Citat:
Ursprungligen postat av
Schmackk
Skulle gärna ha 3-4 barn eller ännu fler som jag inte behöver ta hand om men kan träffa kanske någon gång om året.
Jag tilltalas av att sprida mina gener till en kommande generation men vill inte ta hand om barn med allt vad det innebär och helst inte betala varje månad.
Så vilka alternativ kan man tänka sig? Spermadonation privat? statlig donation? Co-parenting? Göra desperat kvinna på smällen eller betala fattig kvinna typ 50k för att göra gravid?
Någon som har gått i liknande tankar och hur gjorde ni?
Det mest anmärkningsvärda med ditt inlägg är inte att du inte vill ha barn – det är fullt legitimt att välja bort föräldraskap. Det anmärkningsvärda är att du verkar vilja ha den narcissistiska belöningen av att
"sprida dina gener", samtidigt som du vill slippa allt ansvar gentemot de människor du skapar. Du utmärker dig på ett mycket udda och negativt vis genom detta. Bli medveten om det.
Du beskriver inte barn som individer med egna behov och rättigheter, utan som biologiska avtryck av dig själv. Och kvinnor reduceras till medel för att uppnå det målet – "desperat kvinna", "fattig kvinna", "50k". Det är en rätt mörk människosyn.
Du verkar vilja ha statusen och symboliken i att vara biologisk far, men inte göra det enda som faktiskt definierar en förälder: ta ansvar.
Den mest talande formuleringen är när du skriver
"träffa dem någon gång om året". För dig låter det som en förmån. För barnet riskerar det att bli en livslång påminnelse om att den egna pappan aktivt valde bort dem.
Om det här inte är trolling skulle jag fundera mindre på hur du ska sprida dina gener och betydligt mer på varför du verkar se relationer som något du vill ha utdelning från utan att själv bidra.