2026-07-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BearBearBear
Funderade massa på vad jag skulle göra med saltlaget, hälla ut eller återanvända det i en ny sats?
Slutade med att jag hällde ut det, men ångrar det lite.
Hur gör ni?
Jag använder lagen som blir över till kroppsvård. Filtrerar den med kaffefilter och sköljer sedan hår, ansikte, fötter och armhålor efter tvätt med tvål. Min tanke med det hela är att den sura lagen ska återställa kroppens naturligt sura PH efter att den rubbats av tvålen samt tillföra bakterieflora som konkurrerar ut bla svamp i huden (mjäll och fotsvamp).

Fungerar det? Faktiskt ingen aning. Mjäll och fotsvamp har minskar kraftigt när jag gör detta men det sammanfaller ju med att jag äter mycket fermenterat vilket enligt vetenskapen är effektivt mot både mjäll och fotsvamp. Håret blir i alla fall mjukare och glattare så att jag inte behöver använda balsam.

Mig veterligen finns det inga vetenskapliga belägg för att utvärtes behandling med saltlagen från syrade grönsaker har någon som helst effekt mot mjäll och fotsvamp.
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-07-11 kl. 21:40.
Citera
2026-07-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Jag använder lagen som blir över till kroppsvård. Filtrerar den med kaffefilter och sköljer sedan hår, ansikte, fötter och armhålor efter tvätt med tvål. Min tanke med det hela är att den sura lagen ska återställa kroppens naturligt sura PH efter att den rubbats av tvålen samt tillföra bakterieflora som konkurrerar ut bla svamp i huden (mjäll och fotsvamp).

Fungerar det? Faktiskt ingen aning. Mjäll och fotsvamp har minskar kraftigt när jag gör detta men det sammanfaller ju med att jag äter mycket fermenterat vilket enligt vetenskapen är effektivt mot både mjäll och fotsvamp. Håret blir i alla fall mjukare och glattare så att jag inte behöver använda balsam.

Mig veterligen finns det inga vetenskapliga belägg för att utvärtes behandling med saltlagen från syrade grönsaker har någon som helst effekt mot mjäll och fotsvamp.
Hum, spännande må jag säga!
Citera
2026-07-13, 14:51
Medlem
I våras köpte jag en 2 liters jäskruka på Amazon.se och gjorde min första surkål.
Den blev helt OK även om jag skall jäsa längre nästa gång.

Använde 2% havssalt utifrån vikten av kålen.

Däremot hade jag svårt att strimla kålen tillräckligt tunt, provade med min Börner V5 mandolin
samt min gamla Braun foodprocessor.

Nu har jag köpt en japansk kålskärare mandolin som jag hoppas skall funka bättre.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in