2026-07-04, 23:00
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100knutarsbacke
Berätta gärna mer, på vilket sätt är det friare?

Yttrandefrihet och demokrati.
Citera
2026-07-05, 00:33
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Yttrandefrihet och demokrati.

Du har alltså inte yttrandefrihet här i Sverige?
Citera
2026-07-05, 00:43
Medlem
Citat:
Jag upplever att samhällsutvecklingen i Sverige går i en oroväckande riktning vad gäller övervakning och inskränkningar av den personliga friheten.

Medborgarnas rättigheter gentemot staten urholkas allt mer, och det känns som att vi rör oss mot en orwellisk stat där kontroll och rädsla har blivit normen. Om det inte sker en märkbar förändring efter nästa val överväger jag allvarligt att lämna landet.

​Vilka länder rekommenderar ni för den som prioriterar individens frihet, ett starkt rättsskydd gentemot staten och en sundare vardag?

Jag tänker främst inom Europa för smidighetens skull, och just nu står valet mellan Spanien och Portugal.

Problemet för de flesta att lämna Svergie är att man måste försörja sig på något sätt
Citera
2026-07-05, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Du har alltså inte yttrandefrihet här i Sverige?

Nä det har vi inte. Det finns många personer som sitter i fängelse t.ex. för att de kritiserade män som klär ut sig till kvinnor och andra absurda anledningar.
Citera
2026-07-05, 02:01
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nä det har vi inte. Det finns många personer som sitter i fängelse t.ex. för att de kritiserade män som klär ut sig till kvinnor och andra absurda anledningar.

Nämn någon som sitter i fängelse för att denna personen hade kritiserat transvestiter!
Citera
2026-07-05, 03:54
Medlem
Tror också du kan glömma Europa. Fint att det finns de i Sverige som fortfarande undkommit politikernas hjärntvätt via media och ser vad det är som försiggår i Sverige!
Citera
2026-07-05, 05:24
Medlem
Det som passar att flytta till med det tänket , måste väl ändå vara de länder som är primitiva och inte satsar på AI, kameror och data. Alt : ej kör angeriveristuket a Nordkorea. Bondesamhälle utan större städer och fattigt. Dvs ett ganska tekniskt underutvecklat land med svagt styre borde passa..Albanien,Rumänien kanske?
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-07-05 kl. 05:28.
Citera
2026-07-05, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Det bästa är att stanna kvar och försöka påverka Sverige i rätt riktning.
Jag har försökt varna och påpeka detta i flera år nu, men det är nog försent.

​Rättssäkerheten är i princip utplånad. Med dagens lagstiftning skulle det inte förvåna mig om fascisterna skickar ut någon spion som anmäler dig för våldtäkt om du går emot agendan. Det räcker ju med att ditt "ragg" i efterhand påstår att sexet skedde utan kondom mot hennes vilja, eller att samtycke saknades, så är man helt rökt i domstolen. Det krävs knappt några konkreta bevis längre.

​Någonstans har jag även tappat all sympati och känner att det svenska folket faktiskt får skylla sig självt. Den korkade massan är för stor och hejar på den här utvecklingen. Jag har absolut noll lust att stanna kvar och vara bland dessa individer.
Citera
2026-07-05, 07:13
Medlem
Citat:
Jag upplever att samhällsutvecklingen i Sverige går i en oroväckande riktning vad gäller övervakning och inskränkningar av den personliga friheten.

Medborgarnas rättigheter gentemot staten urholkas allt mer, och det känns som att vi rör oss mot en orwellisk stat där kontroll och rädsla har blivit normen. Om det inte sker en märkbar förändring efter nästa val överväger jag allvarligt att lämna landet.

​Vilka länder rekommenderar ni för den som prioriterar individens frihet, ett starkt rättsskydd gentemot staten och en sundare vardag?

Jag tänker främst inom Europa för smidighetens skull, och just nu står valet mellan Spanien och Portugal.
Brittiska öarna har varit någorlunda bra, men är just nu i ett ännu snabbare Orwellskt förfall under en sosseregering och föregående högerregering ledd av invandrare utan intresse att främja det brittiska folkets frihet.
Citera
2026-07-05, 07:38
Avstängd
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Schweiz i Europa. Men dyrt som fan att leva där
Citera
2026-07-05, 08:37
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ryssland kan vara ett ställe, där gäller ju lite grann: Live fast, die young and have a good-looking corpse!-mentaliteten. Tak derzhat'! (Rock On!)
Övervakningen där slår med hästlängder västvärlden. Dessutom är straffen för att unvika avlyssning mm extrema. Internet är stenhårt reglerat, VPN förbjudet mm mm
Citera
2026-07-05, 08:41
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Fly vart? Det här är ett globalt fenomen. Det kommer bli likadant vart du än är i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in