Citat:
Jag lider också av tinnitus sedan mitten på 1990-talet då jag i tjänsten gjorde det ödesdigra misstaget att flyga hem trots begynnande bihåleinflammation.
Dessa i tråden som gnäller för deras bilar plingplongar lite då och då, vare sig med rätta eller av misstag, och det irriterar dem så in i helvete att de anser att dagens bilar blivit outhärdliga. De skulle testa min tinnitus, ett konstant högfrekvent susande/pipande som en gammal tjockTV i bakhuvudet, alla vakna timmar på dygnet, ALLTID, sen 2013 då jag fick skadan, 13 år KONSTANT. Det går inte att deaktivera, jag kan alltid höra det. Ändå har jag vant mig vid det, för skulle jag tillåta mig att börja irriteras av detta eviga pipande susande i skallen, så skulle det riskera att sluta i självmord.
Jag skulle gladeligen BETALA en fet slant om jag kunde byta bort min tinnitus för evigt mot att det plingplongande frekvent i bilen från en hord av ADAS
Jag skulle gladeligen BETALA en fet slant om jag kunde byta bort min tinnitus för evigt mot att det plingplongande frekvent i bilen från en hord av ADAS
Landningen kan beskrivas som en handgranat i huvudet.
En kort tid var jag helt döv.
Med återkommande hörsel fick jag tinnitus som grädde på moset.
Erkänt som arbetsskada - 3% - men någon ersättning har inte betalats ut.
Hur som helst så har jag 3 bilar av olika ålder, fabrikat och typ.
Den nyaste piper lite då och då.
Men till den äldsta har jag skaffat en liten dosa - GPS-1 - som drivs av cigarettändaruttaget.
Den här lilla mackpären varnar för radarkontroller och plåtpoliser.
Speciellt bra när polisen i mitt distrikt har ambulerande plåtis på släpvagn.
När faran nalkas börjar den med ett diskret pipande som ökar i styrka så man hinner släppa på gasen.
Då faran är över spelar den en liten glad truddelutt.
Det finns volymkontroll så det går att dämpa ljudet.
Då har man bara den visuella lilla displayen att kolla.
Men jag föredrar att ha ljudet på!
Tror den har sparat mycket pengar och tid vid resorna mellan södra Mälardalen och Lappland!

Den visar nämligen även GPS-hastigheten - som skiljer sig från bilens visade hastighet.
135 km/t mätarfart motsvarar 120 km/t verklig/GPS-fart.
Så 145 km/t kan man utan risk för "avgift" köra på 120-väg!
Men då får man dra ner volymkontrollen på GPS-1 hahaha!