2026-07-07, 14:59
Medlem
Fundera på vart man ska köpa guld. Jag fattar att man kan googla men det finns mer än 1 sida, samt det kanske är billigare om man köper fysiskt nånstans inom EU?

no name guld är inte aktuellt. 100g+ tackor
2026-07-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penisbagaren
Fundera på vart man ska köpa guld.
Var ska man köpa är den korrekta grammatiska termen. Kolla diverse auktionssidor på nätet. Eller åk till Rumänien och kolla om zigenarna har något att erbjuda.
2026-07-07, 15:34
Medlem
RiverStyxs avatar
Tavex är väl seriös och ett vanligt ställe om jag inte är felinformerad.

https://tavex.se/guld/guldtackor/
2026-07-07, 15:36
Avstängd
Håller med föregående. TAVEX är mycket bra.
Där kan du hålla utkik tills de får in något parti då de ofta säljer ut dem för 2% över spotpris eller liknande.
Bra variation till och från.
2026-07-07, 15:38
Medlem
Mailmanss avatar
Tavex
2026-07-07, 16:24
Medlem
Lucianuss avatar
Ska du köpa för att lägga på hög för att i framtiden sälja under ordnade former är
https://www.libertysilver.se/kopa/produkt/perth100gram
med en prispremie på 4,97% över världsmarknadspriset för guld ett förslag.

Tänkte du köpa för att ha i preppersyfte så är guldtackor lite svårhanterligt då man kan behöva lite i taget. Alternativet blir då att titta på guldmynt. En idé är i så fall:
https://www.libertysilver.se/kopa/produkt/goldphilharmonic1oz
Prispremien ligger på 5,74% över världsmarknadspriset.

Även där uppkommer dock problemet med stora värden i varje mynt så då är det idé att titta på mindre storlekar som "växel" även om prispremien går upp. Svenska eller danska 20-kronor skulle då kunna vara något...
2026-07-07, 17:58
Avstängd
silver går bättre än guld
2026-07-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
silver går bättre än guld

Silver har gått ner rejält senaste tiden
2026-07-08, 07:36
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Fundera på vart man ska köpa guld. Jag fattar att man kan googla men det finns mer än 1 sida, samt det kanske är billigare om man köper fysiskt nånstans inom EU?

Jag själv har handlat från Libertysilver, Tavex och guldcentralen. De har alla tre visat sig vara mycket pålitliga. Ska du köpa så mycket som 100g-tackor skulle jag inte köpa från nån utomlands.
2026-07-08, 07:50
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrusken
Silver har gått ner rejält senaste tiden

Ni har bägge rätt. När silver går upp (somm förra året) går det rejält fort. 1/1 2025 kostade silvret typ $30 /oz. 1/1 2026 låg det på en bit över $70/oz - det var sedan uppe på runt $120/oz i Januari för att nu handlas runt vad - $55 - $60, nånstans?

Om man köper guld som investering gör man oftast det för att skydda sig mot inflation - det lämpar sig för förmögenhetsskydf under lång tid (typ över flera generationer).

Silver kan handlas med mer för spekulation - och kan generera stora vinster, p.g.a. sin volatilitet och dualitet som både industriell och monetär metall…

Men silver är inte ”guldets lillebror”. Det är ”Guldets ouppfostrade kusin med ADHD”.

Med det sagt: Jag har ägt (och handlat med) både guld och silver länge. Mer än 20 år. Under stundom har det visat sig vara en hyggligt lönsam affär.
2026-07-08, 07:53
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Citat:

Varför fysiskt guld?
2026-07-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Ni har bägge rätt. När silver går upp (somm förra året) går det rejält fort. 1/1 2025 kostade silvret typ $30 /oz. 1/1 2026 låg det på en bit över $70/oz - det var sedan uppe på runt $120/oz i Januari för att nu handlas runt vad - $55 - $60, nånstans?

Om man köper guld som investering gör man oftast det för att skydda sig mot inflation - det lämpar sig för förmögenhetsskydf under lång tid (typ över flera generationer).

Silver kan handlas med mer för spekulation - och kan generera stora vinster, p.g.a. sin volatilitet och dualitet som både industriell och monetär metall…

Men silver är inte ”guldets lillebror”. Det är ”Guldets ouppfostrade kusin med ADHD”.

Med det sagt: Jag har ägt (och handlat med) både guld och silver länge. Mer än 20 år. Under stundom har det visat sig vara en hyggligt lönsam affär.

Skulle du säga det är smart att investera i Fysiskt Silver för långsiktigt sparande?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in