2026-07-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Menar du då att kunna hjälpa till med handbromsen eller tåhälbromsagasa?
Ytterst få som behärskar någon av dessa tekniker.

Eller har jag misstolkat dig?

Menade egentligen inget särskilt, då det ju i trafiken inte handlar om rallykörning eller liknande.
Får man sladd eller understår etc, så har man redan gjort nåt galet.

Med framhjulsdrift så kan man påverka hur bilen beter sig bara genom att moderera gaspådraget och använda den där runda saken framför sig. Ja detsamma gäller ju även med alla andra drivningar. Men det påverkar lite olika. Men igen, inget man normalt ska pyssla med i trafiken, på allmänna vägar. Börjar hjulen kasa, så har man redan gjort nåt fel på nåt sätt.
Citera
2026-07-07, 17:26
Medlem
448s avatar
Citat:
Mjaa!
Det är inte så smart som det förefaller.
För ändrar man rotationsriktning på däck så måste dom "slita in sig" på nytt.
När den proceduren är klar så har man förlorat "extra" mycket gummi innan mönstret "stabiliserat" sig.
Och under den tiden har däcket sämre egenskaper.

Så - nää - jag kan inte vidimera ditt tips/påstående.

Om du gjort lumpen på ett motorkompani eller ännu bättre - ett motorbatteri hos det starkt motoriserade Artilleriet kunde du lätt se skillnaden på däckslitaget på militärbilarna avseende placeringen av däcken fram eller bak och då förstå vad jag menar.

Med rätt hjulinställning blir det helt ok jämt slitage överlag.

Många har fel - därav är det så mycket hjulinställningsreklam och erbjudanden - det ändras med tiden lite och helt klart värt det - finns en marknad för det helt klart.

En uppsättning breda sommarsvålar ligger på en 15 lax så rätt inställning får man med däckrotation en extra säsong
Citera
2026-07-07, 17:27
Medlem
Jag vågar påstå att naturen ser till att de bästa däcken hamnar bak.
Påståendet grundar jag på fyra av hustruns bilar.
Alla fyra nyköpta framhjulsdrivna med Michelin Energy däck.
Samma typ av körning = pendling ungefär 15 mil dag på övervägande motorväg.
Citroen, Focus, Golf och Mazda 3.
Vid 150.000 km då bilarna byttes hade alla "lagliga" framdäck - men inte mycket mer - och bakdäck med runt 4 mm mönsterdjup.
Bilarna har inte 100% rullat på ovanstående däck året runt, utan kanske avverkat 25 -30 % på andra vinterhjul.
Nuvarande bil är 4-hjulsdriven och sliter fram- och bakdäcken lika.
Mönsterdjupet efter 80.000 km nu något drygt 5 mm.
Även här en en viss del av körningen på vinterdäck.

Ju nyare bil - desto mindre mönsterdjup på däcken som nya!

Men - hennes körning är kanske inte representativ - för hon kör inte som Pat Moss Carlsson.
Citera
2026-07-07, 17:33
Medlem
448s avatar
Citat:
Jag vågar påstå att naturen ser till att de bästa däcken hamnar bak.
Påståendet grundar jag på fyra av hustruns bilar.
Alla fyra nyköpta framhjulsdrivna med Michelin Energy däck.
Samma typ av körning = pendling ungefär 15 mil dag på övervägande motorväg.
Citroen, Focus, Golf och Mazda 3.
Vid 150.000 km då bilarna byttes hade alla "lagliga" framdäck - men inte mycket mer - och bakdäck med runt 4 mm mönsterdjup.
Bilarna har inte 100% rullat på ovanstående däck året runt, utan kanske avverkat 25 -30 % på andra vinterhjul.
Nuvarande bil är 4-hjulsdriven och sliter fram- och bakdäcken lika.
Mönsterdjupet efter 80.000 km nu något drygt 5 mm.
Även här en en viss del av körningen på vinterdäck.

Ju nyare bil - desto mindre mönsterdjup på däcken som nya!

Men - hennes körning är kanske inte representativ - för hon kör inte som Pat Moss Carlsson.

