Igår, 14:55
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Statistiskt sett är det bästa om du investerar allt i en global indexfond givet att sparhorisonten är 15 år. Att aktivt välja bort USA och teknik är ett bet som går emot marknaden och sannolikt har du fel.

Ok tack, nu investerar jag 8k varje månad i dnb redan, tanken var om det var smart att överföra miljonen successivt till dnb global istället för 2.6% ränta på 3månader som ger ynka 5000 på 3 månader, ingen risk dock
Citera
Igår, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Ok tack, nu investerar jag 8k varje månad i dnb redan, tanken var om det var smart att överföra miljonen successivt till dnb global istället för 2.6% ränta på 3månader som ger ynka 5000 på 3 månader, ingen risk dock
Jag har kanske 5 år sparhorisont, och 60% i aktier och fonder. Absolut inte allt i globala indexfonder... Hade jag haft 15 år så hade det troligen varit 90% i aktier och fonder.
Citera
Igår, 15:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att sprida till diverse fonder innebär inte att man väljer bort USA och teknik, det innebär att man sprider sina risker. Precis så som ts vill.

Förra året gick dollarn dåligt, du vet, även om du inte verkar inse att dina globala indexfonder backade då - Om du nu köpt dem för svenska kronor. Sedan var det ett enskilt år, visst, och femton år är en lång tid.
Man kan absolut har fler fonder än en global indexfond, det har jag också. Men statistiskt sett är det bättre att bara låta allt ligga i en global indexfond då den är marknadsviktad och således diversifierad.
Citera
Igår, 15:57
Medlem
Citat:
Man kan absolut har fler fonder än en global indexfond, det har jag också. Men statistiskt sett är det bättre att bara låta allt ligga i en global indexfond då den är marknadsviktad och således diversifierad.
Typ 65-70% i USA och dollar anser inte jag är speciellt diversifierat i dagens läge. Speciellt inte om man investerar i andra valutor.

Och historiska kurser är ingen garanti för framtiden.
Citera
Igår, 15:59
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Vill du ta högre risk och ha chans till bättre avkastning bör du välja en global indexfond. Vill du ta lägre risk till lägre avkastning är sparkontot som du hänvisar till ett bra alternativ.
Citera
Igår, 16:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Typ 65-70% i USA och dollar anser inte jag är speciellt diversifierat i dagens läge. Speciellt inte om man investerar i andra valutor.

Och historiska kurser är ingen garanti för framtiden.
Ja, men det spelar ingen roll vad du personligen tycker och tänker. En indexfond är marknadsviktad och investerar således där kapitalet finns, vilket i nuläget är USA. I framtiden kanske någon annan marknad tar över och då viktar indexfonden om automatiskt.
Citera
Igår, 16:05
Medlem
Citat:
Ja, men det spelar ingen roll vad du personligen tycker och tänker. En indexfond är marknadsviktad och investerar således där kapitalet finns, vilket i nuläget är USA. I framtiden kanske någon annan marknad tar över och då viktar indexfonden om automatiskt.
Man ska naturligtvis ha globala indexfonder, det jag försöker säga är att man inte ska ha allt i sådana eller i en sådan. Det finns mängder med andra fonder man kan ha för att diversifiera mer.

Tror ingen privatekonom anser att man enbart ska ha globala indexfonder, men det är en bra bas.

Sedan ser jag att du tagit bort "global" innan indexfond.

Såklart att man enbart kan ha ett gäng olika indexfonder, men inte enbart en global indexfond.

Avanza global är exempelvis nästan 15% i Apple, Nvidia, Microsoft. Över 70% är i USA och således i dollar.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 16:14.
Citera
Igår, 16:06
Medlem
Citat:
Bättre än vad? Allt i hela världen?
Citera
Igår, 16:15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Man ska naturligtvis ha globala indexfonder, det jag försöker säga är att man inte ska ha allt i sådana eller i en sådan. Det finns mängder med andra fonder man kan ha för att diversifiera mer.

Tror ingen privatekonom anser att man enbart ska ha globala indexfonder, men det är en bra bas.

Sedan ser jag att du tagit bort "global" innan indexfond.

Såklart att man enbart kan ha ett gäng olika indexfonder, men inte enbart en global indexfond.

Avanza global är exempelvis nästan 15% i Apple, Nvidia, Microsoft. Över 70% är i USA och således i dollar.
En global indexfond räcker gott och väl.
Citera
Igår, 16:16
Medlem
Citat:
En global indexfond räcker gott och väl.
Okej, ja det gick ju bra för dig förra året ;-)
Citera
Igår, 16:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Okej, ja det gick ju bra för dig förra året ;-)
Jepp, det gjorde det.
Citera
Igår, 16:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Man kan ju välja bort USA om man tror att det kommer en krasch där snart. Att köra global indexfond-USA är kanske ”kostsamt i teblandning värdeökning sålänge det inte kraschar, men det betyder ju inte att man går back för det.
Man kan ju inte "välja bort USA" om man köper något som heter "global" eftersom USA-börsbubblan har gjort att USA-börsen är 65% av hela världens börser och därmed är indexfonden lika tung i den. (det är faktiskt sant). Dessutom tillkommer att man låser sig i USD fast man inte tror det. Dessutom låser man sig till IT/internet som princip är hela hela värdet i USA.

Finns numera börsbolag i USA som är mer värda än hela UK-börsen som är världens sjunde största börs med jätteföretag som HSBC Astra Shell Lloyds BP. Det är en ledtråd.

Det går faktiskt inte att köpa någonting nu. Jag säger till mina barn att de ska vänta tre år med aktier och hellre lägga pengar på en finare lägenhet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone Igår kl. 16:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in