2026-07-05, 06:20
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Strul (1988) är ju en actionkomedi av rang!
Jag tycker att det är lite overkill att säga att det är en actionkomedi. Det är en komedi, det är det. Men actionbitarna är inte så mycket att hänga i granen.
Citera
2026-07-05, 06:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Måndagsbörsen var fan bra TV. Så länge Claes och Lennie, och gästerna, fick röka och dricka så mycket dom ville.
Nog det bästa SVT någonsin producerat.
Citera
2026-07-05, 06:31
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nog det bästa SVT någonsin producerat.
Du, det var Måndagsklubben jag tänkte på. Mea culpa.
Citera
2026-07-05, 06:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Du, det var Måndagsklubben jag tänkte på. Mea culpa.
Efter lite google. Det missade jag nog tyvärr? Hade inte kanal 5 förrän mycket sent 90tal.
Citera
2026-07-05, 06:44
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Efter lite google. Det missade jag nog tyvärr? Hade inte kanal 5 förrän mycket sent 90tal.
Då var cirka då det gick visserligen.
Citera
2026-07-05, 09:25
Medlem
Mitt tips är att se på serier som faktiskt är bra? Kanske börja med att plöja igenom hem till byn, där har vi det bästa som producerats i Sverige.
Citera
2026-07-05, 10:15
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Sune
Vilka saker var grymma menar du?
Överskattade, för att inte säga usla, skådisar:
Allan Edwall, Stefan Ekman, Järegård, Per Oscarsson, Ulf Brunnberg, Keve Hjelm osv.
Vi har verkligen inte mycket att vara stolta över.
Jag har bara så svårt för att acceptera att det här utgör någon sorts grund för någon stolthet alls inom film och teve i landet. Det mesta är ju skit. Bo Widerberg t.ex. var en stor nolla men hyllades i sveriges Harry Schein/Olof P/Ingmar B-s kulturbubbla.
Skit ska skit ha, liksom.

Vad är det jag läser?!
Kallar du Edwall usel?
Citera
2026-07-05, 10:15
Medlem
Jag saknar Helt Apropå, de var vassa kritiker av våra boskapsliknande politiker. Så rolig tv får vi nog aldrig mer.
Citera
2026-07-05, 10:30
Medlem
Citat:
Nån mer än jag som sitter och plågar sig själv med gamla verk på svt play?
Skådisar av rang som gör så dåliga insatser att man sitter och skäms. Ändå tittar man. Det är väl tidsandan man vill åt.
Engeln, Harry H, De tre från Haparanda, Här har du ditt liv, Kvarteret Korpen, ja listan kan göras lång. Var de här alstren bra när de kom eller var det bara sosse-svt bidrag-hasch-sprit som gjorde att de här skådisarna hoppade på det här?

Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Ingen tittade på det då heller. Det är som dagens skräp som statsteve pytsar ut, billigt skit utan publik.

Undantaget är Här är ditt liv, som väl var ganska populärt. Men inget statsteve ska syssla med, så klart.

Det gjorde den inte heller eftersom Här har du ditt liv är en film av Jan Troell: https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4r_har_du_ditt_liv medan Här är ditt liv är ett underhållningsprogram med Lasse Holmqvist (och senare med andra): https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4r_%C3%A4r_ditt_liv
Citera
2026-07-05, 12:52
Medlem
kyrkstockens avatar
Raskens har jag sett om. Det går men visst har skådespeleriet förbättrats. Såg om utvandrarna för någon månad sedan och det är segt alltså.

Hedebyborna går att se. Ingvar Kjellsons "cousine" är det bästa jag sett en svensk skådespelare göra.

Undrar om man hade kunnat se godnatt jord som var utskäld redan när det begav sig.

Jag minns storstatsningen "gösta berlings saga" som bra (den dyraste produktion tv hade gjort hittils och man gjorde nån strindberg-serie som var lika dyr runt samma tid).

HEm till byn har ju gått några omgångar. Och har nu gått så länge att man har väl nästan haft med samtliga göteborgare som aldrig fick chansen i stockholm.
Och det märks verkligen att det är b-laget i skådespeleri. Inte alla men många.
Citera
2026-07-05, 12:54
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Vilka saker var grymma menar du?
Överskattade, för att inte säga usla, skådisar:
Allan Edwall, Stefan Ekman, Järegård, Per Oscarsson, Ulf Brunnberg, Keve Hjelm osv.
Vi har verkligen inte mycket att vara stolta över.
Jag har bara så svårt för att acceptera att det här utgör någon sorts grund för någon stolthet alls inom film och teve i landet. Det mesta är ju skit. Bo Widerberg t.ex. var en stor nolla men hyllades i sveriges Harry Schein/Olof P/Ingmar B-s kulturbubbla.
Skit ska skit ha, liksom.

Okej, alla var skit. Vilka var bra då? Sune Gustafsson i Burträsk, som aldrig fick en chans?
Citera
2026-07-05, 16:54
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Jag sa inte att dom var dåliga, jag sa bara att tio år var i underkant. För övrigt tycker jag nog bara att det är en Fyra För Tre utav dom där som du räknade upp fortfarande håller. Och det är typ 40% nostalgi där för shit vad det märks att konceptet är från 70-talet. Eller ja, c/o Segermyhr kan jag inte säga att jag minns-minns. Jag minns dock att det var något som jag tittade på bara för att jag inte hade något bättre för mig.

Här kan jag i alla fall delvis hålla med dig men det fanns ju annat också. Raskens och Hemsöbyborna comes to mind. Och som sagt, ta en titt på USiank TV från '76 så kommer du inte nödvändigtvis bli imponerad heller. Eller Brittisk för den delen. Och du pratar om 90-talet medans den här tråden sträcker sig till 80-talet och jag står fast vid att TV var skit även då. Även om det då, precis som nu, finns glimtar av kvalitet.

Men jag håller nog med om att det dröjde till 2000-talet innan svensk TV tog sig i kragen

Det ansågs ju ganska länge vara väldigt fult att göra action i Sverige. Innan Falk-filmerna hade vi i stort sett inga actionfilmer att prata om.
Ja jag breddade ämnet en aning med tanke på att det passar. 90-talet var lika mossigt som 80-talet och förutom ett par uppstickarår med Tusenbröder och Spung så fortsatte det in på 00-talet. Lägg till Peter Habers första Beckfilmer där också. Det var just glimtar av kvalitet inom vissa genrer.
Falk filmerna från 2009 var egentligen lika mycket en nystart för svensk produktion som Bron när man tänker på det. Lägstaribban höjdes rejält. Visst fanns det några få actionfilmer från Hollywood som fortfarande var bättre än dem men att pumpa ut sjutton så pass bra filmer mellan 2009-2015 var imponerande.
Senast redigerad av Pedri 2026-07-05 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in