2026-07-07, 12:59
Medlem
Superbra tycker jag!
Citera
2026-07-07, 13:25
Avslutad
Kameror och nödbroms!
Bland förändringarna ska det bland annat
finnas en kamera eller sensor i bilen, som
känner av förarens blick. Om föraren tittar
bort ska bilen varna om detta och säga till
att hålla ögonen på vägen.

Från den 7 juli måste alla nyregistrerade bilar
i EU ha fler avancerade säkerhetssystem ...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-regeln-obligatorisk-kamera-pa-bilforaren

Ja vad ska man säga, storebror stirrar ...

Vad händer om folk tejpar för linsen

Därför ska man inte köpa ny bil mer.
Citera
2026-07-07, 13:28
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är väl bättre än inget, men det känns som att utvecklingen går för långsamt, och förändringarna sker i för små, och för konstiga, steg.

Jag saknar ett automatiskt system för övervakning av att bilens hastighet håller sig till rådande regler för den aktuella sträckan, och om hastighetsgränsen överträds mejlar bilens system in en självanmälan till polisen så det blir böter. Det finns inga tekniska hinder i vägen för något sånt. Ett sånt system, där det inte går att köra för fort utan att få böter skulle nog kyla ner många överhettade bilhjärnor ute på vägarna, och på kuppen rädda många liv skulle jag tro.

Det systemet låter varken klokt eller praktiskt, resultatet skulle vara att alla kör för långsamt. Var skulle gränsen då gå? Om du accelererar upp mot 70 men hamnar tillfälligt på 74 ska du få böter då? Skulle systemet tillåta 10 kilometer över innan böter blir ju följden att man istället konstant kör för fort.
Citera
2026-07-07, 13:31
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01.7.2026
Kameror och nödbroms!
Bland förändringarna ska det bland annat
finnas en kamera eller sensor i bilen, som
känner av förarens blick. Om föraren tittar
bort ska bilen varna om detta och säga till
att hålla ögonen på vägen.

Från den 7 juli måste alla nyregistrerade bilar
i EU ha fler avancerade säkerhetssystem ...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-regeln-obligatorisk-kamera-pa-bilforaren

Ja vad ska man säga, storebror stirrar ...

Vad händer om folk tejpar för linsen

Därför ska man inte köpa ny bil mer.
Bilarna görs till en teknologisk fälla med begränsad livslängd/slut på support.
Du köper hårdvaran bilen, men "abbonerar" på (betalar i oändlighet för) funktionen/körningen.
Bilen blir på detta sätt aldrig din, du "hyr" rätten till att använda din "egen" bil.
Exempelvis John Deere rånar sina kunder med detta upplägg som snart finns i varje bil.
Citera
2026-07-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Jo absolut, men då är frågan om du ens kan köpa en ny bil om det blir lagstadgat med uppdateringar av bilarnas system via 4 eller 5g-näten osv.! Har själv en hyfsat ny bil, en app talar om en massa om bilens kondition osv även om man inte kör med den. Ganska bra vintertid med motor och kupévärmare t.ex, men givetvis är det inte okej att nån sitter och kollar vad som händer i bilen eller vad som sägs när man använder den.
Vad svamlar du om? Vadå ens köpa en ny bil? Jag har inte nya bilar och skulle aldrig få för mig att köpa en heller även om jag hade haft råd.
Citera
2026-07-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Det beror på, om bilen går att köra ifall man, "temporärt", kopplar ur dessa kameror. Om det kukar ur saker så håller jag med.
nej, inte ens då.
Citera
2026-07-07, 13:44
Medlem
Kan en bil göra något automatiskt, så kommer den att göra det när du absolut inte vill det.

Jag minns en Citroen som la till parkeringsbromsen i 80kmh på en vinterväg efter ett tungt snöfall. Det blev diket för den bilen, lyckligtvis inga personskador.
Citera
2026-07-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Kan en bil göra något automatiskt, så kommer den att göra det när du absolut inte vill det.

Jag minns en Citroen som la till parkeringsbromsen i 80kmh på en vinterväg efter ett tungt snöfall. Det blev diket för den bilen, lyckligtvis inga personskador.

Fyfan. Minns en WV Golf för över tio år sen som helt plötsligt accelererade mycket långsammare vilket gjorde påfarten till en motorväg trafikfarlig då det var så oväntat. Tydligen hade den lagt i nåt risigt green-drive läge som begränsade motoreffekten eftersom månadens standardkoldioxidbudget började närma sig.

Detta eye-tracking förslag känns rätt dystopiskt. Risken är att alla varningar bara blir distraherande. Dessutom uppmuntrar det på ett sätt till tröttkörning, eftersom folk börjar förvänta sig varningar och väckning när uppmärksamheten börjar vackla. Vad hände med eget ansvar?
När kameran pajar blir säkert bilen förbrukad också, och man måste köpa en ny för tusen dollar eller nåt för att kunna starta motordrivsteget...

Vad hände med bilar som bara är en hyfsat säkert och stiligt inredd metallram med drivning, ratt, reglage och gaspedal? Egentligen är detta allt som behövs. Navigation, musiksystem, m.m. fås mycket bra via en upphängd smartphone.
Citera
2026-07-07, 13:59
Avstängd
GretaKnullbergs avatar
Då får man ju köra någon annans bil helt enkelt så slipper man bli filmad
Citera
2026-07-07, 14:00
Medlem
Bara en fråga.
Säljs det någon ny bil UTAN kamera idag? Det är väll omöjligt att få?
Dacia kanske?
Citera
2026-07-07, 14:01
Avstängd
Donaldstrumpets avatar
Det var en gång....då folket hade ett privatliv och tyckte att det var viktigt med ett sådant. Det var då.
Nu säger folket "Jag har inget att dölja" och låter myndigheterna tänka åt dem.
Citera
2026-07-07, 14:10
Medlem
svampdamps avatar
Försäkringsbolagen lär älska att ta del av denna data. I min värld finns det ingen annan lösning än att kamera som filmar och reagerar, men sparar inget och absolut inte laddar upp något till molnet. Men jag tror mycket väl att den kommer spara datapunkter som när föraren tittar bort osv. i bilens dator, eller till molnet. Just eftersom det sistnämnda inte är en personuppgift att du tittade upp i taket eller på din telefon så finns det inga regleringar eller lagar som stoppar det.

Försäkringsbolaget: Du får inget på din försäkring, du tittade ner i golvet och körde in i ett träd. Aja baja!
Senast redigerad av svampdamp 2026-07-07 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in