2026-07-08, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
1. Genom att varna för trötthet/ouppmärksamhet eller eventuellt vidta åtgärder (som att sakta ner eller stanna fordonet) om föraren tappar medvetande

2. Genom att klassificera den åkande med avseende på vikt, ålder, sittposition och liknande kan bilen vid en eventuell krock ställa in skyddsystemen så att de jobbar på bästa möjliga sätt.

Behövs kameraövervakning för det? Ska vi helt avskaffa personligt ansvar? Kan inte människan bli bättre, istället för att bli evolutionärt handikappad av tekniska hjälpmedel. Jag menar rent teknkiskt med humanoida robotar skulle vi aldrig ens behöva lämna sängen.
Citera
2026-07-08, 01:07
Medlem
Avskaffa bara privatbilismen rakt av, rusta upp det kollektiva som får bli helautomatiserat. Ingen kan betros med att framföra eget fordon.
Citera
2026-07-08, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Sverige har ca 200 dödsfall per år i trafiken. Det år långt mycket färre än antalet dödsfall orsakade av spelmissbruk, konsumptionslån ochandra krediter, samt av livsstilsfaktorer som hög konsumption av skräpmat (ex. Typ 2 diabetes och cancer).

Ändå spammas man med reklam för allt detta och finns inget stopp i sikte, medans vi alla ska övervakas i våra egna fordon.

Vidrigt! Och det är väl den där onda haggan Ursula som klubbat igenom detta.

Instämmer. Sverige har en pervers inställning till trafiksäkerhet.
Citera
2026-07-08, 03:03
Medlem
Min röst kommer garanterat gå till Piratpartiet i höst, det finns inget annat parti som står upp mer för integritet och att Sverige inte ska bli ett övervakningssamhälle/polisstat. I dag får man knappt jobb om som TS säger om man så har snattat en Snickers och åkt fast när man var 16. Social Credit Score är väl bara en tidsfråga även i Sverige om det fortsätter med nuvarande styre. Aktivitetskrav för att få försörjningsstöd är ju till och med verklighet, dvs. ett modernt slaveri där staten får full kontroll över medborgarna.
Senast redigerad av next-chapter 2026-07-08 kl. 03:25.
Citera
2026-07-08, 03:19
Medlem
karlsoons avatar
Man räknar i runda slängar med att det här kommer göra bilarna 50 000kr dyrare.

Spelar ju ingen roll då de flesta ändå har förmånsbilar
Citera
2026-07-08, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Man räknar i runda slängar med att det här kommer göra bilarna 50 000kr dyrare.

Spelar ju ingen roll då de flesta ändå har förmånsbilar
Betalar mer än gärna det. Jag har bara 1 liv.
Citera
2026-07-08, 06:48
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Hade en EX30, bilen pep för allting, även om jag kollade på vägen så fick jag. ”Kolla på vägen” finns en anledning till jag nu kör en bil ifrån 2000talet.

Tycker det inte är okej att man börjar mikro styra människor, jag blir mer distraherad av alla pip och ljud. Polisen får de urkopplat på sina bilar av en anledning.
Senast redigerad av Ashin-Wirathu 2026-07-08 kl. 06:53.
Citera
2026-07-08, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
När man kollade dödssiffran för covid över ett par år dog sådär 14000 svenskar av covid relaterat, samtidigt visade statistiken får. Socialstyrelsen att cirka 13000 svenskar där av rökning, per år!!! Upprördhet över covid var överlägsen rökningen.
Vad är då meningen att satsa miljarders miljarder på att minska trafikdöden med ett par stycken. Jaga rökning gör otroligt mkt mer!

Både du och rektumet missar ju en ganska relevant aspekt dock. Beroenden, livsstil, covid etc, samtliga dödade folk som INTE valt att utsätta sig för risk.

Att massor av folk ger sig själva leverskador genom att dricka för mycket är helt enkelt inte likställt med att folk dör på väg till jobbet för att någon annan kör oansvarigt.
Citera
2026-07-08, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Intressant när flashbacks intelligensreserv ska diskutera nåt de inte fattat nåt av. Inte en bildruta får sparas eller loggas. Allt ska ske i realtid och raderas omedelbart. Jättelätt att bara beställa en 3d-printad täckbit om man vill slippa pipandet, har redan funnits i 2 år på nya bilmodeller. En storm i ett vattenglas som vanligt....

Absolut! Precis som när företaget Discord anlitade för åldersverifikation absolut inte skulle spara några bilder. Sen läckte det trots det ut bilder på tusentals pass.
Konstigt det där, nästan som att folk som ansvarar för denna typ av övervakning inte alltid har rent mjöl i påsen och litar på att folk är pantade.

Men visst nä det är ju alla andra som är dumma såklart.
Citera
2026-07-08, 07:31
Medlem
Det värsta är ju att företag kan övervaka sina anställda. Det kommer bli enkelt att hitta fel för att sparka någon man inte längre vill ha kvar på företaget.
Citera
2026-07-08, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är väl bättre än inget, men det känns som att utvecklingen går för långsamt, och förändringarna sker i för små, och för konstiga, steg.

Jag saknar ett automatiskt system för övervakning av att bilens hastighet håller sig till rådande regler för den aktuella sträckan, och om hastighetsgränsen överträds mejlar bilens system in en självanmälan till polisen så det blir böter. Det finns inga tekniska hinder i vägen för något sånt. Ett sånt system, där det inte går att köra för fort utan att få böter skulle nog kyla ner många överhettade bilhjärnor ute på vägarna, och på kuppen rädda många liv skulle jag tro.

Nu är jag på flashback och jag undrar hur många av er som ens har körkort. Frågan känns legitim. Läser mest här för att fördriva tiden. Jag lärde mig massor om detta på P1 i morse så alltid lite humor att dra in på flashback och läsa posts från obildade människor :P
Citera
2026-07-08, 07:44
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Hade en EX30, bilen pep för allting, även om jag kollade på vägen så fick jag. ”Kolla på vägen” finns en anledning till jag nu kör en bil ifrån 2000talet.

Tycker det inte är okej att man börjar mikro styra människor, jag blir mer distraherad av alla pip och ljud. Polisen får de urkopplat på sina bilar av en anledning.
Men går det inte att koppla ur alla dessa störande pip och larm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in