2026-07-06, 15:49
Medlem
Jag lånade ut min bil och fick tillbaka den med att nu så nu lyser lampan att en dörr är öppen. Oklart vilken det skulle vara.

Alla dörrarna är kontrollerade, så jag kör ju inte omkring med öppna dörrar.

Någon som har ett bra tips på hur jag kan lista ut vilken dörr det är som antagligen glappar.

Ska jag behöva rota i det elektriska?
Citera
2026-07-06, 15:57
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninfitta
Jag lånade ut min bil och fick tillbaka den med att nu så nu lyser lampan att en dörr är öppen. Oklart vilken det skulle vara.

Alla dörrarna är kontrollerade, så jag kör ju inte omkring med öppna dörrar.

Någon som har ett bra tips på hur jag kan lista ut vilken dörr det är som antagligen glappar.

Ska jag behöva rota i det elektriska?
Tips stirra på den lysande lampan med stängda dörrar

Be någon öppna och stäng varje dörr även skuff luckan och se om lampan blinkar till
Citera
2026-07-06, 16:01
Medlem
ta bilen till något ställe med OBD läsare så kan svaret stå där.

tror dekra tog en hundrig eller något för en läsning
Citera
2026-07-06, 16:02
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Det nämns inget om varken fabrikat eller modell i TS.
Är det kupébelysningen eller en varningslampa som lyser?
Kanske den som lånade bilen fipplat igång kupébelysningen. I så fall är det bara att fippla tillbaka den till rätt läge.
Citera
2026-07-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Tips stirra på den lysande lampan med stängda dörrar

Be någon öppna och stäng varje dörr även skuff luckan och se om lampan blinkar till

Redan gjort. Alla dörrar är stängda med förbannad noggrannhet. Men lampan lyser i alla fall.

Det trixiga, och därför jag frågar Flashback expertis. Är ju att det är väldigt enkelt att lista ut vilken dörr som krånglar. När man vet vilken dörr det är som öppnats. Nu fick jag tillbaka min bil och hon(såklart)
minns inte när lampan började lysa.

Nu har jag fem dörrar och jag har ingen aning om vilken det är som jävlas.

Det är ju ett skönhetsfel, men det stör mig.
Citera
2026-07-06, 16:04
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Vad är det för en bil du har? oftast nuförtiden så står det på displayen vilken dörr som är öppen eller så finns det en pilotdisplay som visar exakt vilken dörr det är.

https://static-cdn.sr.se/images/93/ce527a80-05d5-495b-a558-ef120eb3520d.jpg?preset=512x288
Citera
2026-07-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Vad är det för en bil du har? oftast nuförtiden så står det på displayen vilken dörr som är öppen eller så finns det en pilotdisplay som visar exakt vilken dörr det är.

https://static-cdn.sr.se/images/93/ce527a80-05d5-495b-a558-ef120eb3520d.jpg?preset=512x288

Över 20 år gammal bil som inte ens plingar för bilbälte, man får bara en liten lampa om man inte har bältet på sig.
Väldigt befriande kan jag säga.
Citera
2026-07-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
ta bilen till något ställe med OBD läsare så kan svaret stå där.

tror dekra tog en hundrig eller något för en läsning

Har tyvärr ingen märkesverkstad i närheten. Sen är bilen så jävla gammal att den ligger precis innan man kopplade in allt i datorer.
Citera
2026-07-06, 16:13
Medlem
Citat:
Har tyvärr ingen märkesverkstad i närheten. Sen är bilen så jävla gammal att den ligger precis innan man kopplade in allt i datorer.
Driver du lr?
OBD blev standard -92 eller något sånt uråldrigt
Citera
Medlem
Citat:
Redan gjort. Alla dörrar är stängda med förbannad noggrannhet. Men lampan lyser i alla fall.

Han bad dig inte stänga dörrarna nogrannt, han bad dig titta på lampan nogrannt medan någon annan öppnar och stänga en dörr i taget så du kan se om.lampan flimrar till just när en viss dörr stängs för att ge en fingervisning vilken lampa det kan vara.

Relaterat, lyser kupebelysningen konstant? Det borde ju vara samma.givare tycker man.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:

Det trixiga, och därför jag frågar Flashback expertis. Är ju att det är väldigt enkelt att lista ut vilken dörr som krånglar. När man vet vilken dörr det är som öppnats. Nu fick jag tillbaka min bil och hon(såklart)
minns inte när lampan började lysa.

Nu har jag fem dörrar och jag har ingen aning om vilken det är som jävlas.

Det är ju ett skönhetsfel, men det stör mig.
Fattade du vad hippili skrev? Du ska alltså kolla om nån lampa blinkar till i en millisekund eller så. Att lampan lyser vet vi.
Citera
2026-07-06, 16:14
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Över 20 år gammal bil som inte ens plingar för bilbälte, man får bara en liten lampa om man inte har bältet på sig.
Väldigt befriande kan jag säga.

De du kan göra är att du tejpar över med svart tejp på displayen att dörrlampan lyser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in