2026-09-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dessa i tråden som gnäller för deras bilar plingplongar lite då och då, vare sig med rätta eller av misstag, och det irriterar dem så in i helvete att de anser att dagens bilar blivit outhärdliga. De skulle testa min tinnitus, ett konstant högfrekvent susande/pipande som en gammal tjockTV i bakhuvudet, alla vakna timmar på dygnet, ALLTID, sen 2013 då jag fick skadan, 13 år KONSTANT. Det går inte att deaktivera, jag kan alltid höra det. Ändå har jag vant mig vid det, för skulle jag tillåta mig att börja irriteras av detta eviga pipande susande i skallen, så skulle det riskera att sluta i självmord.

Jag skulle gladeligen BETALA en fet slant om jag kunde byta bort min tinnitus för evigt mot att det plingplongande frekvent i bilen från en hord av ADAS

Jag lider också av tinnitus sedan mitten på 1990-talet då jag i tjänsten gjorde det ödesdigra misstaget att flyga hem trots begynnande bihåleinflammation.
Landningen kan beskrivas som en handgranat i huvudet.
En kort tid var jag helt döv.
Med återkommande hörsel fick jag tinnitus som grädde på moset.
Erkänt som arbetsskada - 3% - men någon ersättning har inte betalats ut.

Hur som helst så har jag 3 bilar av olika ålder, fabrikat och typ.
Den nyaste piper lite då och då.

Men till den äldsta har jag skaffat en liten dosa - GPS-1 - som drivs av cigarettändaruttaget.
Den här lilla mackpären varnar för radarkontroller och plåtpoliser.
Speciellt bra när polisen i mitt distrikt har ambulerande plåtis på släpvagn.
När faran nalkas börjar den med ett diskret pipande som ökar i styrka så man hinner släppa på gasen.
Då faran är över spelar den en liten glad truddelutt.
Det finns volymkontroll så det går att dämpa ljudet.
Då har man bara den visuella lilla displayen att kolla.

Men jag föredrar att ha ljudet på!

Tror den har sparat mycket pengar och tid vid resorna mellan södra Mälardalen och Lappland!
Den visar nämligen även GPS-hastigheten - som skiljer sig från bilens visade hastighet.
135 km/t mätarfart motsvarar 120 km/t verklig/GPS-fart.
Så 145 km/t kan man utan risk för "avgift" köra på 120-väg!
Men då får man dra ner volymkontrollen på GPS-1 hahaha!
Citera
2026-09-21, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har kört en hel del nya bilar den senaste tiden Kia, Hyundai, Audi, BMW med flera. Visst skiljer de sig åt, men de har en sak gemensamt: de piper, varnar och tjatar oavbrutet. Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund.

Kollar man på den inbyggda GPS:en i några sekunder börjar bilen varna för att man inte tittar på vägen. Kör man på en smal och krokig landsväg där man naturligt hamnar nära mittlinjen i kurvorna kommer nästa varning direkt. Sedan kommer den klassiska ta en pausvarningen.

Jag kan sätta mig i bilen klockan 09.00 efter en lång natts sömn och en ordentlig frukost. Tjugo minuter senare tycker bilen att jag verkar trött och borde stanna och vila. På vilka grunder då?

Jag har inget emot säkerhetssystem som faktiskt ingriper när det behövs, till exempel autobroms om man håller på att köra in i något eller en rastpåminnelse efter flera timmars körning. Men när bilen varnar för allt hela tiden händer det motsatta man blir irriterad och börjar tänka mer på hur man ska stänga av alla funktioner än på själva körningen.

Det går visserligen att stänga av mycket, men på vissa bilar krävs 5-10 knapptryckningar i menyer varje gång man startar bilen eller glömmer och behöver göra under körning, tror jag snarare varit nära och köra åt helvete närmast försökt stänga av dessa funktioner än när de varnat. På andra finns en snabbknapp, men så fort man har stängt av bilen är allt tillbaka igen.

Jag vet att mycket beror på nya regler, men det här känns fullständigt orimligt.

Finns det någon ny bil där man faktiskt kan spara de här inställningarna permanent i sin förarprofil så att bilen kommer ihåg dem? Jag äger ingen ny bil själv, så jag har inte kunnat undersöka hur det fungerar i praktiken och nej alternativ är inte att köpa en gammal Volvo 240. För ska man ha förmån, el etc så är ny i princip det alternativet och om några år så kommer det ju även vara samma sak med alla nyare begagnade.

