2026-07-05, 19:22
Avslutad
Någon mer som gör denna regionala version av den ödmjuka hamburgaren? I princip går det ut på att hamburgarköttet ska ångas istället för att stekas. Alltså inte bara att man sätter en kopp över köttet så att osten smälter, utan att den huvudsakliga tillagningsmetoden är ånga. Köttet blir mycket saftigt, och helt genomlagat, men får ett grått och tråkigt utseende utan någon stekyta (malliardeffekten). Den perfekta kompromissen tycker jag dock är att steka hamburgarköttet på låg värme i en gjutjärnsgryta med locket på. Det blir då perfekt ångat och redo för en oförglömlig lunch.
Citera
2026-07-05, 19:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Någon mer som gör denna regionala version av den ödmjuka hamburgaren? I princip går det ut på att hamburgarköttet ska ångas istället för att stekas. Alltså inte bara att man sätter en kopp över köttet så att osten smälter, utan att den huvudsakliga tillagningsmetoden är ånga. Köttet blir mycket saftigt, och helt genomlagat, men får ett grått och tråkigt utseende utan någon stekyta (malliardeffekten). Den perfekta kompromissen tycker jag dock är att steka hamburgarköttet på låg värme i en gjutjärnsgryta med locket på. Det blir då perfekt ångat och redo för en oförglömlig lunch.
Jag tycker steamed clams är godare faktiskt.
Citera
2026-07-05, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag tycker steamed clams är godare faktiskt.

Nej, nej, jag sade Steamed HAMS. Steamed hams var populärt på 20-talet, sedan började alla steka sina hamburgare. För övrigt så visste inte han som skrev Simpsons-sketchen att steamed hams fanns på riktigt när han skrev den.
Citera
2026-07-05, 19:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Nej, nej, jag sade Steamed HAMS. Steamed hams var populärt på 20-talet, sedan började alla steka sina hamburgare. För övrigt så visste inte han som skrev Simpsons-sketchen att steamed hams fanns på riktigt när han skrev den.
Så du kallar dessa hamburgare som uppenbarligen är grillade för steamed hams?
Citera
2026-07-05, 23:10
Medlem
Sladdarens avatar
Ska testa nån gång enkomt för burgare och inte diverse biffar, men har nog aldrig ångat en köttpuck utan färg, dvs stekyta, jo nån gång men är långt emellan, tror det var nåt asiatiskt. Men tillagat i skysås och krämig sås, tomatig sås osv mm och upphöjt galler i stekpannan med lock eller i crockpotten. Dock alltid med viss stekyta

Tack för tråden o kul tipsning

https://tedsrestaurant.com/

Senast redigerad av Sladdaren 2026-07-05 kl. 23:13.
Citera
2026-07-06, 21:40
Medlem
Har läst en liknande tråd här på FB och det är en stor sak i vissa delstater i USA, ångade hamburgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in