2026-07-08, 05:38
Medlem
Hej,

Jag rostar solroskärnor på spisen, men resultatet blir att vissa av kärnorna blir helt orostade och vissa blir nästan brända.

Finns det ett bättre sätt? Blir det bättre i ugn? I så fall hur många grader ska ugnen vara på, båda uppe och nere eller bara en av ugnen ska vara på samt hur länge ska det vara inne i ugnen?
Senast redigerad av Fonder89 2026-07-08 kl. 05:40.
Citera
2026-07-08, 06:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Hej,

Jag rostar solroskärnor på spisen, men resultatet blir att vissa av kärnorna blir helt orostade och vissa blir nästan brända.

Finns det ett bättre sätt? Blir det bättre i ugn? I så fall hur många grader ska ugnen vara på, båda uppe och nere eller bara en av ugnen ska vara på samt hur länge ska det vara inne i ugnen?
Ugn, sparaya på lite olja.
Citera
2026-07-08, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ugn, sparaya på lite olja.

Hur många grader ska ugnen vara på? Hur länge ska det vara i ugnen? Ska båda uppe och nere vara på? Ska det rostas i mitten av ugnen eller längst ner?

Varför olja? Är ju jättegott som det är.
Citera
2026-07-08, 06:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Hur många grader ska ugnen vara på? Hur länge ska det vara i ugnen? Ska båda uppe och nere vara på? Ska det rostas i mitten av ugnen eller längst ner?

Varför olja? Är ju jättegott som det är.
Oljan är för de inte skall brännas. Lite olika på ugn men ca. 200 grader i tio minuter, det får du pröva dig fram. Om du inte har, köp en sprayflaska för olja. Guld värd till allt.
Citera
2026-07-08, 09:47
Medlem
GormDenGamles avatar
Rosta inte med olja. Utan rosra de som du gör - i stekpannan. Men dra ned på värmen och rör runt ofta.
Citera
2026-07-08, 12:31
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan,
Jag rostar solroskärnor, mandel, valnötter och hasselnötter i varmluftsugn, 180 grader i 12-16 minuter, ingen tillsatt fett. Skakar två gånger under tiden. De blir helt jämt rostade. Gillar man däremot stå vid spisen, hålla på att röra hela tiden och få halvbrända och snedrostade ska man absolut köra i stekpanna på spisen.
Citera
2026-07-08, 12:58
Medlem
klybans avatar
Enklaste är i vanlig gryta och var aktiv och röra tills du fått rätt färg.

Ugn går också, men känns bara omständigt jämfört med en gryta.
Körde stekpannan innan, men grytan är så mycket enklare.
Citera
2026-07-08, 16:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Jo, en sak till, ha alltid ett kärl att hälla över dom direkt till, annars kan det bli rätt svart om man har otur.
Citera
2026-07-08, 21:16
Medlem
500g kärnor i en torr gjutjärnspanna på hög värme. Skaka pannan och rör och vänd dem konstant. Häll över på en plåt för att svalna, sen kan du ha dem i månader i lufttäta påsar.

Blir inte brända, men man måste ha dem i rörelse konstant. Jag rostar 5 kilo åt gången, utan att det bränner. Alla blir lagomrostade. Smakar lite som rostade pinjenötter, och kan med fördel användas i samma recept, till en bråkdel av priset.
Citera
2026-07-09, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan,
Jag rostar solroskärnor, mandel, valnötter och hasselnötter i varmluftsugn, 180 grader i 12-16 minuter, ingen tillsatt fett. Skakar två gånger under tiden. De blir helt jämt rostade. Gillar man däremot stå vid spisen, hålla på att röra hela tiden och få halvbrända och snedrostade ska man absolut köra i stekpanna på spisen.

Vad är skillnaden på varmluftsugn och den vanliga ugnen som jag har i min lägenhet?
Citera
2026-07-09, 01:12
Medlem
Citat:

Citat:
Jo, en sak till, ha alltid ett kärl att hälla över dom direkt till, annars kan det bli rätt svart om man har otur.

Hur gör du med salt? För att torr salt och torra kärnor är inte en lyckad kombination.
Citera
2026-07-09, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
500g kärnor i en torr gjutjärnspanna på hög värme. Skaka pannan och rör och vänd dem konstant. Häll över på en plåt för att svalna, sen kan du ha dem i månader i lufttäta påsar.

Blir inte brända, men man måste ha dem i rörelse konstant. Jag rostar 5 kilo åt gången, utan att det bränner. Alla blir lagomrostade. Smakar lite som rostade pinjenötter, och kan med fördel användas i samma recept, till en bråkdel av priset.

Hur gör du med salt då? Jag menar att torr salt och torra kärnor är inte en lyckad kombination. Jag brukar blötlägga salt dagen innan så saltet blir ett med vattnet och när det väl är dags att rosta så blötlägger jag kärnorna med det saltade vattnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in