Jobbade åt bilhandlare förut och körde massvis med moderna bilar, alla märken och modeller upp till 500 tkr, hade inte behörighet att köra dyrare premiumbilar dock. Den enda bilen jag tyckte var tjatig, störande och distraherande var tesla! Fyfan vad den tjatade varannan sekund om att "röra lätt på ratten", trots att jag hade händerna på ratten, så man måste konstant titta ner mot skärmen för att inte missa varningsmeddelandet, missar man det så börjar den pipa, och pipar den 3-5 gånger så stängs aktiva laneassisten av (autopilot) och man måste stanna och starta om bilen för att kunna återaktivera lane assist igen. Måste säga att jag aldrig lyckats köra en tesla mer än 1 timme med autopiloten på hela vägen. Skulle jag svara i mobilen eller ändra klimat så kom direkt "ögonen på vägen" upp och pipar, ser jag ett dött djur på vägen och försöker väja så bråkar deras lane assist med mig tills den bryts helt och låter mig väja för hindret på vägen. Var nära att krocka två gånger i Tesla pga deras skitsystem. En gång när det plötsligt blev trafikkö framför mig på en 120 väg, och jag tänkte tända varningsblinkers som jag brukar göra på så snabba vägar, men kunde inte hitta knappen såklart. Hur svårt ska det vara att hitta knappen för VARNINGSblinkers? Blev så distraherad med att leta efter knappen att jag inte såg att det blev totalstopp framför mig, och var så nära att köra i bilen framför i 60 km/t om jag inte lyfte blicken sista två sekunder. Ja, knappen för varningsblinkers låg såklart på taket med en bitti liten rödtriangel på. Andra gången när jag var nyanställd och fick köra tesla för 4e eller 5e gång, men med spöregn den här gången, och jag visste inte hur man höjer torkarhastigheten såklar, blev så distraherad på att försöka klura ut skiten på en 90 landsväg i spöregn att jag inte alls såg rådjuret som sprang rakt framför mig, som tur missade jag rådjuret med 1-2 meters avstånd. Självklart det krävs flera knappar och att man måste stirra på skärmen för att torka framrutan snabbare.

Alla andra nya bilar, volvo, bmw, mazda, kia, vw, toyota, lexus osv körde som en dröm. Deras aktiva lane assist är klart 10000 gånger bättre än teslas "autopilot". De kan fortfarande varna om man inte håller ratten med aktiv lane assist på, men deras varningssystem är inte lika hysteriskt och störande som på tesla. Andra bilars lane assist är mer som en hjälpande hand på ratten. Teslas lane assist är mer som en terminator som vill ta över köruppgiften från föraren och motstår alla input föraren gör för att undvika hinder eller trotoarkanter som deras skitsensorer inte kan se.

Edit: Jag kan inte uttala mig om exotiska eller udda bilmärken som Jeep, Peugeot, Citroen, Range Rover etc. Vi köpte nästan aldrig in såna märken antingen för att de är problematiska eller för att de inte är så populära i svensk marknad och tar en evighet att sälja vidare, så jag vet inte hur bra deras moderna bilar är.
Senast redigerad av Tja10000 2026-09-21 kl. 01:15.
Citera
2026-09-21, 07:21
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Jobbade åt bilhandlare förut och körde massvis med moderna bilar, alla märken och modeller upp till 500 tkr, hade inte behörighet att köra dyrare premiumbilar dock. Den enda bilen jag tyckte var tjatig, störande och distraherande var tesla! Fyfan vad den tjatade varannan sekund om att "röra lätt på ratten", trots att jag hade händerna på ratten, så man måste konstant titta ner mot skärmen för att inte missa varningsmeddelandet, missar man det så börjar den pipa, och pipar den 3-5 gånger så stängs aktiva laneassisten av (autopilot) och man måste stanna och starta om bilen för att kunna återaktivera lane assist igen. Måste säga att jag aldrig lyckats köra en tesla mer än 1 timme med autopiloten på hela vägen. Skulle jag svara i mobilen eller ändra klimat så kom direkt "ögonen på vägen" upp och pipar, ser jag ett dött djur på vägen och försöker väja så bråkar deras lane assist med mig tills den bryts helt och låter mig väja för hindret på vägen. Var nära att krocka två gånger i Tesla pga deras skitsystem. En gång när det plötsligt blev trafikkö framför mig på en 120 väg, och jag tänkte tända varningsblinkers som jag brukar göra på så snabba vägar, men kunde inte hitta knappen såklart. Hur svårt ska det vara att hitta knappen för VARNINGSblinkers? Blev så distraherad med att leta efter knappen att jag inte såg att det blev totalstopp framför mig, och var så nära att köra i bilen framför i 60 km/t om jag inte lyfte blicken sista två sekunder. Ja, knappen för varningsblinkers låg såklart på taket med en bitti liten rödtriangel på. Andra gången när jag var nyanställd och fick köra tesla för 4e eller 5e gång, men med spöregn den här gången, och jag visste inte hur man höjer torkarhastigheten såklar, blev så distraherad på att försöka klura ut skiten på en 90 landsväg i spöregn att jag inte alls såg rådjuret som sprang rakt framför mig, som tur missade jag rådjuret med 1-2 meters avstånd. Självklart det krävs flera knappar och att man måste stirra på skärmen för att torka framrutan snabbare.
Att du inte kan bilen du kör är inte bilens fel, finns förstås saker med Tesla som inte är toppen men i princip allt du skriver om är användarrelaterade fel och inte bilens fel. Du har som förare av en bil skyldighet att lära dig funktioner innan du ger dig ut och kör med den.
Citera
2026-09-21, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Att du inte kan bilen du kör är inte bilens fel, finns förstås saker med Tesla som inte är toppen men i princip allt du skriver om är användarrelaterade fel och inte bilens fel. Du har som förare av en bil skyldighet att lära dig funktioner innan du ger dig ut och kör med den.

