2026-07-09, 01:20
Medlem
Masingas avatar
Hear me out. Airfryer!
Citera
2026-07-09, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Hear me out. Airfryer!

Lyxigt.

Har du inte förslag till oss som saknar Airfryer?
Citera
2026-07-09, 07:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Hur gör du med salt? För att torr salt och torra kärnor är inte en lyckad kombination.
Brukar inte använda salt och första gången jag ser något om det.
Sen visserligen jordnötter har salt på sig från början.

Just solrosfrön tillhör inte det vanliga jag rostar, så kan inte komma ihåg om de släpper olja själva vid rostning.
Om de gör, så kan man få fast lite salt där.

Sen det här med lägga i olja låter lite lurigt, rädd att det kan bli för mycket.
Kanske om man har en sån där som man kan spraya olja med skulle fungera bättre.
Och för mycket olja så när man sitter där och äter dom, så blir det rätt kladdigt.

Men först testa att när det närmar sig fint rostade, så då en stund innan så skickar man i lite salt och så får man se vad som fastnar och om det är nog.
Och sen när är varma så tror jag de är mer mottagliga, och speciellt om de har släppt lite eget fett och om det då gör detta.
Citera
2026-07-09, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Hur gör du med salt då? Jag menar att torr salt och torra kärnor är inte en lyckad kombination. Jag brukar blötlägga salt dagen innan så saltet blir ett med vattnet och när det väl är dags att rosta så blötlägger jag kärnorna med det saltade vattnet.
Ah, smart. Det ska jag testa för att ha dem som snacks.

Jag använder de dock i matlagning och vill inte att de ska vara saltade då.
Citera
2026-07-10, 22:04
Medlem
Vem0ths avatar
Torr panna, medelhög värme. Regelbundet skaka om stekpannan eller rör runt med en slev under 5 minuters tid.

Stäng av värmen, häll ned typ en tesked kallpressad rapsolja och lite salt. Sugen på andra kryddor? Dumpa ned dessa nu. Fortsätt röra runt så saltet fördelas ut.

Häll ut på ett fat med hushållspapper sedan linda om fröna och låt vila minst en timme. Nu har du kalasgoda solroskärnor.
Citera
2026-07-11, 12:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Torr panna, medelhög värme. Regelbundet skaka om stekpannan eller rör runt med en slev under 5 minuters tid.

Stäng av värmen, häll ned typ en tesked kallpressad rapsolja och lite salt. Sugen på andra kryddor? Dumpa ned dessa nu. Fortsätt röra runt så saltet fördelas ut.

Häll ut på ett fat med hushållspapper sedan linda om fröna och låt vila minst en timme. Nu har du kalasgoda solroskärnor.
Testa en gryta nästa gång, jag fann den enklare och snabbare och har faktiskt aldrig kört stekpanna efter jag lärde mig den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in