2026-09-18, 18:27
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Med tanke på motståndet har Freiburgs sex segrar i stort sett varit att förvänta, men totalt 22-4 i målskillnad och särskilt 4-1 och 5-0 mot Bremen och Gladbach är värt att uppmärksamma.

Samma spelidé som när Schuster började för två år sedan: Hög press och snabba omställningar. Men också målfarliga fasta situationer, så om vi skickar ut bollen till Scherhant måste försvararna vara försöktiga så det inte blir frispark, hörna eller inkast.

Startelvan är tekniskt sett svagare -- med Engelhardt istället för Manzambi som enda förändring -- men spelarna har utvecklats och trivs bättre med varandra. Med de nya värvningarna är vi också betydligt stabilare, även fast typ halva startelvan är klart bättre än sina alternativ just nu.

På lördag möter vi Frankfurt, som otroligt nog spelar med fembackslinje, med Chandler som enda reserv lol. Jag kan inte tänka mig att den backlinjen kommer palla trycket som Freiburg spelar med. Kan dock tänka mig är att Atubolu storspelar.

Det är väl kul att leda ligan

Tror Frankfurt blir en mumsbit också
Citera
2026-09-18, 18:30
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexmester
Vart tog cyberkalle vägen?

Han bestämde sig för att stanna på 9999 inlägg och istället ägna sig åt andra saker (hembryggt och Tyska forum?). Tror dock han smygläser här och saknar oss
Citera
2026-09-20, 02:02
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Det är väl kul att leda ligan

Tror Frankfurt blir en mumsbit också
Det var kul så länge det varade!

Vi spelar vår bästa match hittills, men blir straffade när vi väl står fel i försvaret. Sen är det också otur (Freiburg 2,8 xG, Frankfurt 1,5) och domslut (äsch jag ska inte gå in på det). Men väldigt kul att se hur aggresiva vi är, och att alla spelare i startelvan har kreativitet och fart och driv.

Om man fortsätter spela som idag är CL helt klart inom räckhåll. Hoppas spelare som Goto, Rosenfelder, Ogbus får mer speltid.

Scherhant har imponerat något enormt på mig under försäsongen, och jag är glad att se att han fortsätter, och att han blev nominerad för tysklands landslag! Nästan märkligt hur han gick från att vara så ojämn i sin kompetens, till att vara en komplett spelare, bara på några månader.
Citera
2026-09-22, 10:53
Medlem
Hexmesters avatar
Olise är världens bästa spelare.
Citera
2026-09-23, 15:53
Medlem
Lekmands avatar
Skrev ett inlägg om nya landslaget för nån vecka sedan men webbläsaren krashade. Nytt försök.

För att få överblick gör jag en första- och en andraelva för de båda uttagningarna.

Nederländerna / Grekland 1:
ter stegen
Treu - Tah - Schlotterbeck - Brown
Adeyemi - Kimmich - Nmecha - Musiala
Schade - Havertz

Nederländerna / Grekland 2:
Dahmen
Vagnoman - Bisseck - Rosenfelder - Behrens
Führich - Stach - Engelhardt - Amiri
Gnabry - Ebnoutalib

+ Conté.

Serbien / Grekland 1:
Atubolu
Baku - Anton - Jeltsch - Mittelstädt
Karl - Pavlovic - Bischof - Scherhant
Wirtz - Burkardt

Serbien / Grekland 2:
Urbig
Keidel - Anton - Thiaw - Jeltsch - Raum
Wirtz - Janelt - Baur - El Mala
Woltemade

+ skadade Gruda

Blir intressant att se vad som händer. Det känns som att Klopp vill forma sitt eget lag, och om det är en mindre etablerad spelare som passar in som den felande pusselbiten, ja då kommer den spelaren få speltid.

Dessutom är det verkligen en generationsväxling. Hejdå Ginter, Rüdiger, Fullkrüg, Undav, Goretzka, Gosens, Baumann. Hej Bischof, Jeltsch, Karl, El Mala, Behrens, Rosenfelder.

