Igår, 11:42
Medlem
Varför för nu Sverige en politik där man vill skicka tillbaks Ukrainska män till krig men har ingen intention att göra samma sak med invandrare från arabländer?

https://samnytt.se/dagerlind-syriska-och-eritreanska-flyktingar-men-ukrainska-desertorer

"Migrationsminister Johan Forssell (M) har väckt uppmärksamhet genom att argumentera för att ukrainska män bör tvingas stanna kvar i eller återvända till Ukraina och strida."

Att diskutera, ska detta bara gälla gör män som flytt krig från Ukraina eller från alla krigsförande länder?
Citera
Igår, 12:07
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
Varför för nu Sverige en politik där man vill skicka tillbaks Ukrainska män till krig men har ingen intention att göra samma sak med invandrare från arabländer?

https://samnytt.se/dagerlind-syriska-och-eritreanska-flyktingar-men-ukrainska-desertorer

"Migrationsminister Johan Forssell (M) har väckt uppmärksamhet genom att argumentera för att ukrainska män bör tvingas stanna kvar i eller återvända till Ukraina och strida."

Att diskutera, ska detta bara gälla gör män som flytt krig från Ukraina eller från alla krigsförande länder?
Svensk rätt har inte ansett att situationerna är juridiskt likvärdiga.
Är situationen likvärdoig skall människorna behandlas likvärdigt.
Men det finns ju gråzoner som kan utnyttjas av politiker
Citera
Igår, 12:13
Medlem
Mad monks avatar
Alla vet varför de är vita. Det kan enligt deras snedvridna ideologi enbart vara synd om folkslag med brun hud och flottigt mörkt krulligt hår. Vi ser samma sak i resten av Europa.
Senast redigerad av Mad monk Igår kl. 12:15.
Citera
Igår, 12:16
Medlem
Om vi tar kriget i Syrien tex, vilken sida hade du stridit för?

Alla krig är inte enkla med en sida som är good guys och en sida som är bad guys.
Citera
Igår, 12:18
Medlem
Då får man väl bestämma sig. Om Zelensky är den som räddar Europa och 'vi slåss där borta så ni slipper här', varför ska då Sverige ge fristad åt ukrainska män i stridsför ålder? Antingen är deras insats avgörande och då borde de "uppmuntras", förlåt "bussas" att försvara sitt land, eller så är retoriken kraftigt överdriven. Båda ståndpunkterna samtidigt går inte ihop. Kvinnorna är välkomna att stanna däremot.
Citera
Igår, 12:34
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Om vi tar kriget i Syrien tex, vilken sida hade du stridit för?

Alla krig är inte enkla med en sida som är good guys och en sida som är bad guys.

Inga krig har en sida som är god och den andra ond.

Hur menar du nu? Måste en ukrainare tycka att krig är bra, men inte en syrier?
Senast redigerad av Hulebacken Igår kl. 12:40.
Citera
Igår, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Inga krig har en sida som är god och den andra ond.

Hur menar du nu? Måste en ukrainare tycka att krig är bra, men inte en syrier?
Frågan jag ställde var om du var syrier under Syrienkriget, vilken sida hade du stridit för?
Citera
Igår, 12:44
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Frågan jag ställde var om du var syrier under Syrienkriget, vilken sida hade du stridit för?

Ingen, jag gillar inte krig. Varför tycker du att en ukrainare måste gilla krig?
Citera
Igår, 12:47
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Det är av vikt för Europa att Ukraina står emot, och helst vinner. Ukraina är även en blivande medlem av EU. Därför är det i Europas intresse att försöka tillmötes Ukraina, vilket blir en svår balansgång för att undvika att dras in i ett direkt krig med Ryssland.

Ukraina har svårigheter att rekrytera soldater pga att krig är vidrigt, men staten måste sända ut soldater ändå eller så upphör staten att vara en stat.

Därför vill staten Ukraina minska utflödet av män, och helst återfå de män som flytt till Europa. Ukraina har därför framfört önskemål mot Europa, som Europa tar hänsyn till.

Bruna länder har kanske inte samma nära band till Europa, och Europa bryr sig inte vem som styr i bruna länder, och dessa länder har heller inte framfört önskemål eller krav mot Europa att återfå sina migranter, där många av dessa bruna i Europa sänder hem pengar till familj i hemländerna.
Citera
Igår, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Ingen, jag gillar inte krig. Varför tycker du att en ukrainare måste gilla krig?
Nä men de försvarar väl sitt land och sin identitet. Vettefan om det ens var möjligt i Syrienkriget. Så min teori är att vissa krig är lättare att känna att man vill dra ifrån än andra. Men det är bara min teori. Det är helt ok att inte tro på den.
Citera
Igår, 12:51
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Nä men de försvarar väl sitt land och sin identitet. Vettefan om det ens var möjligt i Syrienkriget. Så min teori är att vissa krig är lättare att känna att man vill dra ifrån än andra. Men det är bara min teori. Det är helt ok att inte tro på den.

Kan inte en syrier göra det samma? Är inte de stolta över sitt land?

Om ingen av sidorna passar får man väl starta en tredje om man håller landet kärt, för att följa din teori.
Citera
Igår, 12:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo det är sjuk snedvridning. Män från tex Eritrea har fått PUT för att slippa värnplikt... När det alltså är olagligt för svenska män att undgå mönstring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in