Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Tänker mig att det är okej. Men blanda inte ihop procent med procentenhet. Tack.
Åh, tack gode gud. Nu kan jag sova lite lugnare om natten medan jag kramar mina penningpåsar som Prins John i Robin Hood och inte behöver drömma om hur sossarna "smiter med allt mitt guld".
Så skatten på ISK blir då enligt sossarna 1,365% per miljon istället för 1,065%. Det innebär 21.000 kr om året extra för den som har 10.000.000 kr.
Lever man efter 4% regeln får man då nöja sig med 31.583 kr i månaden efter skatt istället för 33.333 kr med dagens regler. Jag kommer fortfarande försöka planera bort det förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blatteman
Blanda inte in mig i dina nattfantasier.
Jag svarade den andra herren.
Han trodde nämligen att han tillhörde de svagaste och fattigaste i samhället eftersom staten snart vill beskatta en pytteliten del av hans aktieförmögenhet vilket var ett löjligt försök att framställa sig som ett offer pga kommande regeringsbyte.
Finns tusen andra saker våra politiker rört till det med.
Hur är jag inte den svagaste i samhället? Har du någonsin behövt uppleva ångesten över att höra en chefs klapprande finskor i korridoren utanför ditt kontor och veta att snart tittar chefen in och berättar att på det senaste chefsmötet där 100 chefer suttit och kostat pengar har de kommit fram till att något mätvärde inte uppnått en viss procent och därför ska vi plötsligt ändra vårt arbetssätt som fungerar med nöd och näppe och föra över våra knappa arbetsresurser från att användas på konkreta arbetsuppgifter till att istället boosta chefens mätvärde som ingen tidigare brytt sig om. Detta är då något som händer flera dagar i veckan året runt år efter år. Jag får nu till och med ångest när andra kollegor har klapprande skor på sig för att det låter som en chef som kommer.
Aktiekapitalet är enda vägen ut ur helvetet och minsta justering av skattesatsen påverkar datumet för min FIRE som jag räknat fram på sekunden.
Fram till dess är enda lättnaden i min vardag när min arbetsgivare inom offentlig sektor får mindre pengar genom skatten och måste spara, för då blir cheferna färre precis som duvor när man slutar mata dem och de får unna sig färre mätvärden och förbättringsarbeten vilket gör att arbetet för oss vanliga arbetare flyter på.
När jag sedan får universell basinkomst genom mitt aktiekapital kanske jag grundar ett litet lokalt företag som tjänar mitt närområde och där jag tar emot kontanter eftersom jag kommer ha råd och möjlighet att ta den risken då jag inte är beroende av att gå med vinst. Det du!