2026-07-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Driver du lr?
OBD blev standard -92 eller något sånt uråldrigt

Jo, men det var för motorelektornik och sånt.
Att tända en lampa om inte alla dörrar är stängda går ju utmärkt att göra utan att blanda in någon dator så inget ODB behöver veta något om.
Idag löser man ju även sånt med datorer för det är billigare än att dra en massa kablar för varje funktion.
Citera
2026-07-06, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo, men det var för motorelektornik och sånt.
Att tända en lampa om inte alla dörrar är stängda går ju utmärkt att göra utan att blanda in någon dator så inget ODB behöver veta något om.
Idag löser man ju även sånt med datorer för det är billigare än att dra en massa kablar för varje funktion.

Jag hade ändå alltid börjat min elektroniska felsökning med OBD
OM ögon & öron misslyckas.

Öron borde ju fungera om man ligger på stora vägen och drar i dörrar.

Statistiskt - Logiskt: så är det bakluckan eller förar dörren
Citera
2026-07-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninfitta
Jag lånade ut min bil och fick tillbaka den med att nu så nu lyser lampan att en dörr är öppen. Oklart vilken det skulle vara.

Alla dörrarna är kontrollerade, så jag kör ju inte omkring med öppna dörrar.

Någon som har ett bra tips på hur jag kan lista ut vilken dörr det är som antagligen glappar.

Ska jag behöva rota i det elektriska?
Jag har en Ford från 2007 som gjorde sådär. Sitter en microbrytare i låskistan som gärna segnar till av gammalt fett. Löstes genom att spruta massor med 5-56/WD40 i låskistan, sen öppna och stänga några gånger. Har hållit ett år nu utan problem. Det var förardörren bör tilläggas. Prova, det är ju inget stort arbete precis.
Citera
2026-07-06, 17:09
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Redan gjort. Alla dörrar är stängda med förbannad noggrannhet. Men lampan lyser i alla fall.

Det trixiga, och därför jag frågar Flashback expertis. Är ju att det är väldigt enkelt att lista ut vilken dörr som krånglar. När man vet vilken dörr det är som öppnats. Nu fick jag tillbaka min bil och hon(såklart)
minns inte när lampan började lysa.

Nu har jag fem dörrar och jag har ingen aning om vilken det är som jävlas.

Det är ju ett skönhetsfel, men det stör mig.

Nej det är mer än bara ett "skönhetsfel". Det är massa funktioner som är knutna beroende om en bildörr är öppen eller stängd.

Två saker brukar det vara. Antingen är det mikrobrytaren i låskistan eller så är det kablaget som går in till dörren. Med största sannolikhet är det förardörren som ger felvisning. Det är den dörren som används mest och därför slits komponenterna ut fortast.
Citera
2026-07-06, 19:24
Medlem
godboys avatar
Helt jävla fantastiskt att TS inte klarat av att ange vad det är för bil det är frågan om, det kan ju underlätta felsöket. I alla fall så är det högst troligt att det är en brytare som fallerar någonstans.

Någon har ju gissat på förardörren vilket inte är helt osannolikt. Men å andra sidan så motioneras ju den dörren varje gång bilen används så det kan ju även tänka vara någon bakdörr som typ aldrig används varför brytaren kärvar. Även bagagen kan ju vara misstänkt här.

Men börja med att inspektera brytarna vid varje dörr genom att känna på dem. Det kan hända att det räcker att man motionerar dem så löses problemet.
Citera
2026-07-06, 21:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Helt jävla fantastiskt att TS inte klarat av att ange vad det är för bil det är frågan om, det kan ju underlätta felsöket. I alla fall så är det högst troligt att det är en brytare som fallerar någonstans.

Någon har ju gissat på förardörren vilket inte är helt osannolikt. Men å andra sidan så motioneras ju den dörren varje gång bilen används så det kan ju även tänka vara någon bakdörr som typ aldrig används varför brytaren kärvar. Även bagagen kan ju vara misstänkt här.

Men börja med att inspektera brytarna vid varje dörr genom att känna på dem. Det kan hända att det räcker att man motionerar dem så löses problemet.

TS trollar väl, så han vet inte ens vilken bil det kan vara frågan om? Nämner han en viss bilmodell så kan det ju bli fel och avslöja trollningen...
Citera
2026-07-07, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Fattade du vad hippili skrev? Du ska alltså kolla om nån lampa blinkar till i en millisekund eller så. Att lampan lyser vet vi.

Den har inte automatisk kupebelysning vid öppnad dörr.

Kul att ni nämnde det, jag har inte tänkt på det.
Citera
2026-07-07, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
TS trollar väl, så han vet inte ens vilken bil det kan vara frågan om? Nämner han en viss bilmodell så kan det ju bli fel och avslöja trollningen...

Tänk 25 år gammal VW Caddy i det absolut billigaste utförandet.
Inga fönsterhissar eller bältesvarnare. Sådan lyx finns inte.
Citera
2026-07-07, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
De du kan göra är att du tejpar över med svart tejp på displayen att dörrlampan lyser.

Nästan det bästa tipset hittills.
Dörrarna är ju säkrade, men lampjäveln stör mig.
Citera
2026-07-07, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Jo jag får lägga ner en timme eller två på att putsa kontakterna.
Funkar inte det så får jag väl gå in och titta i någon ellåda och se varför bilen ljuger för mig.
Man kan ju göra så att man helt enkelt rycker sladden till lampan..
Citera
2026-07-07, 07:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Fattade du vad hippili skrev? Du ska alltså kolla om nån lampa blinkar till i en millisekund eller så. Att lampan lyser vet vi.
Jag gav upp att försöka hjälpa till med felsökning, det funkar inte om man inte läser vad folk skriver om felsökning så jag lämnar tråden 🤷
Citera
2026-07-07, 08:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Tänk 25 år gammal VW Caddy i det absolut billigaste utförandet.
Inga fönsterhissar eller bältesvarnare. Sådan lyx finns inte.
Caddy har ju skjutdörrar bak. Där vill jag minnas att avkännaren sitter i främre stolpen i förhållande till dörren, d v s i B - stolpen. Kommer inte ihåg om brytaren sitter högt eller lågt, men om den sitter lite dumt till kan det ju faktiskt tänkas att den skadats vid i och urlastning av saker såsom påsar eller paket om nu någon haft det i baksätet. Är det en ren lastcaddy så kan den ju fått en smäll när någon hystat in eller ur något annars.

Kolla även så att skjutdörrarna sluter tätt, för om de är slitna och inte riktigt blir så täta so tänkt så bryter kanske inte brytaren som tänkt.

Och som Hippili skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Tips stirra på den lysande lampan med stängda dörrar

Be någon öppna och stäng varje dörr även skuff luckan och se om lampan blinkar till
Detta är en väldigt enkel och bra felsökning. Just om du nu har skjutdörrar så kan dessa utveckla denna typ av fel. Som förstärkt felsökning be någon trycka till respektive skjutdörr, vanlig dörr och bakdörr/baklucka hårt medan du tittar på lampan.
Senast redigerad av godboy 2026-07-07 kl. 08:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in