Citat:
Ursprungligen postat av
Pedri
Ja jag breddade ämnet en aning med tanke på att det passar. 90-talet var lika mossigt som 80-talet och förutom ett par uppstickarår med Tusenbröder och Spung så fortsatte det in på 00-talet. Lägg till Peter Habers första Beckfilmer där också. Det var just glimtar av kvalitet inom vissa genrer.
Falk filmerna från 2009 var egentligen lika mycket en nystart för svensk produktion som Bron när man tänker på det. Lägstaribban höjdes rejält. Visst fanns det några få actionfilmer från Hollywood som fortfarande var bättre än dem men att pumpa ut sjutton så pass bra filmer mellan 2009-2015 var imponerande.
Tusenbröder kom dock inte på 90-talet. Jag trodde också att den gjorde det, men den är från 2003.
Men jag får erkänna att det jag tittade på, på våra svenska kanaler, på 80-talet var Macken, Lucky Luke, Lilla Sportspegeln, Björne, Disneyklubben och Sommarlovsmorgon så jag har ingen direkt koll på hur det såg ut för 'seriös vuxen-TV'.
Jag har dock ett svagt minne av att det ansågs som något rätt ofint att titta på TV för nöjes skull.