Är det haldexbilar så sliter dom bakdäcken som fwd om allt är rätt med inställningen under kärran
Citera
2026-07-07, 18:23
Medlem
så hjulinställning gör man inte om man bara byter däck utan något som har med styrningen o göra ?
Citera
2026-07-07, 18:36
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
så hjulinställning gör man inte om man bara byter däck utan något som har med styrningen o göra ?

En ny bil behöver inte däckinställning om du har originaldäck förrän efter kanske 10k mil då fjädrar satt sig o så.

Det lönar sig och sen fyrhjulsinställning

När det görs så med sommardäckena om det är annan dimension - många bilar har kanske 17 tums smala däck och sommardäckena bredare 18-19 tummare och där märks det mest och blir dyrast med fel vinklar om däckena snedslits.

Märks inte lika mycket på vintern med slowdriving

Kolla vad bilen såldes med för däck , är det annorlunda så kör hjulinställning om du har problem med snedslitage
Citera
2026-07-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bäste Carl P…

Det förefaller som att du inte förstod vad jag skrev, eller inte vill förstå….

Tror du på allvar att jag inte vet att det finns fler i trafiken än mig….?

Exakt var har jag blunda för någon sanning…? Citera, förklara…

Du gör egenhändiga och gravt felaktiga tolkningar av det jag skrivit.

Hur gör du själv…? Byter du alla däcken varje år….. eller varje säsong…? Varför inte? Nya däck är ju bättre och säkrare än däck som slitits ett par-tre mm….

Jag är en mycket erfaren förare med alla behörigheter och har kört det mesta på alla möjliga underlag, kämpat i Stockholmsrusningen med personbil och tung lastbil, kört på isbana med ett gäng olika bilar, kört på racerbana med ett gäng olika bilar, kört på autobahn etc etc etc. Jag KAN hantera fordon på princip alla underlag och situationer, och har även några rena paniksituationer i bagaget som jag överlevde. Allt detta med bästa däcken fram….

Nu verkar alla tro att när man säger bästa däcken fram så är det ”nya” däck och de som hamnar bak är knappt lagliga. Så har jag ALDRIG gjort. Men det är ingen katastrof att sätta bästa däcken fram om det handlar om några ynka mm, för efter en tids körning så har de slitits ikapp de bakre.
Sätter man de bästa bak, med någon enstaka mm mer i mönster och de sämre fram. Så kommer det att bli än mer ojämnt slitage vilket inte alls är bra det heller.

Det finns bilar som är påtagligt understyrda och då blir de mer stabila med de bättre däcken fram, t ex.

Skulle det vara så kritiskt med bästa däcken alltid bak, oavsett vad, så skulle detta vara lagstadgat med rejäl smäll på fingrarna om man kontrolleras, men det är det inte…

Men du menar väl att man ska köra år ut och år in med halvdana framdäck och riskera att köra fast etc, för att det ev kanske möjligen skulle kunna bli en krissituation dör möjligen ev bättre bak kanske skulle bidra med nåt avgörande positivt…

Notera nu, att jag inte säger emot fysikens lagar, jag vet varför mer grepp bak kan ha en självstabiliserande inverkan vid vissa situationer. Men bilkörning har extremt många fler saker som är viktiga hela tiden, medan extrema paniksituationer kanske aldrig sker.

Jag väljer också att själv rekommendera att sätta bästa bak, i synnerhet till bilägare som är mindre bevandrade i bilkörning. Det är tryggast och enklast för dem. Mer erfarna förare kan om de vill, göra som jag. Bästa bak med förnuft och med full medvetenhet om hur det påverkar aktuell bils uppförande i olika situationer, både positivt och negativt.