Korrekt.
Väldigt många som klagar på sin bil, är själva den största orsaken till problemet och sin irritation, inte bilen.

Med det sagt så finns det absolut exempel på att tillverkarna inte fått till det bra, men min upplevelse sett till det tråden handlar om är att det mest är fånigt gnällande från folk som överreagerar.

Det var nån som länkade till Carup nyss, om en knapp som blivit den populäraste i Renaults bilar.
Nu är ju Carup inte kända för att vara särskilt ”ovinklade” utan rätt klickkåta….

Man fick intrycket att de menade att bilägarna hade rätt i allt sitt gnäll bara för att denna knapp blivit så poppis, men så är det ju definitivt inte. I denna länk så fanns det ytterligare en länk, där man listade en radda påståenden om saker som skulle vara så fel med nya bilar system etc, men väldigt många saker var ju felaktigt beskrivna, eller att man dragit helt felaktiga slutsatser. Samt att man i sin tur länkade till en tokraljerande idiot på YT, Scotty Kilmer, som om den ADHD-dåren skulle vara nåt som har med seriösa fakta att göra. Han hävdade t ex att start-stopp skulle halvera motorernas livslängd för det var ju ett faktum att 70-80% av motorers slitage skedde när de startades, men verkar glömma att det då handlar om KALLSTARTER. Men det lockar ju såklart inte till lika mycket klick….. Men naivt okunnigt folk sväljer och sprider skiten vidare….
Citera
Igår, 09:15
Medlem
https://carup.se/dacia-magiska-knappen-anvands-mest-av-alla/

"Ett tydligt bevis på att kunderna inte vill ha EU-systemen är Dacias ”My Safety”-knapp. Hos många konkurrenter tvingas föraren klicka sig igenom krångliga menyer varje gång bilen startas. Dacias knapp gör det i stället möjligt att stänga av alla pipande säkerhetssystem med ett tryck. Den knappen har blivit en succé.
– Den mest använda knappen i våra bilar är den så kallade magiska knappen, där du kan stänga av alla pip från förarassistanssystemen, fortsätter Katrin Adt."

Kanske andra bilar följer efter detta, frågan är om det är så vettigt att det stänger av allt, eller är det bara pipandet?
Pratat med ett par kompisar som har nya bilar och de säger att avstängningen av dessa system vid varje start numer sitter i muskelminnet.
Kanske ska man göra en större undersökning och är det väldigt vanligt kanske man ska göra på något annat sätt. En säkerhets grej är rätt värdelös om ingen vill använda den, skulle jag säga att den är fel konstruerad.
Citera
Igår, 09:32
Medlem
Ingen äger nyare bil än 2024 vill inte erkänna det. Men det är jobbigt att det ständigt piper när man kör, kör om, stå i kö osv.
Citera
Igår, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
https://carup.se/dacia-magiska-knappen-anvands-mest-av-alla/

"Ett tydligt bevis på att kunderna inte vill ha EU-systemen är Dacias ”My Safety”-knapp. Hos många konkurrenter tvingas föraren klicka sig igenom krångliga menyer varje gång bilen startas. Dacias knapp gör det i stället möjligt att stänga av alla pipande säkerhetssystem med ett tryck. Den knappen har blivit en succé.
– Den mest använda knappen i våra bilar är den så kallade magiska knappen, där du kan stänga av alla pip från förarassistanssystemen, fortsätter Katrin Adt."

