Jag är fascinerad över Freiburgs förbättringar genom åren. De senaste två åren har man lagt på ytterligare en växel angående värvningar. Innan kom 2-3 hyfsade spelare per säsong, men de senaste två somrarna har 4-5 tillkommit.
Fetmarkerade kom förra eller denna sommaren, kursiva har någon spelat som juniorer för Freiburgs U23-lag: Backhaus Treu - Ginter - Rosenfelder - Makengo Beste* - Eggestein - Osterhage - Scherhant Yuito - Matanovic
+ Yilmaz och Jung, samt några intressanta juniorer
"Bara" 8 egna produkter ändå. Och över halva förstaelvan är nya spelare; så har det aldrig varit innan.
Kvalitén har stigit ytterligare, och det är spännande att spelare som Goto och Yamamoto tillkommer, som trots att de nosar på Japans landslag landar i Freiburg som rena breddspelare, iallafall till en början.
Det stora avbräcket är såklart Manzambi. Det var fint att ha en spelare i världsklass i en säsong, och ersättarna är Yamamoto och Engelhardt som erbjuder lite olika kompetens och håller bra bundesliganivå.
Matanovic och Yuito begriper jag inte. De var rätt oetablerade när de kom förra sommaren, hade en explosionsartad utveckling, och är nu egentligen för bra för Freiburg. Freiburg trycker mycket på att även offensiva spelare ska hjälpa i defensiven, och det är imponerande hur snabbt de tog åt sig detta.
Svagaste positionen är vänsterbacken, där Yilmaz kommer etablera sig om ett tag, men inte är. Günter har blivit lite långsammare och Makengo har tagit sig förbi. Går rykten om Makengo och Monaco, men Freiburg kräver tydligen närmare 15 miljoner euro, så han stannar nog denna säsongen iallafall.
Scherhant har gjort stora framsteg under sommaren. När han kom hade han snabbhet och inte så mycket mer, men nu är han halvvägs till att vara en komplett spelare, och jag tror att han kommer få mer speltid än Grifo.
Annars är det bara Irie som jag tycker saknar kvalité. Lagets snabbaste och dribblingsstarkaste spelare, som inte helt lärt sig att försvara, och jag får en känsla att han inte är samspelt gentemot resten av laget. Hade gärna lånat ut eller sålt honom och plockat in någon annan på högeryttern. Om Beste skadar sig kan Treu spela där på en ok nivå, så det är inte hela världen.
Med en så komplett trupp finns det anledning att snegla uppåt i tabellen. Frågan är ifall vi kan utmana Leverkusen, Leipzig, Stuttgart och Hoffenheim. Hoffenheim ja. De andra har dock klart bättre spelare, så det ska till att vi är ruskigt stabila över hela säsongen.
Var det här på gång tidigare? Känns som ett snedsteg för Noah... Freiburg känns stabilare och jämnare än vad Frankfurt gör. Och han kan sikta högre om ett par år.