2026-07-08, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det ska jag så fan heller. Därför köper man inte nya bilar. Jävla diktatur-EU!
Vips så har din mamma blivit 10 år äldre och "gamla bilar" finns inte.
Citera
2026-07-08, 08:16
Medlem
Så inga mer spontana avsugningar från tjejen i bilen nu då förmodar jag,allt bli bara sämre!
Citera
2026-07-08, 08:20
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Bra. Då ökar värdet på min bil.
Citera
2026-07-08, 09:03
Medlem
Ser framför mig att de kriminella kommer rulla runt i gamla jänkarbilar som på Cuba.
Citera
2026-07-08, 09:23
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Men går det inte att koppla ur alla dessa störande pip och larm?

Varje gång man har ståt stilla så sätts funktionerna på och de börjar tjuta.

Jag brukar tex sitta och luta mig mot mitt konsolen, bilen skriker ”kolla på vägen” fast man kollar på vägen. Så glömmer man av att skiten sätta på så behöver man pilla på mitt displayen samtidigt som bilen får flip av mötande trafik och börjar göra manövers
Citera
2026-07-08, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Både du och rektumet missar ju en ganska relevant aspekt dock. Beroenden, livsstil, covid etc, samtliga dödade folk som INTE valt att utsätta sig för risk.

Att massor av folk ger sig själva leverskador genom att dricka för mycket är helt enkelt inte likställt med att folk dör på väg till jobbet för att någon annan kör oansvarigt.

Du gör skillnad på människoliv. Det är sinnessjukt.
Citera
2026-07-08, 09:53
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Snart lever vi i verkligheten av sci-fi dystopin I Robot, ellee för den delen 1984.

Jag tror att nybilsförsäljningen kommer att minska drastiskt. Tillräckligt många kommer inte acceptera att bli övervakade inne i sin privata egendom.

Fast å andra sidan "you will own nothing, and be happy"...

Snart blir det väl lagkrav på övervakning i varenda vrå i samtliga sveriges hushåll.

Välkommen till Nordkorea.
Jag såg SVT:s reportage om detta igår. "Om du kör och tittar i mobilen samtidigt som en älg springer framför bilen, så ska du få en varning från bilen." Jo, det är ju där det slutar säkert. En varning. Samt att försäkringbolaget kräver ut film för varje incident framöver, råkar du kolla åt fel håll när något händer = ditt fel och ansvar. Ingen ersättning. Lagförs av staten.

Snart har vi obligatoriska kameror i hemmet för att "motverka mäns våld mot kvinnor. Samt mot pedofili." Jag vet inte ens själv om jag raljerar eller ej nu, så sjuka tendenser ser jag för tillfället. Snart har vi även chat control.
Citera
2026-07-08, 09:54
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Varje gång man har ståt stilla så sätts funktionerna på och de börjar tjuta.

Jag brukar tex sitta och luta mig mot mitt konsolen, bilen skriker ”kolla på vägen” fast man kollar på vägen. Så glömmer man av att skiten sätta på så behöver man pilla på mitt displayen samtidigt som bilen får flip av mötande trafik och börjar göra manövers
Låter inte så bra, känns som att det blir mer olyckor med ett sådant system, man blir irriterad och tappar koncentrationen på bilkörningen.

Det är kanske bättre om dessa politiker som bestämt detta kanske skaffar sig körkort istället för att ha privatchaufför..
Citera
2026-07-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Jag såg SVT:s reportage om detta igår. "Om du kör och tittar i mobilen samtidigt som en älg springer framför bilen, så ska du få en varning från bilen." Jo, det är ju där det slutar säkert. En varning. Samt att försäkringbolaget kräver ut film för varje incident framöver, råkar du kolla åt fel håll när något händer = ditt fel och ansvar. Ingen ersättning. Lagförs av staten.

Snart har vi obligatoriska kameror i hemmet för att "motverka mäns våld mot kvinnor. Samt mot pedofili." Jag vet inte ens själv om jag raljerar eller ej nu, så sjuka tendenser ser jag för tillfället. Snart har vi även chat control.

Precis, det är redan svårt idag att nyttja försäkringar.. Kommer knappast bli lättare framöver när allt övervakas.
Citera
2026-07-08, 10:10
Medlem
Jag tror övervakningen i bilen är tillfällig och kommer att avskaffas snart.

Syftet med kameran är säkerhet då självkörande bilar fortfarande kräver mänsklig övervakning.

Tesla kommer (förhoppningsvis snart) att ha unsupervised self driving, vilket borde innebära att man kan sova (eller ha sex) bakom ratten och tejpa över kameran.

Det är min profetia.

Någon som invänder?
Citera
2026-07-08, 11:00
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är väl bättre än inget, men det känns som att utvecklingen går för långsamt, och förändringarna sker i för små, och för konstiga, steg.

Jag saknar ett automatiskt system för övervakning av att bilens hastighet håller sig till rådande regler för den aktuella sträckan, och om hastighetsgränsen överträds mejlar bilens system in en självanmälan till polisen så det blir böter. Det finns inga tekniska hinder i vägen för något sånt. Ett sånt system, där det inte går att köra för fort utan att få böter skulle nog kyla ner många överhettade bilhjärnor ute på vägarna, och på kuppen rädda många liv skulle jag tro.

När tokvänstern gör ett försök till att tänka.

Helvete vad ni är oanställningsbara!
Citera
2026-07-08, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-regeln-obligatorisk-kamera-pa-bilforaren

Mycket snack om att Kina är så hemskt med sina integritetskränkningar såsom social credit system osv.

Sverige och EU går samma väg. För att få körkort, lån, jobb osv i Sverige så måste du ha fläckfritt register.

Nu ska du även bli filmad när du kör din egen bil.

Vad tycker ni om detta?

ingen vill ha olyckor men detta är extremt inskränkande, alla med förstånd fattar att detta kan användas till vadsomhelst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in