla ligger många år bort i framtiden.
Fallout 3 remake kommer förmodligen först om 2-3 år, ESVI ryktas nu vara 2-3 år bort MINST vilket innebär -28/-29 som release, FO5 någonstans kring 2035 och dock rykten om att man ska snabba på produktionen av FONV2 för snabbare release. Om Obsidian fokuserar stenhårt med slavkontrakt på de som är kvar kan de klara det på 3-5 år beroende på ambitionen.
Citera
2026-07-10, 05:59
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Fallout 3 remake kommer förmodligen först om 2-3 år, ESVI ryktas nu vara 2-3 år bort MINST vilket innebär -28/-29 som release, FO5 någonstans kring 2035 och dock rykten om att man ska snabba på produktionen av FONV2 för snabbare release. Om Obsidian fokuserar stenhårt med slavkontrakt på de som är kvar kan de klara det på 3-5 år beroende på ambitionen.
Det vore kanske klädsamt att ge Obsidian lite tid för en gångs skull. Alla deras mest populära spel har varit framstressad och a buggy mess. New Vegas gjorde dom på 18 månader liksom. 3-5 år är mycket rimligare.

Bethesda borde sluta att göra Fallout-spelen och låta andra studios ta hand om det och istället koncentrera sig på det dom är bra (inte helkassa) på - nämligen Elder Scrolls.
Citera
2026-07-10, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det vore kanske klädsamt att ge Obsidian lite tid för en gångs skull. Alla deras mest populära spel har varit framstressad och a buggy mess. New Vegas gjorde dom på 18 månader liksom. 3-5 år är mycket rimligare.

Bethesda borde sluta att göra Fallout-spelen och låta andra studios ta hand om det och istället koncentrera sig på det dom är bra (inte helkassa) på - nämligen Elder Scrolls.
Det som Microsoft har gjort är att försöka bli av med middle management, de har gått fram med avskedandet inte bara på Obsidian utan även BGS, Bethesda Game Studios, och de vill bli av med kadern av HR- och middle management chefer som har dragit ned på arbetet och tillgången till chefen samt öka kraven på produktivitet.

Förhoppningen är att gone are the days av att arbeta 2 timmar minimalt en nattetid med det dem gillar, få obegränsad budget och 8 år på sig. Nu är det tillbaka på kinesisk arbetstid, tightare budget direkt pitch till utvecklingschefen och krav på sig att prestera. Förhoppningen är att det ska ge utdelning i form av snabbare produktion. De har börjat med AI-verktyg även för spelen. Så hur detta ska sluta medger anonyma arbetare på BGS vara osäkert.
Citera
2026-07-10, 09:02
Medlem
zBr9s avatar
Känns mer troligt att det isf blir en remake på New Vegas och inte en uppföljare. Rena uppföljare känns inte som Bethesdas grej riktigt, och jag tror inte att man skulle återanvända samma setting/karta i ett till spel när det redan gjorts.

Och eftersom Oblivion precis fick en remake som togs emot väldigt bra.
Citera
2026-07-10, 12:24
Medlem
anomaligns avatar
Frågan är om tillräckligt många vill ha eller behöver ett nytt Falloutspel, egentligen. De gamla spelen finns ju fortfarande. Särskilt Fallout 4 står sig bra, trots tidens tand, och det säljer vad jag förstår fortfarande bra. De spelen har berättat sina historier, känns det som, och den världen börjar kännas uttömd vid det här laget. Spenen är helt urvriden och tom.

Med de skenande priserna för GPUer, SSDer och RAM, plus en spelmarknad det senaste halvandra decenniet ungefär där spel med enklare grafik och minibudgetar i allt högre grad når stora kommersiella framgångar i paritet med de stora AAA-titlarna, känns det inte heller lika självklart längre att det spelare nödvändigtvis vill ha är nya AAA-blockbusters.
Citera
2026-07-10, 12:28
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Känns mer troligt att det isf blir en remake på New Vegas och inte en uppföljare. Rena uppföljare känns inte som Bethesdas grej riktigt, och jag tror inte att man skulle återanvända samma setting/karta i ett till spel när det redan gjorts.

Och eftersom Oblivion precis fick en remake som togs emot väldigt bra.

Jag tror att du har helt rätt. Det skulle vara en lätt riskbedömning och ekonomisk kalkyl för Microsoft. En remake går att göra för en bråkdel av budgeten som ett helt nytt spel skulle kosta, men med ungefär lika stor potential att sälja många exemplar.
Citera
2026-07-10, 13:12
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Microsoft är missnöjda med spelen och försäljningarna och tycker att det är dags för back to basics

Snarare är det så att Microsoft satsade allt på deras jävla haveri CoPilot AI och det floppade.

Microsoft vet inte ens vad för IP de äger, och allt de rör vid förvandlas som vanligt till skit. Glöm ett New Vegas 2.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in