2026-08-18, 16:01
Medlem
Jag kom att tänka på något häromdagen. Sjöjungfrun plaskade omkring i en liten bassäng där hon fick mat. Om hon fungerade som andra levande varelser, borde hon väl har slåppt ifrån sig förbrukad mat, dvs ha skitit i bassängen. Det var väl inte så kul att simma omkring bland exkrementena?
Citera
2026-08-18, 23:51
Medlem
Gusselbys avatar
Kan inte låta bli att skriva jag också. Har läst några inlägg i början. Är inte helt överens, med några bara.

Den går visst i repris nu? Eller kanske bara var på Play först?

Såg namnet på serien flimra förbi men tittar inte så mycket på tv och engagerade mig inte, inga planer på att titta. Såg någon gång att den låg sent och undrade förstrött varför, en serie för ungdomar som jag utan att kolla trodde.

Sedan gick den på en kväll när vi slötittade. Blev fångad nästan direkt så vi fortsatte titta. Sjöjungfrun 🤣 som var så ful. Sticker upp huvudet ur någon slags bassäng. Får en fisk. "Sjunger". Barnen/ungdomarna, de vuxna. Låångsamt tempo. Fantastiskt vacker miljö. Svenskt så in i Norden.

Två av tonåringarna som absolut inte mår bra. Plågas. Tycker att hon som spelade Helena gjorde det väldigt bra.

Ganska fåordigt, repliker som dröjer. Johannes som är huvudperson som alltid dröjer med alla svar, lite stirrande blick, aldrig kläcker ur sig ordentligt vad han tänker. Antar att han ska spela så där. Det är som att han drömmer hela tiden och får tvinga sig tillbaka till här och nu.

Nä, jag tycker att det här är en riktigt bra serie. Roligt ändå att det satsas. Är ingen jättestor fan av SVT, gäller mest deras nyhetssändningar, men det här en bra satsning. Roligt att se nya ansikten också, en del av de vuxna var lite halvokända för mig.

De vuxna i serien är sega, tröga och ingen verkar riktigt glad. Det är hela tiden något dröjande i stämningen, och något dolt. Det köper jag, det är väl meningen att det ska vara så.

Har inte läst boken. Den enda bok av Ajvide jag läst är som många andra, Låt den rätte komma in. Gillade den. Tomtar och troll, andeväsen mitt i den lunkande vardagen som kan vara lite grå.

Kan inte hjälpa att undra vad Ajvide Lindqvist har varit med om. Mycket mörker. Svärta.
Som hos ungdomarna, åtminstone några av dem. Det fångas bra.
Trolsk och urvacker miljö.

Det är lite tråkigt att en del klagar på allt möjligt och en del utan att ens ha sett serien. När det satsas, man anstränger sig, mycket ska klaffa och man lyckas så pass bra. Var glada istället, njut lite.

Rolf Lassgård spelar ungefär samma figur som alltid. Ja, ja. Det gör inget.

Såg i rollistan att en person heter Ture Nerman (han spelar Mattias) och tänkte att det bara måste vara en nära släkting till den gamle. Mycket riktigt när jag kollar, barnbarns barn.

Ge serien en chans ni som inte har sett den. Lite unik tycker jag att den är.
Citera
2026-08-19, 14:36
Medlem
Abelssuns avatar
Sjukt overklig serie, dålig rekvisita och allmänt flummig. Någon här som tycker detta är bra? Författaren måste lida av vanföreställningar och psykisk sjukdom.
Citera
2026-08-19, 14:47
Medlem
BevarsMilderPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abelssun
Sjukt overklig serie, dålig rekvisita och allmänt flummig. Någon här som tycker detta är bra? Författaren måste lida av vanföreställningar och psykisk sjukdom.

Det kallas "skräckförfattare", och att hitta på saker är det han lever på. Tror du att han TROR på sjöjungfrur och andra väsen han har med i sina berättelser?
Citera
2026-08-19, 22:42
Medlem
picapicans avatar
Inte särskilt trovärdigt att ingen ifrågasatte varför det stod en pool med vatten i båthuset med en sjöjungfru i?

Lassgård var ju inne där flera gånger.
Citera
2026-08-21, 13:08
Medlem
Cineastens avatar
Jag vet inte om det tagits upp än och jag ids inte läsa igenom hela tråden, men "sjöjungfrun" i serien påminner mer om en Siren än en sjöjungfru. De två mytologiska varelserna blandas nämligen ofta ihop.
Citera
2026-08-21, 13:09
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abelssun

Dagens bästa skämt.
Citera
2026-08-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brossan76
Jag kom att tänka på något häromdagen. Sjöjungfrun plaskade omkring i en liten bassäng där hon fick mat. Om hon fungerade som andra levande varelser, borde hon väl har slåppt ifrån sig förbrukad mat, dvs ha skitit i bassängen. Det var väl inte så kul att simma omkring bland exkrementena?

Den enda som var i vattnet med Sjöjungfrun var ju Helena och jag tror att hon mådde så dåligt psykiskt att hon inte brydde sig om lite sjöjungfruskit, om sjöjungfrun sket. Däremot så bör det ha börjat lukta illa efter ett tag men vad jag förstod så hade de inte sjöjungfrun där så länge så det hade kanke inte börjat lukta än.
Citera
2026-08-21, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Inte särskilt trovärdigt att ingen ifrågasatte varför det stod en pool med vatten i båthuset med en sjöjungfru i?

Lassgård var ju inne där flera gånger.

Men han gick aldrig fram till poolen och vad man såg så var han där bara en gång då sjöjungfrun var där. Ingen annan än barnen var där så länge hon var där. Det var efter Johannes hade släppt ut henne som någon annan var där.
Citera
2026-08-21, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag vet inte om det tagits upp än och jag ids inte läsa igenom hela tråden, men "sjöjungfrun" i serien påminner mer om en Siren än en sjöjungfru. De två mytologiska varelserna blandas nämligen ofta ihop.

Jag tänkte samma sak efter ett tag men utseendet stämmer inte med en siren.
Citera
2026-08-21, 13:35
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Jag tänkte samma sak efter ett tag men utseendet stämmer inte med en siren.
Det stämmer mer med en Siren än en sjöjungfru tycker jag. Sjöjungfrur har vackra kvinnoansikten. Enligt myten.
Citera
2026-08-21, 13:38
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det stämmer mer med en Siren än en sjöjungfru tycker jag. Sjöjungfrur har vackra kvinnoansikten. Enligt myten.
Skulle också lägga min röst på siren. Sirener sjöng och "förtrollade" sjömännen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in