Jag ser flera svagheter i dina argument: din sample size = 1. Att peka på att du klarat dig bra med sämsta däcken bak säger ju egentligen inget. Inte heller att det är det säkraste ens för dig. Sen är det märkligt att antyda att de som är skickligare än medel kan hantera det när de flesta anser att de är ju skickligare än medel. Till slut: att riktigt skickliga kan hantera sämst däck bak är ett påstående som isåfall skulle behöva bevis (och med större sample size än 1)
Citera
2026-07-07, 23:39
Medlem
Citat:
Vi som KAN köra bil tycker det är lätt att häva en överstyrd sladd.
Men flertalet fjortisar har inte övat på upplogade isar och lärt sig bemästra överstyrning!
Därför vågar jag påstå att 95% av dagens bilförare inte kan köra/manövrera en bil när det oönskat krisar i en överstyrd sladd.
Men motsatt - understyrt - är omöjligt att korrigera.

In åsikt och personliga uppfattning är att det går att köra fortare överstyrningssladd.
Och det tror jag nog de flesta rallyförare håller med mig om.

Missade detta inlägg av dig, då kommenterar nu.

Jodå, nog går det att korrigera understyrt typ fullt kas över framhjulen. Måhända inte lika lekfullt intuitivt (om man redan lekt lite) som en överstyrd sladd, men det går.

Lite samma teknik som är den man grundläggande SKALL använda på allmän väg och i trafik, alltså snabbt frihjula och moderera styrningen för att försöka hitta grepp. Men det är mer krävande än RWD.

Men, likväl så är alla normala fordon avsedda för trafiken, konstruerade för att vara grundläggande understyrda, helt enkelt för att det är säkrare.

Det lustiga är att när det diskuteras hur man ska häva sladd i trafiken så uppger nästan alla att man ska gasa på och styra emot, men det är ju fel. Korrekt grundläggande teknik är att man omedelbart ska koppla ur och styra i vägens riktning eller i den riktning man önskar bilen ska fortsätta. Detta för att det i grunden är säkraste sättet.

Vad man sen kan göra, beroende på situation och plats, och inte minst aktuell kompetens och syfte, kan ju vara nåt annat…
Citera
2026-07-07, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomte9909
Jag ser flera svagheter i dina argument: din sample size = 1. Att peka på att du klarat dig bra med sämsta däcken bak säger ju egentligen inget. Inte heller att det är det säkraste ens för dig. Sen är det märkligt att antyda att de som är skickligare än medel kan hantera det när de flesta anser att de är ju skickligare än medel. Till slut: att riktigt skickliga kan hantera sämst däck bak är ett påstående som isåfall skulle behöva bevis (och med större sample size än 1)

Ja du kan såklart tycka dig se vad du vill i det jag skriver, det ändrar ändå inte det faktum, att det är konkreta fakta.
De grundläggande fysikens lagar säger bästa däcken bak, alltid, och man kan förvisso även demonstrera konsekvenserna av bästa däcken fram kontra bak.

Men, nu är det likväl inte så enkelt som endast svart eller vitt. Skulle det vara det så skulle vi ha oerhörda problem med snurrande bilar så fort man kunde konstatera att bakdäcken var en pyttegnutta mer slitna än de fram, men det har vi alltså inte. Inte heller har vi katastrof i bilarnas uppförande om vi avviker en smula från rekommenderade däcktryck.
Citera
2026-07-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja du kan såklart tycka dig se vad du vill i det jag skriver, det ändrar ändå inte det faktum, att det är konkreta fakta.
De grundläggande fysikens lagar säger bästa däcken bak, alltid, och man kan förvisso även demonstrera konsekvenserna av bästa däcken fram kontra bak.

Men, nu är det likväl inte så enkelt som endast svart eller vitt. Skulle det vara det så skulle vi ha oerhörda problem med snurrande bilar så fort man kunde konstatera att bakdäcken var en pyttegnutta mer slitna än de fram, men det har vi alltså inte. Inte heller har vi katastrof i bilarnas uppförande om vi avviker en smula från rekommenderade däcktryck.
Konkret fakta säger bästa däcken bak, inte att vissa bör sätta dem fram. Visst, effekten är gradvis. Om den är proportionell så stödjer det ju argumentet att bättre grepp bak alltid ger lite bättre stabilitet. Jämförelsen med däckstryck haltar tycker jag: såvida du inte extremt frångår rekommendationen ändras "slip angles" marginellt medan ett dåliga däck på en axel sänker maxgreppet direkt och mycket.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in