Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
Socialdemokraterna säger att efter valet vill de höja skatten på ISK med en extra procent på belopp över 3 miljoner. Vänsterpartiet vill införa ett tak på 2 miljoner på ISK. Miljöpartiet vill införa en progressivt ökande skatt för de med mer än en miljon i sparande.
Detta kommer slå hårt mot de allra svagaste i samhället som är vi som skjutit upp konsumtion genom att spara och snåla i förhoppningen om en bättre framtid med kontroll över våra egna liv som nu tas ifrån oss.
Jag behöver redan nu förbereda mig för det värsta och tips på knep för hur man ska slippa ifrån skattehöjningen, om inte den goda sidan segrar i valet.
Jag kommer förstås kunna föra över 3 miljoner till anhöriga så som jag nu gjort med det skattefria beloppet 300.000 kr, men vad gör man sedan?
De allra svagaste i samhället har inte råd att köpa en enda aktie.
Du har haft det bra då du haft råd att köpa aktier för 5miljoner +++ och fått ruskigt bra vinster på att göra ingenting och klarar dig bra som höginkomstperson.
Du är med stor sannolikhet van att snåla och har det som livsstil att inte använda pengar på massa grejer eller gå på krogen och äta och dricka och skulle knappast ha börjat spendera de pengarna in i ekonomin iallafall oavsett.
Skulle inte bli förvånad om du också haft ab och tagit ut aktieutdelningar som har lägre skatt.
Du har definitivt råd att betala en eller två ynka procent extra i skatt.