2026-07-07, 14:13
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Du är sjuk i huvudet, sök hjälp.

I sånt fall ska det inte vara möjligt att överskrida gällande hastighetsbegränsning din djävla klappmongo.

Din första mening visar att du förlorat diskussionen, du har inget vettigt att komma med.

Varför har du problem med eget ansvar? Att följa hastighetsbegränsning? Istället vill du ha, som ett litet barn, en begränsning så du inte ens kan köra för fort.

Berätta, varför kan du inte ta eget ansvar för dina handlingar?
Citera
2026-07-07, 14:20
Medlem
All insamlad data läcks alltid förr eller senare.
Citera
2026-07-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-regeln-obligatorisk-kamera-pa-bilforaren

Mycket snack om att Kina är så hemskt med sina integritetskränkningar såsom social credit system osv.

Sverige och EU går samma väg. För att få körkort, lån, jobb osv i Sverige så måste du ha fläckfritt register.

Nu ska du även bli filmad när du kör din egen bil.

Vad tycker ni om detta?

Köp inte bilar utrustade med detta.
Problem solved.
Citera
2026-07-07, 14:32
Medlem
Citat:
Det är exakt det här jag kommit underfund med sedan jag senast röstade höger. En röst på höger är en röst på övervakning, djupare klyftor melland de som har och de som inget har samt att smutskasta invandrare för hur samhöllet ser ut.

Det är helt sjukt.

Snacka om att man varit hjärntvättad.
Jo, men det kvittar ju egentligen vad du röstar på, för det blir skit på något sätt oavsett samt att sosseäcklena ligger ju bakom chat control.
Citera
2026-07-07, 14:33
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag saknar ett automatiskt system för övervakning av att bilens hastighet håller sig till rådande regler för den aktuella sträckan, och om hastighetsgränsen överträds mejlar bilens system in en självanmälan till polisen så det blir böter. Det finns inga tekniska hinder i vägen för något sånt. Ett sånt system, där det inte går att köra för fort utan att få böter skulle nog kyla ner många överhettade bilhjärnor ute på vägarna, och på kuppen rädda många liv skulle jag tro.
Det här borde dessutom gå att överföra i andra delar av livsföringen också. Kameror och AI i ditt kylskåp som automatiskt gör en självanmälan till ditt försäkringsbolag om du köper för mycket fet mat och alkohol, så att din livförsäkring avslutas och barnavårdsnämnden larmas eftersom du riskerar att skada dina barn genom övergödning. En automatisk våg i din säng som håller koll på din vikt och larmar sjukvården om du rör dig mot övervikt. Koppla din Apple watch mot ett AI-system som håller koll på hur ofta du blir frustrerad i vardagen och ditt blodtryck går upp. Går det över ett tröskelvärde så blir du automatiskt kallad till psykvård och kognitiv terapi för dina aggressionsproblem. Vägrar du avslutas dina försäkringar och körkortet dras in.

Vi går mot ett mer övervakat samhälle där det framförallt kommer att vara AI-system som håller koll på oss genom tvingande teknik. Kameror i bilarna kommer att vänja folk vid konstant övervakning och sedan blir kameror i bostäderna nästa naturliga steg. Försäkringsbolagen och hyresvärden/bostadsrättsföreningen vill så klart ha koll så att inte bränder uppstår, obehöriga vistas i lokalerna, oansvarigt beteende försiggår osv. Vägrar man så gäller inte hemförsäkringen, eller så kan kontraktet sägas upp. Folk kommer inte att vägra. Västerlänningen är en dompterad cirkuselefant. Särskilt de nordvästra delarna av Europa. Tvärtom kommer vi att få se människor försvara de här systemen som ”trygghet”. Att inleda med att införa det i bilarna är ett smart steg för tillvänjning.
Senast redigerad av Galejan 2026-07-07 kl. 14:35.
Citera
2026-07-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag har kört i moderna elektriska bilar någon enstaka gång och alla säkerhetssystem gjorde det farligare att köra.

- Pep och levde rövare för jag inte hade bältet på. Även fast jag körde inom inhägnat område och tömde sopor och fick stanna var 10e meter.
- När det var en ofarlig snöklimp på vägen så tvärnitade den. Höll fan på att flyga ut ur framrutan.
- Konstant försökte den styra bilen till vänster, rakt in i mötande trafik, för att den inte kunde se vita linjer på marken på grund av att det var snötäckt.