Allt detta är ju för att känna av spelarna, men man undrar ju vilka som kommer trivas och gynnas och ta en plats framöver. Jag tror stenhårt på Rosenfelder, medan Engelhardt och Scherhant har en del konkurrens. Treu däremot saknar konkurrens och har god chans att etablera sig.

För mig är förstaelvan vid EM 2028:
Atubolu
Treu - Rosenfelder - Schlotterbeck - Brown
Karl - Pavlovic - Nmecha - Musiala
Wirtz - Havertz

Nederländerna imorgon. Vi får se om jag hade något rätt med uppställningen!

----------------------

Minns ni att jag för tre-fem år sedan vurmade för Freiburgs andralag, som då spelade i tredjeligan?

Citat:
Freiburgs andralag (U23) är otroligt haha

Förra året gjorde man poängrekord för andralag i tredjeligan, men vann tyvärr inte. Under sommaren lämnade hela startelvan till högre ligor.

Nu har andralaget precis börjat sin träning, och igår spelade de en hel halvlek mot Grasshopper Zürichs startelva (lika bra som zweite Bundesligalag) som är i slutfasen av sin träning och som börjar ligan på lördag. Freiburgs U23 vann halvleken med 4-1!

Noah Darvich och Mika Baur är två spelare jag tror kommer gå långt. Tror jag sa nått liknande om [tidigare juniorer].

Citat:
Till landslagsuppehållet skickade Freiburg 16 spelare inklusive juniorer. Särskilt bland tyska juniorer dominerar man, vilket kanske inte är så förvånande med tanke på att vårt andralag spelar i tredjeligan. Schade, Wagner, Rosenfelder, Weißhaupt och Atubolu är några av de jag sett hittills som jag tror kommer spela för förstalaget i framtiden.

Känns inte som att mina inlägg här är dom mest spännande, när det enda jag gör är att skryta om min klubb. Men jag tror att skälet till att jag håller på Freiburg också är skälet till att det går så bra.
Ja, det gjorde jag! Ett inlägg från 2021 som jag vill säga lite om.

Freiburgs juniorer!
Schade, Weißhaupt och Atubolu har redan slagit igenom. Wagner går till andraligan och jag tror inte han blir nått särskilt. Rosenfelder är fortfarande ung, och kommer få spela några matcher i förstalaget. Baur och Darvich har otrolig spelintelligens, och är alltså mitt nästa tips på spelare som kommer bli grymma Merlin Röhl värvade vi från Ingolstadt förra året och han kommer slå igenom i förstalaget iår.

Under sommaren har jag pratat om att Freiburg kommer att göra dyra och ambitiösa värvningar. Istället verkar det som att man helt litar på juniorerna. Günter bröt armen igår och idag gick klubben ut med att man inte kommer värva en ersättare, utan det blir nog Noah Weißhaupt (som verkar vara skadad just nu?), Kenneth Schmidt och Jordy Makengo som får fylla platsen tills vidare, den senare som bara spelat en säsong i Freiburg II innan.

Följande från Freiburgs andralag under denna tiden finns nu i landslaget, vilket är mer än någon annan klubb:
• Atubolu, Rosenfelder, Schade, Engelhardt, Baur, Treu.

Dessutom hade vi Makengo och Röhl, som nu också är väldigt etablerade på högsta liganivå. Inte konstigt att de presterade i tredjeligan! Och tyvärr har vi producerat något värre juniorer sedan dess. Två slog visserligen igenom förra säsongen - Manzambi och Ogbus - men det är ett mycket större gap mellan andra och första laget nu.
Citera
2026-09-24, 21:12
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Citat:
Skrev ett inlägg om nya landslaget för nån vecka sedan men webbläsaren krashade. Nytt försök.

För att få överblick gör jag en första- och en andraelva för de båda uttagningarna.

Nederländerna / Grekland 1:
ter stegen
Treu - Tah - Schlotterbeck - Brown
Adeyemi - Kimmich - Nmecha - Musiala
Schade - Havertz

Nederländerna / Grekland 2:
Dahmen
Vagnoman - Bisseck - Rosenfelder - Behrens
Führich - Stach - Engelhardt - Amiri
Gnabry - Ebnoutalib

+ Conté.

