2026-08-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quben01
Jag är ny på fermentering. Vill gärna gilla surkål men tycker det luktar prutt. Åt surkål på Öland denna sommar som var god, och vill nu testa att göra egen.
Har fått tipset att bara fermentera kålen någon vecka till en början för att vänja mig.

Gillade ni surkål och andra fermenterade produkter från början eller har ni lärt er gilla dem?
Välkommen till denna underbara värld😁

Jag testade surkål för första gången i Tyskland, tillsammans med currywurst och en god öl. Föll pladask för det direkt. Men det tog många år innan jag påbörjade syrning själv.

Men ja håller med om att det luktar inte så gott under tiden, stinker väldigt mkt nu i mitt skafferi 🤣 har 3 burkar på gång
Citera
2026-08-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BearBearBear
Välkommen till denna underbara värld😁

Jag testade surkål för första gången i Tyskland, tillsammans med currywurst och en god öl. Föll pladask för det direkt. Men det tog många år innan jag påbörjade syrning själv.

Men ja håller med om att det luktar inte så gott under tiden, stinker väldigt mkt nu i mitt skafferi 🤣 har 3 burkar på gång

Hur har dina experiment gått? Det vore kul att se dina omdömen och betyg av dina inläggningar och se vad för erfarenheter du har skaffat av dem. Vad som fungerar och inte s.a.s.

Har du testat att syra vitlöksklyftor? Jag gjorde det för ett bra tag sedan och hade tänkt att man kunde fiska upp en klyfta och käka till maten som typ syltlök. Men den smakade i stort sett rå vitlök så det var inget alternativ. Så en grej jag funderat på är ifall man kan förlänga vitlökarnas hållbarhet och syra dem för att sedan använda dem vid behov i matlagning som normal vitlök. Har inte gett mig på det igen så jag vet inte.
Citera
2026-08-26, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Hur har dina experiment gått? Det vore kul att se dina omdömen och betyg av dina inläggningar och se vad för erfarenheter du har skaffat av dem. Vad som fungerar och inte s.a.s.

Har du testat att syra vitlöksklyftor? Jag gjorde det för ett bra tag sedan och hade tänkt att man kunde fiska upp en klyfta och käka till maten som typ syltlök. Men den smakade i stort sett rå vitlök så det var inget alternativ. Så en grej jag funderat på är ifall man kan förlänga vitlökarnas hållbarhet och syra dem för att sedan använda dem vid behov i matlagning som normal vitlök. Har inte gett mig på det igen så jag vet inte.

Har lite svårt att skriva nu, men kan tyvärr meddela att mina syrade hallon har skitit sig.
Hällde i en sked av hallonen i gröten i imorse, men kände direkt ev stark smak av förtuttnelse.
Tråkigt, trodde verkligen att de skulle hålla längre när de var syrade och förvarades i kylen.

Men den senaste batchen av surkål är rikigt god. Smaken av kummin förgyller.
Till och med barnen äter den, vilket är ett stort plus!
Citera
2026-08-26, 13:46
Medlem
Citat:
Har lite svårt att skriva nu, men kan tyvärr meddela att mina syrade hallon har skitit sig.
Hällde i en sked av hallonen i gröten i imorse, men kände direkt ev stark smak av förtuttnelse.
Tråkigt, trodde verkligen att de skulle hålla längre när de var syrade och förvarades i kylen.

Synd att hallonen blev dåliga. Jag tror inte att frukt och bär blir särskilt bra överlag. Man får nog göra sylt istället. Kort fermentering är nog enda sättet.

Jag gjorde alltid surkål neutralt helt utan kryddor. Insåg inte fören för 1/2 år sedan att surkålen blev väldigt gott med just kummin. Jag mortlar alltid enbär också och har i ungefär 20% grovt rivna morötter.
Citera
2026-08-26, 16:07
Medlem
Citat:

Har du gjort hallon förrut? Rent spontant känns det som syrade hallon inte är en hit...
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in