Kanske andra bilar följer efter detta, frågan är om det är så vettigt att det stänger av allt, eller är det bara pipandet?
Pratat med ett par kompisar som har nya bilar och de säger att avstängningen av dessa system vid varje start numer sitter i muskelminnet.
Kanske ska man göra en större undersökning och är det väldigt vanligt kanske man ska göra på något annat sätt. En säkerhets grej är rätt värdelös om ingen vill använda den, skulle jag säga att den är fel konstruerad.

Det länkades till samma ”klickbete” alldeles nyligen i tråden, så du är lite sent ute.

Ja jag kan hålla med dig till viss del, men det kan även handla om att folk är lite korkade och barnsligt gnälliga.

Fundera t ex på hur många som vägrade eller inte alls ville använda bilbälte när det blev ett krav, och hur många som skiter i eller vägrar det än idag. Skulle det då vara ett bevis på att människan har rätt och bilbälten är korkade felkonstruerade och onödiga….?

Nu har det ju gått en massa år sedan det blev krav att använda bilbälte, och jag vill tro att majoriteten av folk idag faktiskt är för bilbälte och använder det efter bästa förmåga. Kan det bero på att det kan ta tid för attpå folk att ändra hållningar och åsikt, få dem att förstå vänja sig acceptera?
Men kan det samtidigt finnas en dos av den naive korkade människan kvar i gemene man, ändå….?
För även om de allra flesta nog använder bilbälte i sin bil idag, det liksom sitter i muskelminnet, så kan vi ta oss en funderare på hur det kan komma sig att nästa alla använder bilbälte per automatik i sina privata bilar, men när det vankas firmabil så blir bältet plötsligt bortglömt väldigt ofta, eller helt enkelt vägras att använda.
Kollar vi sen på bussar, oavsett lokaltrafik eller turbussar, så är det nästan INGEN som använder bilbältet där även om det finns.
För tydligen tror folk att bussar är säkra, de krockar inte, och om det sker så är de sååå stora så inget händer. Att sen obältat folk kommer att fara runt som konfetti i bussen om den går av vägen t ex, det är vanligt folk tydligen oförmögna att tänka sig….

Det jag vill åt är att bara för att folk tycker en massa, t ex att nåt plingplong i bilen är såååååååå irriterande, så är det INTE nåt bevis för att det plingplonget kommer ifrån är korkat och inte borde finnas i bilen. Det kan faktiskt vara folk som är korkade och överdriver en massa, innan de blivit vana med nya system, nya krav etc
Citera
Igår, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Ingen äger nyare bil än 2024 vill inte erkänna det. Men det är jobbigt att det ständigt piper när man kör, kör om, stå i kö osv.

Det är ren lögn och överdrift att det skulle pipa ständigt när man kör, eller står i kö o s v.
Jag har kört en hel del i princip helt nya bilar och utan att deaktivera nåt alls, och det är generellt sett få gånger det är nåt pipande att störa sig på. Piper det till ibland eller durrar/drar lite i ratten så är det ju inte krav på att man MÅSTE låta sig irriteras för minsta lilla…
Citera
Igår, 09:47
Medlem
Citat:
Det är ren lögn och överdrift att det skulle pipa ständigt när man kör, eller står i kö o s v.
Jag har kört en hel del i princip helt nya bilar och utan att deaktivera nåt alls, och det är generellt sett få gånger det är nåt pipande att störa sig på. Piper det till ibland eller durrar/drar lite i ratten så är det ju inte krav på att man MÅSTE låta sig irriteras för minsta lilla…
Jaha, citat från vibilägare:
""För den som bryter mot hastighetsgränsen blir det förstås irriterande med en varningssignal. Men även den som inte har för avsikt att köra för fort, men tillfälligt överskrider hastighetsgränsen under en kort period, blir varnad. Systemet är ofta känsligt och det räcker med 1–2 km/tim för fort i en nedförsbacke för att varningen ska aktiveras.

Den här typen av pip och varningar blir allt vanligare i nya bilar och det finns en risk att föraren slutar reagera även på viktiga säkerhetsvarningar. ""
Citera
Igår, 09:49
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000

Alla andra nya bilar, volvo, bmw, mazda, kia, vw, toyota, lexus osv körde som en dröm. Deras aktiva lane assist är klart 10000 gånger bättre än teslas "autopilot". De kan fortfarande varna om man inte håller ratten med aktiv lane assist på, men deras varningssystem är inte lika hysteriskt och störande som på tesla. Andra bilars lane assist är mer som en hjälpande hand på ratten. Teslas lane assist är mer som en terminator som vill ta över köruppgiften från föraren och motstår alla input föraren gör för att undvika hinder eller trotoarkanter som deras skitsensorer inte kan se.

