2026-07-05, 01:01
Medlem
 Att det blir någon grad varmare, lite mer regn och någon ökning av livets gas CO2, detta är bara positivt!
Tycker allting växer mycket bättre idag än för 50 år sedan, och detta beror säkert på klimatförändring.
Borde finnas ett parti som vill ha ännu mer grönska, bättre skördar för jordbruk, fler dagar med badväder, ja alla positiva saker livets gas CO2 leder till.
Lyssnade på vad Putin hade för synpunkter om den tilltagande grönskan längre norrut, och han var nästan euforisk hur detta skulle omskapa Sibirien till grönskande oas!
Och därför kommer han gynna förbränning av kol i kraftverk till varje pris.
Likadant borde väl folk i Sverige som bor långt uppe i Norrland tycka, vi vill ha grönska och fint badväder på sommaren som klimatförändringen leder till.

Så frågan är givetvis, vad tycker främst norrlänningar om att vi får mer grönska, bättre jordbruk, mer badväder på sommaren, och alla andra positiva effekter klimatförändringen leder till? 
Citera
2026-07-05, 01:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
 Att det blir någon grad varmare, lite mer regn och någon ökning av livets gas CO2, detta är bara positivt!
Tycker allting växer mycket bättre idag än för 50 år sedan, och detta beror säkert på klimatförändring.
Borde finnas ett parti som vill ha ännu mer grönska, bättre skördar för jordbruk, fler dagar med badväder, ja alla positiva saker livets gas CO2 leder till.
Lyssnade på vad Putin hade för synpunkter om den tilltagande grönskan längre norrut, och han var nästan euforisk hur detta skulle omskapa Sibirien till grönskande oas!
Och därför kommer han gynna förbränning av kol i kraftverk till varje pris.
Likadant borde väl folk i Sverige som bor långt uppe i Norrland tycka, vi vill ha grönska och fint badväder på sommaren som klimatförändringen leder till.

Så frågan är givetvis, vad tycker främst norrlänningar om att vi får mer grönska, bättre jordbruk, mer badväder på sommaren, och alla andra positiva effekter klimatförändringen leder till? 
Får du med Birger Schlaug så har du min röst
Citera
2026-07-05, 01:14
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Svaret är lika givet som frågan.
Ja, ett varmare klimat kan ge vissa lokala fördelar för Norrland men det följer också med nackdelar.
Om nettoeffekten blir positiv eller negativ beror på vilken tidshorisont, sektor och plats man tittar på.
Men man kan säkert skapa ett grönt norrlandsparti och få några tiondelar av en procent.
Högst.
Citera
2026-07-05, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaffeDurfsson
Får du med Birger Schlaug så har du min röst.

Vad Schlaug tycker det bryr jag mig inte om.
Det viktiga är att jag vill ännu mer grönska överallt, som vi sett sedan jag minns för 60 år sedan.
Att det även idag är lite mer variation mellan varmt-kallt och torrt-vått, detta spelar ingen roll.
Huvudsaken är att vi badar i grönska numera, som vi inte alls såg för 50-100 år sedan!
Citera
2026-07-05, 01:18
Medlem
Fantens avatar
Jag hade kunna tänka mig att rösta på ett faktiskt miljöparti. Alltså ett parti som är oroad över sveriges miljö. Inte dess roll i det globala systemet utan mer lokalt. Några som har ett globalt perspektiv men agerar lokalt.

Men inte det TS pratar om för han är uppenbarligen dåligt kopplad.
Citera
2026-07-05, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Svaret är lika givet som frågan.
Ja, ett varmare klimat kan ge vissa lokala fördelar för Norrland men det följer också med nackdelar.
Om nettoeffekten blir positiv eller negativ beror på vilken tidshorisont, sektor och plats man tittar på.
Men man kan säkert skapa ett grönt norrlandsparti och få några tiondelar av en procent.
Högst.
Jag bor inte i Norrland, utan i mellersta södra Småland.
Här ser man en enorm skillnad i grönska mot för 50 år sedan, och överallt är växtligheten enorm.
Men gissar att i Norrland har man sett en ännu större grönska överallt, i jämförelse med hur det var tidigare!
Citera
2026-07-05, 01:27
Avstängd
jag kommer skriva GRÖNT ÄR SKÖNT på min valsedel

en röst för miljön!
Citera
2026-07-05, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag hade kunna tänka mig att rösta på ett faktiskt miljöparti. Alltså ett parti som är oroad över sveriges miljö. Inte dess roll i det globala systemet utan mer lokalt. Några som har ett globalt perspektiv men agerar lokalt.
Men jag begriper att kinesernas förbränning av 5 miljarder ton kol per år, detta gynnar grönskan även i Sverige!
Citera
2026-07-05, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
jag kommer skriva GRÖNT ÄR SKÖNT på min valsedel
en röst för miljön!

Och jag kommer skriva "grönt är skönt, bränn mer kol då blir det ännu mer grönt och skönt"!
Citera
2026-07-05, 02:59
Medlem
Leffe020s avatar
Nä tycker bara att dom ska ha skottsäcker Väst på sig
Citera
2026-07-05, 11:35
Avslutad
Vad menas med ett nytt grönt parti?

Jag röstar inte mer, men hade det funnits ett djupgrönt solarpunk parti hade jag givetvis röstat på dem.

Solarpunk över lag är det nya gröna, kapa banden med kommunisterna och liberalerna och tryck på den teknologiska fast forward knappen.

Som vanligt är jag ljusår före kölvattnet Sverige.

Det kommer givetvis inte att hända så grön ideologi är någonting som händer på andra platser.
Citera
2026-07-19, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Ja hur vädret förändras i Sahara Öknen det bekymrar inte mig det minsta!
Jag kan bara konstatera vad "klimat katastrofen" fört med sig för Sverige, i jämförelse med för 50 år sedan.
Lite varmare.
Lite blåsigare.
Lite mer regn och nederbörd.
Lite mer varierat väder, mellan varmt-kallt, torrt-blött.
Lite mer av "livets gas" CO2, som alla växter behöver för att växa.

Sammantaget ger alla dessa positiva faktorer en helt otrolig grönska överallt, som vi inte alls såg för 50 år sedan!
Så det borde väl finnas något parti som vill bränna så mycket kol som möjligt, för att gynna ännu mer grönska och de positiva förändringar som vi redan sett!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in