Serbien / Grekland 1:
Atubolu
Baku - Anton - Jeltsch - Mittelstädt
Karl - Pavlovic - Bischof - Scherhant
Wirtz - Burkardt

Serbien / Grekland 2:
Urbig
Keidel - Anton - Thiaw - Jeltsch - Raum
Wirtz - Janelt - Baur - El Mala
Woltemade

+ skadade Gruda

Blir intressant att se vad som händer. Det känns som att Klopp vill forma sitt eget lag, och om det är en mindre etablerad spelare som passar in som den felande pusselbiten, ja då kommer den spelaren få speltid.

Dessutom är det verkligen en generationsväxling. Hejdå Ginter, Rüdiger, Fullkrüg, Undav, Goretzka, Gosens, Baumann. Hej Bischof, Jeltsch, Karl, El Mala, Behrens, Rosenfelder.

Allt detta är ju för att känna av spelarna, men man undrar ju vilka som kommer trivas och gynnas och ta en plats framöver. Jag tror stenhårt på Rosenfelder, medan Engelhardt och Scherhant har en del konkurrens. Treu däremot saknar konkurrens och har god chans att etablera sig.

För mig är förstaelvan vid EM 2028:
Atubolu
Treu - Rosenfelder - Schlotterbeck - Brown
Karl - Pavlovic - Nmecha - Musiala
Wirtz - Havertz

Nederländerna imorgon. Vi får se om jag hade något rätt med uppställningen!

----------------------

Minns ni att jag för tre-fem år sedan vurmade för Freiburgs andralag, som då spelade i tredjeligan?

Följande från Freiburgs andralag under denna tiden finns nu i landslaget, vilket är mer än någon annan klubb:
• Atubolu, Rosenfelder, Schade, Engelhardt, Baur, Treu.

Dessutom hade vi Makengo och Röhl, som nu också är väldigt etablerade på högsta liganivå. Inte konstigt att de presterade i tredjeligan! Och tyvärr har vi producerat något värre juniorer sedan dess. Två slog visserligen igenom förra säsongen - Manzambi och Ogbus - men det är ett mycket större gap mellan andra och första laget nu.

Kul anekdot angående Freiburgs andralag. Tack!
Citera
2026-09-25, 03:21
Medlem
Lekmands avatar
Klopp har haft sin första match, och det såg okej ut! Egentligen släppte man inte till så mycket förutom hörnor, och en gång i början trodde jag Rosenfelder skulle göra tidig debut för att Tah var på väg att få en frilägesutvisning mot sig.

Jag tror man vill fortsätta med den stabila defensiven, men tvingas experimentera lite mer offensivt, pga skador och att Adeyemi helt enkelt inte var så bra:

Grekland 1:
ter Stegen
Treu - Tah - Rosenfelder - Brown
Kimmich
Gnabry - Nmecha - Engelhardt - Führich
Schade

Avbytare: Nübel, Dahmen, Schlotterbeck, Bisseck, Vagnoman, Behrens, Stach, Amiri, Conté, Adeyemi, Ebnoutalib.

Skadade: Havertz, Musiala.

ter Stegen är uttalad förstamålis och då ska han helt enkelt ha en till match. Schlotterbeck är just tillbaka från skada och kanske behöver en paus, och där är nog Bisseck kanske en troligare ersättare, men vore jag ett riktigt freiburgfan om jag inte trodde på våra spelare?

Amiri tycker jag inte fyllde Musialas position tillräckligt bra, jag tyckte Engelhardt gjorde mycket bättre från sig de 10 minuter han fick.

Gnabry och Führich är stabila (förutom när de orsakar Nederländernas kvitteringsmål), men egentligen ser jag dem inte i ett EM-lag om två år. Ebnoutalib spelade topp med den äran och med bra impuls, men Schade tror jag har bättre kvalité helt enkelt.

Med Adeyemi och Conté finns mycket impuls på bänken. Vem vet, Conté kanske startar istället för Führich?

Citat:
Ursprungligen postat av .NateHiggers.
Kul anekdot angående Freiburgs andralag. Tack!
Så lite så. Jag missar aldrig en möjlighet att skriva något ens halv-relevant om Freiburg
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in