Ingen av dessa idiotfunktioner gick att stänga av.

Detta kommer ytterligare bli en "säkerhets"-funktion som bara irriterar föraren och göra färden mindre säker. För att inte tala om övervaknings-aspekterna. Snart kommer du bli stannad av polisen när du är trött för att kameran i bilen läste av ditt ansikte och ansåg att du var onykter. Eller så ser du ut som någon som är efterlyst, kameran rapporterar det, och det slutar med att du blir stannad, häktad och får sitta inne i en vecka medans några butchflator till polisutredare gör alla fel som går att göra.

Allt efter 2016-2018 är bara att lägga ned.
Dessa bilar kommer vara värda multum om 10 år.
Citera
2026-07-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Bilövervakningen är bara ett litet steg.
Övervakningsstaten tränger sig på överallt, och kommersialiseringen (läs rånet) och den absoluta makten är målet.
Allt är baserat på den Amerikanska principen:
1: Skapa ett problem (eller ett krig, med migrationskris, eller ett moraliskt dilemma som "nollvisionen") för någon annan.
2: Presentera dig själv som en problemlösare (fredsmäklare).
3: Tvinga den utsatta parten att betala dyrt för din lösning på problemet som du skapat.
4: Fortsätt i evighet att utöva makt och utpressa på mera pengar under hot om fortsatta problem.
Så gör man pengar och får total kontroll.
Exakt så är det.
Citera
2026-07-07, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01.7.2026

Vad händer om folk tejpar för linsen

En mycket bra fråga.
Citera
2026-07-07, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Det beror på, om bilen går att köra ifall man, "temporärt", kopplar ur dessa kameror. Om det kukar ur saker så håller jag med.
Nej. Bara idiotiskt att skaffa en sån bil oavsett.
Citera
2026-07-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Köp inte bilar utrustade med detta.
Problem solved.
Det löser man genom att införa krav på sådan utrustning i alla företagsbilar och sedan göra bilar med den utrustningen mer förmånliga vid privatleasing. Världens makthavare driver successivt utvecklingen mot total övervakning och styr samhället i den riktningen genom lagstiftning och ekonomiska incitament.

Det enda långsiktiga sättet att stoppa sådan utveckling är att förändra grundlagen så att den typen av övervakning helt enkelt blir olaglig. Vi gör det genom att skriva en ny grundlag som folk får gå in och signera sitt stöd för via BankID, när sedan en majoritet finns för denna nya grundlag så har vi det demokratiska stöd som krävs.
Problemet är att folk inte kommer förstå vad som är en korrekt formulerad grundlag...än.
Citera
2026-07-07, 14:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Sverige har ca 200 dödsfall per år i trafiken. Det år långt mycket färre än antalet dödsfall orsakade av spelmissbruk, konsumptionslån ochandra krediter, samt av livsstilsfaktorer som hög konsumption av skräpmat (ex. Typ 2 diabetes och cancer).

Ändå spammas man med reklam för allt detta och finns inget stopp i sikte, medans vi alla ska övervakas i våra egna fordon.

Vidrigt! Och det är väl den där onda haggan Ursula som klubbat igenom detta.
Exakt min tanke. 2000-4000 pers dör av fallolyckor i Sverige varje år, många i hemmet. Min svärmor inkluderad. Tio gånger fler än i trafiken. När förbjuds gamla att gå ut? Att gå? Ledas av två ledsagare?

Eller är vissa människor mer värda att spara? Hemska tanke, har detta förslag med lobbyister att göra "nu får vi sälja ännu dyrare bilar"?`

Jag föreslår att vi accepterar dödsfall.
Citera
2026-07-07, 14:46
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-regeln-obligatorisk-kamera-pa-bilforaren

Mycket snack om att Kina är så hemskt med sina integritetskränkningar såsom social credit system osv.

Sverige och EU går samma väg. För att få körkort, lån, jobb osv i Sverige så måste du ha fläckfritt register.

Nu ska du även bli filmad när du kör din egen bil.

Vad tycker ni om detta?

Folk får till viss del skylla sig själva att de blir övervakade när de helt självmant omger sig med massa ”smarta” produkter som är uppkopplade mot amerikanske storföretag och kan bli hackade hur lätt som helst. Jag lyssnar på vinylskivor genom högtalare och stereo från 80-talet och kör en gammal bil utan nån jävla uppkoppling. När jag lägger undan mobilen i en byrå så kan ingen övervaka mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in