2026-07-07, 10:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninfitta
Tänk 25 år gammal VW Caddy i det absolut billigaste utförandet.
Inga fönsterhissar eller bältesvarnare. Sådan lyx finns inte.
Intressant, när såg du en 5-dörrars VW Caddy senast?
Citera
2026-07-07, 10:48
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Den har inte automatisk kupebelysning vid öppnad dörr.

Kul att ni nämnde det, jag har inte tänkt på det.

Tänk 25 år gammal VW Caddy i det absolut billigaste utförandet.
Inga fönsterhissar eller bältesvarnare. Sådan lyx finns inte.

Just kupébelysning vid dörröppning är en av flera funktioner som slutar fungera vid sådant fel.

Okej en VW alltså? Då är det mikrobrytaren i låskistan garanterat. Om det däremot är en skoda/Polo så brukar det i första hand vara kablaget som går ut till dörren. Finns färdiga satser, fast tveksamt att du klarar detta på egen hand. Mikrobrytaren i låskistan går att fixa för någon tjuga om man inte byter hela låskistan dvs.
Citera
2026-07-07, 10:50
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Jag lånade ut min bil och fick tillbaka den med att nu så nu lyser lampan att en dörr är öppen. Oklart vilken det skulle vara.

Alla dörrarna är kontrollerade, så jag kör ju inte omkring med öppna dörrar.

Någon som har ett bra tips på hur jag kan lista ut vilken dörr det är som antagligen glappar.

Ska jag behöva rota i det elektriska?
Så tröttsamt med alla dessa trådar. 'Min bil krånglar hjälp mig' också utelämnar man den viktigaste informationen.

UPPGE BILMÄRKE OCH MODELL!
Citera
2026-07-07, 11:15
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Den har inte automatisk kupebelysning vid öppnad dörr.

Kul att ni nämnde det, jag har inte tänkt på det.

Det har ALLA bilar, men man kan stänga av den med trelägesbrytaren i kupélampan.
Glödlampan kan såklart vara trasig.

(av, automatisk, på) (kan vara annan ordning, vet inte vad som gäller för din bil).

Jag skulle börja med att kolla upp kupébelysningen, är det samma brytare till båda så är det lättare att felsöka den vägen.
Citera
2026-07-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Just kupébelysning vid dörröppning är en av flera funktioner som slutar fungera vid sådant fel.

Okej en VW alltså? Då är det mikrobrytaren i låskistan garanterat. Om det däremot är en skoda/Polo så brukar det i första hand vara kablaget som går ut till dörren. Finns färdiga satser, fast tveksamt att du klarar detta på egen hand. Mikrobrytaren i låskistan går att fixa för någon tjuga om man inte byter hela låskistan dvs.
En 25 år gammal caddy är en Seat med VW emblem. En sådan bil har dock inte 5 dörrar.
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-07-07 kl. 13:14.
Citera
2026-07-07, 14:19
Medlem
Citat:
Jag lånade ut min bil och fick tillbaka den med att nu så nu lyser lampan att en dörr är öppen. Oklart vilken det skulle vara.

Alla dörrarna är kontrollerade, så jag kör ju inte omkring med öppna dörrar.

Någon som har ett bra tips på hur jag kan lista ut vilken dörr det är som antagligen glappar.

Ska jag behöva rota i det elektriska?
Lampan kanske var trasig tidigare och så har den som lånad bilen bytt ut den mot en hel. Har du frågat henom?
Citera
2026-07-07, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Det har ALLA bilar, men man kan stänga av den med trelägesbrytaren i kupélampan.
Glödlampan kan såklart vara trasig.

(av, automatisk, på) (kan vara annan ordning, vet inte vad som gäller för din bil).

Jag skulle börja med att kolla upp kupébelysningen, är det samma brytare till båda så är det lättare att felsöka den vägen.
Oönskad krypström - eller egentligen jordning - mellan kontakterna för ständigt lysande kupébelysning och "öppendörr" påverkad kupébelysning.

Eller att någon av kablarna till jordningen för ständig ström är skadad och jordar oönskat mot någon vass kant som skadat kabelisoleringen.
Kan vara vilken som helst av kablarna till de 5 dörrarnas jordkontakter som är skadad.

Börja med att pilla ut innerbelysningens strömställare och kolla om belysningen slocknar när du avlägsnar jordkablarna från strömställaren.
Om ständig jord inte påverkar så får du följa kablarna till respektive dörr strömställar för att fastställa vilken av dörrarna som jordar hela tiden.

Om jag förstått problemet rätt.
Citera
2026-07-07, 21:11
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Oönskad krypström - eller egentligen jordning - mellan kontakterna för ständigt lysande kupébelysning och "öppendörr" påverkad kupébelysning.

Eller att någon av kablarna till jordningen för ständig ström är skadad och jordar oönskat mot någon vass kant som skadat kabelisoleringen.
Kan vara vilken som helst av kablarna till de 5 dörrarnas jordkontakter som är skadad.

Börja med att pilla ut innerbelysningens strömställare och kolla om belysningen slocknar när du avlägsnar jordkablarna från strömställaren.
Om ständig jord inte påverkar så får du följa kablarna till respektive dörr strömställar för att fastställa vilken av dörrarna som jordar hela tiden.

Om jag förstått problemet rätt.

Som jag fattar TS så är det kontrollampan för öppen dörr som vägrar slockna samtidigt som innerbelysningen inte fungerar (aldrig har fungerat).
Citera
2026-07-08, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Caddy har ju skjutdörrar bak. Där vill jag minnas att avkännaren sitter i främre stolpen i förhållande till dörren, d v s i B - stolpen. Kommer inte ihåg om brytaren sitter högt eller lågt, men om den sitter lite dumt till kan det ju faktiskt tänkas att den skadats vid i och urlastning av saker såsom påsar eller paket om nu någon haft det i baksätet. Är det en ren lastcaddy så kan den ju fått en smäll när någon hystat in eller ur något annars.

Kolla även så att skjutdörrarna sluter tätt, för om de är slitna och inte riktigt blir så täta so tänkt så bryter kanske inte brytaren som tänkt.

Och som Hippili skrev:

Detta är en väldigt enkel och bra felsökning. Just om du nu har skjutdörrar så kan dessa utveckla denna typ av fel. Som förstärkt felsökning be någon trycka till respektive skjutdörr, vanlig dörr och bakdörr/baklucka hårt medan du tittar på lampan.

Ok nu fattar jag vad ni menar. Den blinker ju till kanske knappt synbart, när man öppnar och stänger dörrarna. När den inte gör det, så vet jag var problemet sitter. Det här är svaret jag sökte.
Senast redigerad av Kaninfitta 2026-07-08 kl. 03:47.
Citera
2026-07-08, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Som jag fattar TS så är det kontrollampan för öppen dörr som vägrar slockna samtidigt som innerbelysningen inte fungerar (aldrig har fungerat).

Innerbelysningen fungerar alldeles utmärkt, måste ju kunna se något på natten. Men den styrs inte automatiskt vid dörröppning.
Citera
2026-07-08, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Intressant, när såg du en 5-dörrars VW Caddy senast?

Alla Caddys är ju femdörrars...

Vänster, höger, skjutdörr och två bak.
Senast redigerad av Kaninfitta 2026-07-08 kl. 03:49.
Citera
2026-07-08, 08:47
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Alla Caddys är ju femdörrars...

Vänster, höger, skjutdörr och två bak.
Då har du nog aldrig sett en 25 år gammal Caddy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in