2026-07-08, 09:42
Medlem
zoombos avatar
På majoriteten av alla bilar jag skruvat i är det en väldigt enkel brytare längs dörrsidan någonstans (inte på dörren utan på själva bilen) som aktiveras när dörren stängs, det är alltså en pinne som oftast är bakom en gummihätta som trycks in när dörren stängs och när den öppnas så fjädrar pinnen ut och ansluter kabeln som finns ansluten mot jord och lampan tänds.
Jag har varit med om brytare som slutat fungera av olika anledningar och då tänds lampan öht inte - ingen jordning sker - men rent teoretiskt skulle det kunna hända så att pinnen blivit skadad och är ute hela tiden och då tycker den att dörren är öppen och tänder lampan.

Alltså: lokalisera dessa brytare, plocka ut dem och kolla skicket. De brukar sitta med en enkel skruv, oftast bakom ett skydd av gummi. På bakluckan kan det vara en annan konstruktion men även denna förekommer.
Citera
2026-07-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
På majoriteten av alla bilar jag skruvat i är det en väldigt enkel brytare längs dörrsidan någonstans (inte på dörren utan på själva bilen) som aktiveras när dörren stängs, det är alltså en pinne som oftast är bakom en gummihätta som trycks in när dörren stängs och när den öppnas så fjädrar pinnen ut och ansluter kabeln som finns ansluten mot jord och lampan tänds.
Jag har varit med om brytare som slutat fungera av olika anledningar och då tänds lampan öht inte - ingen jordning sker - men rent teoretiskt skulle det kunna hända så att pinnen blivit skadad och är ute hela tiden och då tycker den att dörren är öppen och tänder lampan.

Alltså: lokalisera dessa brytare, plocka ut dem och kolla skicket. De brukar sitta med en enkel skruv, oftast bakom ett skydd av gummi. På bakluckan kan det vara en annan konstruktion men även denna förekommer.
På skjutdörrar är det ibland två stift som ansluter till bleck. Dessa brukar behöva rengöras med jämna mellanrum.
Citera
2026-08-27, 14:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninfitta
Ok nu fattar jag vad ni menar. Den blinker ju till kanske knappt synbart, när man öppnar och stänger dörrarna. När den inte gör det, så vet jag var problemet sitter. Det här är svaret jag sökte.
Nu har det gått ett tag

Hittade du felet?
Är bra att skriva in det i tråden var problemet var ifall någon annan får liknande problem
Citera
2026-08-27, 17:13
Medlem
Specialmodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninfitta
Jag lånade ut min bil och fick tillbaka den med att nu så nu lyser lampan att en dörr är öppen. Oklart vilken det skulle vara.

Alla dörrarna är kontrollerade, så jag kör ju inte omkring med öppna dörrar.

Någon som har ett bra tips på hur jag kan lista ut vilken dörr det är som antagligen glappar.

Ska jag behöva rota i det elektriska?
Nä, du behöver inte rota https://www.tiktok.com/@animationshortshorts/video/7513514050056097047
Jag vet Tiktok, men den var den första som dök upp...
Citera
2026-08-27, 17:35
Medlem
tomatlarss avatar
I min erfarenhet brukar det vara bakluckan som krånglar
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto