2026-07-19, 01:54
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Ja hur vädret förändras i Sahara Öknen det bekymrar inte mig det minsta!
Jag kan bara konstatera vad "klimat katastrofen" fört med sig för Sverige, i jämförelse med för 50 år sedan.
Lite varmare.
Lite blåsigare.
Lite mer regn och nederbörd.
Lite mer varierat väder, mellan varmt-kallt, torrt-blött.
Lite mer av "livets gas" CO2, som alla växter behöver för att växa.

Sammantaget ger alla dessa positiva faktorer en helt otrolig grönska överallt, som vi inte alls såg för 50 år sedan!
Så det borde väl finnas något parti som vill bränna så mycket kol som möjligt, för att gynna ännu mer grönska och de positiva förändringar som vi redan sett!
Nu finns det ju dock ganska många andra rätt goda anledningar till att inte elda med kol mer än man faktiskt behöver.
Citera
2026-07-19, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nu finns det ju dock ganska många andra rätt goda anledningar till att inte elda med kol mer än man faktiskt behöver.

Jag håller faktiskt med dig, som man gör i Kina med sina 5 miljarder ton kol om året.

1. Till basen för kraftverk för elproduktion.
2. Till att användas som energi källa både för framställning av stål och cement.
3. För att tillverka syntesgas (syngas) vilket är en blandning av H2 och CO (kolmonoxid).
Denna syntesgas används i Kina för massor med olika saker som ex., tillverkning av massor med olika plaster, polymerer och gummin, framställning av 40% av världens totala konstgödsel (urea).

Så kolen gör förutom sin nytta med att gynna klimatet, att det dessutom har massor med goda saker som främjar ekonomin i länderna!
Citera
2026-07-19, 04:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag håller faktiskt med dig, som man gör i Kina med sina 5 miljarder ton kol om året.

1. Till basen för kraftverk för elproduktion.
2. Till att användas som energi källa både för framställning av stål och cement.
3. För att tillverka syntesgas (syngas) vilket är en blandning av H2 och CO (kolmonoxid).
Denna syntesgas används i Kina för massor med olika saker som ex., tillverkning av massor med olika plaster, polymerer och gummin, framställning av 40% av världens totala konstgödsel (urea).

Så kolen gör förutom sin nytta med att gynna klimatet, att det dessutom har massor med goda saker som främjar ekonomin i länderna!
Kärnkraft är dock en bättre energikälla. Sen vet jag inte om man behöver just elda kol för att kunna tillverka syntegas men okej. Och nej, vi håller inte med varandra.
Citera
2026-07-19, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Kärnkraft är dock en bättre energikälla. Sen vet jag inte om man behöver just elda kol för att kunna tillverka syntegas men okej. Och nej, vi håller inte med varandra.

Ja så är det, det går precis lika bra att tillverka syntesgas CO+H2 ur naturgas, vilket är det klart vanligaste i andra länder som runt Persiska Viken, USA och Ryssland.
Sen användningen av syntesgasen är densamma, främst göra urea till konstgödsel samt plaster och polymerer.
Citera
2026-07-19, 10:08
Medlem
Citat:
Jag kan bara konstatera vad "klimat katastrofen" fört med sig för Sverige, i jämförelse med för 50 år sedan.
Lite varmare.
Lite blåsigare.

Sammantaget ger alla dessa positiva faktorer en helt otrolig grönska överallt, som vi inte alls såg för 50 år sedan!
Så det borde väl finnas något parti som vill bränna så mycket kol som möjligt, för att gynna ännu mer grönska och de positiva förändringar som vi redan sett!
Det borde bekymra dig. I takt med att större områden på jorden blir alltmer obeboeliga kommer folk att röra sig mot mer beboeliga områden. Så har människan alltid gjort. Det kan således bli trångt i din grönska.
Och inget snack om att stänga gränserna. Vi snackar folkvandringar nu, inte små rännilar av flyktingar. Sveriges gränser består nästan enbart av skog och kust. Lycka till med att stänga dessa.
Citera
2026-07-19, 11:54
Medlem
Citat:
Lite varmare.
Lite blåsigare.

Du glömde de svindeppiga vintrarna som numera är standard i södra sverige. November till början av april är ju numera mest en massa regn och lera, med några enstaka dagars snöfall varje vinter.
Citera
2026-07-19, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Du glömde de svindeppiga vintrarna som numera är standard i södra sverige. November till början av april är ju numera mest en massa regn och lera, med några enstaka dagars snöfall varje vinter.

Du har rätt i att i södra Sverige är det sällsynt att snön ligger kvar längre en någon vecka efter ett större snöfall.
För 50 år sedan var det vanligt marken var snötäckt flera månader i sträck.
Men man får väl acceptera detta!
Citera
2026-07-24, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det borde bekymra dig. I takt med att större områden på jorden blir alltmer obeboeliga kommer folk att röra sig mot mer beboeliga områden. Så har människan alltid gjort. Det kan således bli trångt i din grönska.
Och inget snack om att stänga gränserna. Vi snackar folkvandringar nu, inte små rännilar av flyktingar. Sveriges gränser består nästan enbart av skog och kust. Lycka till med att stänga dessa.

Detta är bara skitsnack, att det bara är Sverige som drabbats av den "förödande grönskan" som vi alla ser runt om oss!
Massor med andra länder ser samma fenomen, att allting växer som aldrig förr.

Det enda negativa är att även buskar och snår gottar sig och skogarna blir men ogästvänliga.
Men detta skulle givetvis kunna lagstiftas, att skogsägare tvingas röja bort snårskogen, vilket även på lång sikt gynnar värdet på skogarna!
Citera
Idag, 13:58
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Lite varmare.
Lite blåsigare.

Vad yrar du om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in