Edit: Jag kan inte uttala mig om exotiska eller udda bilmärken som Jeep, Peugeot, Citroen, Range Rover etc. Vi köpte nästan aldrig in såna märken antingen för att de är problematiska eller för att de inte är så populära i svensk marknad och tar en evighet att sälja vidare, så jag vet inte hur bra deras moderna bilar är.
Jag skyr Tesla som pesten av flera av de anledningarna du nämner. Att gömma basala funktioner i menyer på en skärm är dummare än dummast. De sekunder man inte tittar på vägen färdas bilen i värsta fall hundratals meter. Själv kör jag en ”omodern” tysk vagn anno 2020, som är väldigt lugn och framför allt tyst. Känner mig mindre stressad utan allt blippande som min förra japanska bil hade.
Citera
Igår, 09:56
Medlem
Citat:
Det länkades till samma ”klickbete” alldeles nyligen i tråden, så du är lite sent ute.

Ja jag kan hålla med dig till viss del, men det kan även handla om att folk är lite korkade och barnsligt gnälliga.

Fundera t ex på hur många som vägrade eller inte alls ville använda bilbälte när det blev ett krav, och hur många som skiter i eller vägrar det än idag. Skulle det då vara ett bevis på att människan har rätt och bilbälten är korkade felkonstruerade och onödiga….?

Nu har det ju gått en massa år sedan det blev krav att använda bilbälte, och jag vill tro att majoriteten av folk idag faktiskt är för bilbälte och använder det efter bästa förmåga. Kan det bero på att det kan ta tid för attpå folk att ändra hållningar och åsikt, få dem att förstå vänja sig acceptera?
Men kan det samtidigt finnas en dos av den naive korkade människan kvar i gemene man, ändå….?
För även om de allra flesta nog använder bilbälte i sin bil idag, det liksom sitter i muskelminnet, så kan vi ta oss en funderare på hur det kan komma sig att nästa alla använder bilbälte per automatik i sina privata bilar, men när det vankas firmabil så blir bältet plötsligt bortglömt väldigt ofta, eller helt enkelt vägras att använda.
Kollar vi sen på bussar, oavsett lokaltrafik eller turbussar, så är det nästan INGEN som använder bilbältet där även om det finns.
För tydligen tror folk att bussar är säkra, de krockar inte, och om det sker så är de sååå stora så inget händer. Att sen obältat folk kommer att fara runt som konfetti i bussen om den går av vägen t ex, det är vanligt folk tydligen oförmögna att tänka sig….

Det jag vill åt är att bara för att folk tycker en massa, t ex att nåt plingplong i bilen är såååååååå irriterande, så är det INTE nåt bevis för att det plingplonget kommer ifrån är korkat och inte borde finnas i bilen. Det kan faktiskt vara folk som är korkade och överdriver en massa, innan de blivit vana med nya system, nya krav etc

Det kan ju också vara så att många av systemen är överdrivna, för känsliga/dåliga osv, och faktiskt inte tillför någon trafiksäkerhet över huvudtaget
Citera
Igår, 10:37
Medlem
Citat:

Du vill tro att majoriteten använder bilbälte ?! Det var som fan. Jag har knappt aldrig hört talas om någon som kör utan bälte de senaste 15 åren. Jag skulle bli mycket förvånad om inte minst 95% alltid använder bilbälte. På bussar är det ju sämre men den landsvägsbuss jag åker dagligen har nog uppskattningsvis 60-70% bälte. Men där slarvas en del. Och självklart är det särare att åka buss än bil men olyckor händer även där, därför känns det dumt att åka utna bälte.

Du verkar haka upp dig väldigt mycket på vad som är lagligt. Jag har på mig bälte i bussen för att skydda främst mig själv men också andra vid en olycka. Risken att polisen skulle bötfälla mig om jag åker utan bälte ser jag som obefintligt. För man måst eha bälte enligt lag eller? Jag vet knappt.

Det finns ju fan tillochmed vuxna som cyklar utan hjälm (är det för att man inte måste det enligt lagen?) Jag skulle påstå att det extremt mycket dummare att cykla utan hjälm än åka buss utan bälte. t.ex.
Senast redigerad av hextern Igår kl. 10:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in