Igår, 08:32
Medlem
Citat:
En man i 45-årsåldern har avlidit efter en fyrhjulingsolycka i Nordanstigs kommun, skriver polisen på sin hemsida.

En kvinna i 35-årsåldern är allvarligt skadad.

Citat:
En man i 20-årsåldern har avlidit efter en singelolycka med en fyrhjuling utanför Gällivare.

Vid årsskiftet 2024/2025 fanns det cirka 240 000 registrerade fyrhjulingar och antalet ökar. Årligen omkommer ett tiotal personer på fyrhjulingar.

Det handlar visserligen om självsanering, så de skadar ju sällan andra
Citera
Igår, 09:35
Medlem
Otäckt:/ Vet någon vilka det handlar om?
Citera
Igår, 09:46
Medlem
israelisinnocents avatar
Att sätta sig i bilen eller på hojen onykter är taboo men på en fyrhjuling är det plötsligt ok?
Citera
Igår, 09:50
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Tyvärr ses det ju ok att köra på fyllan med fyrhjuling av många på landsbygden. Rätt märkligt med tanke på hur lätt man välter med en atv när det går fort.

Jag kör både skoter och atv men rör dom inte om jag druckit. Atv kör jag iofs bara när jag jobbar i egen skog.
Citera
Igår, 09:57
Medlem
Mod kanske kan dela på tråden, är ju två OLIKA olyckor...
Citera
Igår, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Att sätta sig i bilen eller på hojen onykter är taboo men på en fyrhjuling är det plötsligt ok?
Oftast även utan hjälm. Det är märkligt att de bara ses som en leksak och att alla tror de är proffs när de hamnar på en. Det är som att folk inte tar in alla sk "olyckor" utan fortsätter att köra som de brukar.
Citera
Igår, 10:31
Medlem
Nån som har namn?
Citera
Igår, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Vid årsskiftet 2024/2025 fanns det cirka 240 000 registrerade fyrhjulingar och antalet ökar. Årligen omkommer ett tiotal personer på fyrhjulingar.

Det handlar visserligen om självsanering, så de skadar ju sällan andra

Oj, 240 000 st! Nu bor jag iofs i en kranskommun kring Stockholm, men jag har aldrig känt någon som har en fyrhjuling. Hade någon bett mig gissa hade jag gissat på 50 000.
Citera
Igår, 11:14
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Oj, 240 000 st! Nu bor jag iofs i en kranskommun kring Stockholm, men jag har aldrig känt någon som har en fyrhjuling. Hade någon bett mig gissa hade jag gissat på 50 000.
Jag är uppvuxen i glesbygd och jag vet många som har fyrhjuling. Oftast används dom till rent praktiskt saker t ex skogsarbeten. Men visst finns det mycket vanligt att folk leker runt på fyrhjuling gärna utan hjälm. Av någon anledning ses det inte lika allvarligt av människor att köra runt onykter i fyrhjuling som i en bil. Ungefär som att köra i fyllan på en snöskoter.

Nordanstig är f ö en riktig anonym och fattig skogskommun.

Edit: Just nu ligger jag i sängen i min bostad på landsbygden i Västra Götaland. Precis nu åkte det förbi en fyrhjuling med vagn med massa sly förbi på vägen utanför som en ung kille kör och den har jag sett förut.
Senast redigerad av Carl-Ann von s Igår kl. 12:06.
Citera
Igår, 12:11
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Tyvärr ses det ju ok att köra på fyllan med fyrhjuling av många på landsbygden. Rätt märkligt med tanke på hur lätt man välter med en atv när det går fort.

Jag kör både skoter och atv men rör dom inte om jag druckit. Atv kör jag iofs bara när jag jobbar i egen skog.
Kan tänka mig det går riktigt fort med atv inne på din egna skog, måste vara fullt av faror där inne. Antar oddsen att dö med atv i egen skog är nära noll och det faktum där dödsolyckor sker är på allmänna vägar.
Citera
Igår, 13:59
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Kan tänka mig det går riktigt fort med atv inne på din egna skog, måste vara fullt av faror där inne. Antar oddsen att dö med atv i egen skog är nära noll och det faktum där dödsolyckor sker är på allmänna vägar.

Skogsarbete är ett högriskjobb med många olyckor och dödsfall. Du kör givetvis till och från etc också där hastigheten är högre, men är du nykter och normalbegåvad är risken låg.
Citera
Igår, 14:01
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Skogsarbete är ett högriskjobb med många olyckor och dödsfall. Du kör givetvis till och från etc också där hastigheten är högre, men är du nykter och normalbegåvad är risken låg.
Dom där dödsolyckorna är inte för du får ett träd över dig på din atv. Störst att dö i sin egna skog har med alkohol och dåligt vett att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in