2026-07-10, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Du läser inte länkar, uppenbarligen.
Och du kan uppenbart inte länka till någon global indexfond. Antagligen för att du inte vill inse att de gick back förra året.

Jag släpper det här nu. Du är lika korkad som Rikatillsammans.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-10 kl. 13:11.
Citera
2026-07-10, 17:24
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och du kan uppenbart inte länka till någon global indexfond. Antagligen för att du inte vill inse att de gick back förra året.

Jag släpper det här nu. Du är lika korkad som Rikatillsammans.

Ha, investeraren från Venezuela har tjänat 445 procent på sin globala indexfond 2025!
Också taget från rika tillsammans. Du borde verkligen läsa den, så du lär dig något och slutar göra bort dig här.
Citera
2026-07-11, 14:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Just SpaceX behöver vi nog förhoppningsvis inte oroa oss för direkt nu, men den tanken har slagit mig också. Jag vill inte äga skiten. SpaceX lär förhoppningsvis rasa utav bara helvete när lock-up perioden är över. Problemet är dock att Musk är slug och gör det i etapper för att undvika en totalkrasch -90% på en dag.
Just nu slåss ju alla idioter om en väldigt liten andel freefloat.
Nja spacex kommer inte att rasa, Musk och hans kompisar har exakt räknat ut hur många aktirr de måste köpa, dolt naturligtvis, för att hålla kursen uppe tills Norges pensionärer tar över och då dumpar de allt. Musk har lyckats få nasdaq att ändra sina gränser för när aktier ska ingå i deras index får 1 år till4 veckor (om jag minns rätt) och därefter tvingas Norge köpa för 100 miljarder och allt detta sker helt öppet eftersom hela världen gett upp för girighet
Citera
2026-07-11, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Ha, investeraren från Venezuela har tjänat 445 procent på sin globala indexfond 2025!
Också taget från rika tillsammans. Du borde verkligen läsa den, så du lär dig något och slutar göra bort dig här.
Jämfört med att ha sina pengar på ett sparkonto i sitt hemland har han gjort det.

Vad för referens anser du och "Rikatillsammans" att man ska ha när man tittar på en värdeuttveckling? Jag ser valutan man investerat i som en bra sådan, det är i den jag får min lön.

Jag tror att "Rikatillsammans" kraftigt rekommenderat globala indexfonder, och nu försöker få till en krystad förklaring till varför fallet förra året ändå var bra.

På mitt Excel-ark fyller jag löpande ner tillgångar och skulder, går jag plus inklusive investerat och med inflationen medräknat så är jag skapligt nöjd. Går jag mycket plus som förra året är jag mer än nöjd. I år är det lite sämre. Tittar enbart på värdet i SEK, att blanda in USD eller VES ser jag inte någon vits med. Sånt kan du och snubbarna i "Rikatillsammans" syssla med.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-11 kl. 15:18.
Citera
2026-07-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Hej.

Idag har jag ca 400k på en global infexfond samt en miljon som är låst i 3 månader som ger ca 5000kr var 3:e månad.

Sparhorisonten är 15år, är det bättre att nästan överföra allt till en global infexfond? Jag vill gärna ha så låg risk som möjligt

Tacksam för tips och råd

Så låg risk som möjligt är ju att lägga på sparkonton u olika banker.

Men ta t.ex spiltan högräntefond, den har en utveckling på 10 år ungefär 40%. Samtidigt så har t.ex Avanza zero gått upp 200%. Så på lång sikt så kostar låg risk väldigt mycket. Men på samma vis. Om du sparar 15 år och så blir det börskrasch år 14 så kan du förlora allt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in